• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Starbaby
    Stumpan84 skrev 2012-11-16 17:59:39 följande:
    Det var ju smart att blanda in mashmellows och dyl.. jag är en sån där feg person som inte vågar gå utanför receptet alltid så ni får gärna ge mig lite "knuffar" =)
    Ja i den röran är det bara att mojsa ner vad du vill, vad barnen gillar :)
  • Stumpan84
    Starbaby skrev 2012-11-16 18:30:27 följande:
    Ja i den röran är det bara att mojsa ner vad du vill, vad barnen gillar :)
    Får ge barnen vars en godispåse som dom kan göra julgodis med =)
  • molly50
    Stumpan84 skrev 2012-11-16 17:36:01 följande:
    cornflakes och kokos i vit choklad? Berätta mer tack! Vet inte vad det är för fel på mig men känner mig så pysslig detta året haha Vill göra så mycket jag bara kan och har råd med tillsammans med barnen hihi

Någon här som har gjort julkort själva på datorn och skrivit ut hemma? Vad för papper har ni i så fall använt när ni har skrivit ut? 

Vi brukar göra det och vi använder vanligt fotopapper till skrivare. Brukar bli jättebra!
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Stumpan84
    molly50 skrev 2012-11-16 18:49:14 följande:

Vi brukar göra det och vi använder vanligt fotopapper till skrivare. Brukar bli jättebra!
    Gör ni sådana ni viker eller vanliga plana som ett foto? Jag vill gärna göra sådana man viker och skriver inne i men fotopapper kanske man inte kan skriva på? 
  • molly50
    Stumpan84 skrev 2012-11-16 18:55:50 följande:
    Gör ni sådana ni viker eller vanliga plana som ett foto? Jag vill gärna göra sådana man viker och skriver inne i men fotopapper kanske man inte kan skriva på? 
    Vi brukar göra vanliga plana. Men jag tror man kan skriva på fotopapper om man använder t ex en over-headpenna eller en retuschpenna som finns att köpa hos fotohandlare.
  • molly50
    molly50 skrev 2012-11-16 19:01:51 följande:
    Vi brukar göra vanliga plana. Men jag tror man kan skriva på fotopapper om man använder t ex en over-headpenna eller en retuschpenna som finns att köpa hos fotohandlare.

Vi brukar annars redigera fotot på datorn och lägga text på fotot där.
  • Pigelinen

Vi började att göra Mozartkulor när dottern var 2år, enkelt och lätt för småttingar. Sen doppade jag i chokladen och så la hon på strösselkula som garnering. Finns bild i min blogg i huvudbilden.

• Stumpan84
    molly50 skrev 2012-11-16 19:01:51 följande:
    Kanske är bäst att köra plana då? Min son har precis lärt sig skriva (9 år och har autism) så jag vill gärna uppmuntra det genom att låta honom skriva sitt eget namn på kortet fast det kanske bara är jag som är en överlycklig förälder så det skulle va roligare för mig att se honom göra det än för honom att göra det? :P
  • MissFrost

I helgen blir det till att titta på Mysteriet på Greveholm, hyrde den på lovefilm. Den är uppdelad på 2 dvd-skivor på vadera 130 minuter

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!