• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • GossipGirl

Var tvungen att googla "Grisbaletten" bara för det. Tales of Beatrix Potter hette den visst. Kanske någon annan också blir lite nostalgisk?
    Youtube;
    ">

• tahira

Vi brukade också ta in granen och klä den på lillejulafton när jag var liten - men precis som flera här så gör vi det betydligt tidigare nu, eftersom vi vill hinna njuta! Runt Lucia gör vi också det

Däremot får den inte stå till tjugondedag knut, ett par dagar in på det nya året så ryker allt pynt, förutom våra vita stjärnor i fönstret, de får hänga januari ut.

Jag är helt för att börja tidigt med pyntet, och granen luktar ju så gott!

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • tahira

Här i stan har de börjat pynta för fullt, igår klädde de in hela "vår" department store i julsslingor ^^

Den femte november börjar de tända ljusen på de stora gatorna. Den 22:e tänds Bond Street och det är så himla mysigt, med affärer som är öppna sent och körer som sjunger julsånger osv. Jag hoppas att det hinner bli riktigt kallt bara!

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • Zorba1980

När jag var liten klädde vi oxå granen kvällen innan julafton. Nu för tiden klär vi den ca 1 vecka innan :). Blir så glad nu när alla butiker börjar plocka fram julsakerna, vart man än går in möts man av massa mys :)

Lycklig och stolt mamma till älskade Viggo 061128, Tilde 090718 & Melvin 111116.
  • soryd

dagen innan första advent åker ALLT julpynt fram hemma hos oss. kan inte bärga mig man har det ändå framme så kort tid så ju längre desto bättre :)

en fråga. när ni skriver brev till tomten med era barn, postar ni dem då på rikigt och vart postar ni dem? vilken adrfess?
    min dotter har nu blivit så gammlal att det är dax för första brevet till tomten :)

• Pigelinen

Nu har jag snörat in alla klapparna;) Och börjar så smått bli klar;) Har några kvar och några som bara ska skrivas ut (egengjorda presentkort på aktiviteter)

svärmor o man får ingen middag med oss, det kan de få ändå, men de ska få en lryssning el liknande. De skulle åkt till Kanarieöarna nu i veckan men han har blivit sjuk och får inte åka. och svärmor kan inte ta semester senare så de struntar i resan nu och försöker om ett år igen. Så då tänkte jag att en weekendkryss skulle muntra upp dem. Men resorna är inte släpta än för 2013 så jag får fixa ett eget presentkort.

• nozpa
    soryd skrev 2012-11-01 08:49:50 följande:
    dagen innan första advent åker ALLT julpynt fram hemma hos oss. kan inte bärga mig man har det ändå framme så kort tid så ju längre desto bättre :)

en fråga. när ni skriver brev till tomten med era barn, postar ni dem då på rikigt och vart postar ni dem? vilken adrfess?
    min dotter har nu blivit så gammlal att det är dax för första brevet till tomten :)

Tror att du kan skriva tomten bara. Eller vad som. Bara det framgår att det är till honom. Har för mig att dom har en avdelning på posten runt jul som tar hand om alla breven som barnen skickar till tomten.
    Såg något reportage om det förra eller förrförra året. 
  • kickan89

När jag var liten skickade en kompis brev till tomten och fick en målarbok tillbaka tror bara att hon skrev "Jultomten" på kuvertet :)

• Camilla R
    Pigelinen skrev 2012-11-01 08:50:08 följande:
    Nu har jag snörat in alla klapparna;) Och börjar så smått bli klar;) Har några kvar och några som bara ska skrivas ut (egengjorda presentkort på aktiviteter)

svärmor o man får ingen middag med oss, det kan de få ändå, men de ska få en lryssning el liknande. De skulle åkt till Kanarieöarna nu i veckan men han har blivit sjuk och får inte åka. och svärmor kan inte ta semester senare så de struntar i resan nu och försöker om ett år igen. Så då tänkte jag att en weekendkryss skulle muntra upp dem. Men resorna är inte släpta än för 2013 så jag får fixa ett eget presentkort.
    När barnen var mindre så skickade de önskelistorna till tomten. Vill minnas att vi bara skrev Jultomten och Tomteboda (postterminalen heter ju så) 
    Någon gång på nyåret kom det ett brev tillbaka från tomten med en liten present  
  • lollsanT

Har precis beställt lite böcker från adlibris till sonen i julklapp

När jag var liten så klädde mamma granen under natten till julafton. Det var magiskt att komma upp då. Själva så klär vi den typ 2 veckor innan jul

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!