• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • tahira
    Kramardig skrev 2012-11-02 09:44:08 följande:
    Någon som funderat på julkläder till oss vuxna? Vill hitta något jag känner mig riktigt fin i och julig :)
    Jag kommer att vara gravid, men vet inte alls hur stor jag kommer att vara, kommer att vara i vecka 20 på julafton.

Förra julen jag var gravid var jag höggravid och hade en svart sammetsklänning med rosett på magen som jag tyckte var så himla fin. Det är inte en gravid-klänning, utan hade en sådan skurning som passade bara. Det var sju år sedan, så jag hoppas att den ligger någonstans här hemma.

Annars blir det nog rött.

Har massor av julkläder, tröjor med renar på osv, som jag brukar ha halft på allvar, halvt på skämt  
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • kickan89

Nu står en mjuk Pepparkaka i ugnen här hemma dock ser den inte så julig ut eftersom den är rosa haha. Bakar lite i förväg till dotterns kalas nästa helg men vi tjuvsmakar lite redan idag

• Pigelinen

Kommer ni ihåg att jag berättade om tidningen Isabell som hade ltie juligt i sig sist (inte själva julnr men åndå) de hade eett erbjudande om man började prenumerera så fick man två plommonfärgade muggar från Green gate. Tyvärr missade jag att det var i byggsats... hämtade ut paketet idag och då var den ena i tre delar :(  så tråkigt... jag som hade sett fram emot muggarna...

• saronica

Mina pepparkaks bullar är klara och det blev även chokladbullar, mandelmassabullar och vanliga kanelbullar.

Eftersom jag och min man ingick ett avtal sista 100 gravid dagarna som omfattar inget fika, godis, snacks så får jag bara lukta men vi gjorde en klausul i avtalet, julfika vid advent, julafton och nyår är okej.

• Mama Mia
    Pigelinen skrev 2012-11-02 16:02:50 följande:
    Kommer ni ihåg att jag berättade om tidningen Isabell som hade ltie juligt i sig sist (inte själva julnr men åndå) de hade eett erbjudande om man började prenumerera så fick man två plommonfärgade muggar från Green gate. Tyvärr missade jag att det var i byggsats... hämtade ut paketet idag och då var den ena i tre delar :(  så tråkigt... jag som hade sett fram emot muggarna...

Hör av dig till dom så får du säkert ett par nya hemskickade. Blev så för mig en gång, då var det 4 öronlösa kaffekoppar med träfat. Inget var sönder men det fattades ett fat. Jag fick ett nytt set hemskickat och fick behålla det gamla också, så plötsligt hade jag 8 koppar istället för 4
  • molly50
    saronica skrev 2012-11-02 19:26:55 följande:
    Mina pepparkaks bullar är klara och det blev även chokladbullar, mandelmassabullar och vanliga kanelbullar.

Eftersom jag och min man ingick ett avtal sista 100 gravid dagarna som omfattar inget fika, godis, snacks så får jag bara lukta men vi gjorde en klausul i avtalet, julfika vid advent, julafton och nyår är okej.

Vad gott det låter! Vill du dela med dig av receptet?
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • saronica

Jag slängde bara ner pepparkakskrydda i bullsmeten. Sen la jag smör socker på och vissa med kanel. Chokladbullarna blandade jag oboy och kakao i smöret som jag bredde över degen, när dom var klara såg dom ut som bajsbullar men min dotter sa att dom var as goda ( hennes ordval)

• Koppkaka

Jag ska strax hiva in mina pepparkaksbullar med lingon i ugnen slänger upp recept på min blogg så fort jag hinner sen!

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!