• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Koppkaka

Ja jag är otroligt ledsen. Jag har tappar julsuget helt det är så tråkigt... Jag som längtat så, och nu kommer det kännas så konstigt att pynta när alla dom är borta

• Neelah
    Koppkaka skrev 2012-11-16 09:37:00 följande:
    Ja jag är otroligt ledsen. Jag har tappar julsuget helt det är så tråkigt... Jag som längtat så, och nu kommer det kännas så konstigt att pynta när alla dom är borta
    Jättetrist! Vad sjutton ska nån med dina tomtar till!?
    Följ dina drömmar var de än leder
  • lollsanT
    Koppkaka skrev 2012-11-14 16:08:54 följande:
    Inbrott i vårt källarförråd för andra gången på någon månad bara. Och det verkar som dom stulit min tomtesamlih, med tomtar från varje år jag levat sen det år jag föddes. Med tomtar från bland annat min mormor som inte längre lever. Jag är helt knäckt

Usch vad tråkigt Förstår dig till fullo!! Hoppas alla tomtar kommer till rätta
  • lollsanT
    Koppkaka skrev 2012-11-15 16:20:50 följande:
    Tomtarna är borta. hela kartongen, med tomtarna jag fått varje år, och saker jag själv gjort på lekis, stubbtomtar, pappersänglar... Jag är så ledsen det gör mest ont att tänka på att dom (förmodligen) skitungarna som tagit dom bara kanske kastat sönder dom. Det får mig att bryta ihop helt, att som kanske är sönderslagna

Nej vad tråkigt Hoppas någon vänlig själ hittar dem så du kan få tillbaka dem!!!
  • lollsanT

Det händer alldeles för mycket här i tråden när man inte har tid att läsa!!
    Vi har haft kalas, hela släkten boendes hos oss, 1-års kontroll med sprutor osv osv osv.

Jag har beställt fotoböcker i julklapp till våra föräldrar med sonens första år i bilder. 100 foton blev det (fick välja och vraka bland ett par tusen foton )  

Snart är det 1:a advent så nu börjar det bli dags att förbereda alla julgardiner och börja hänga upp dem nästa helg

• Min lycka
    GossipGirl skrev 2012-11-15 10:08:09 följande:
    Oj, var lite för snabb. Vi är ju nämligen precis på väg att flytta tillbaka till vårt hus och har rensat en hel del - visste inte vad vi ska ha i fönstrena mot gatan nu till jul och då ville mamma sponsra oss lite.  Mys.
    Det var så mysigt att åka på shoppingrunda med mamma igår. Mysigt att bara få umgås och roligt att jag hittade så mycket.

Hittade bland annat den här nya älsklingen! Först fotade jag den bara lite i smyg för jag planerade att sy en liknande. Men sen fick de små detaljerna, typ "Home sweet home"-bandet och så mig att köpa den istället! Fanns flera olika saker i samma stil, en tygbonad med en ficka för julpost och jag tänker sy något sånt istället. Älskar ju att sy men den här var så fin bara i sig själv. Materialkostnaden hade blivit mycket högre om jag skulle sytt något liknande själv också så det var ju rent utav lite ekonomiskt av mig ;) Haha.

Jag kunde knappt hålla mig - började slå in små paket direkt.  
    Vart köpte du denna?
    Vill ha =) 
  • Ann Nelly
    Koppkaka skrev 2012-11-16 09:37:00 följande:
    Stackars dig!!!
    Hoppas det fanns det något i kartongen som kan identifiera ägaren, du alltså.
    Lämna en jättespecifik beskrivning till polisen på dina grejer så de kan ha koll när de hälsar på hälare.

Hade inbrott i ett förråd, tror det kan ha varit runt 1995.
    Bodde där tillfälligt och blev av med smycken, fina glas och allt det där man inte packar upp mellan boenden.
    Var inga jättestora värden i grejerna så jag brydde mig inte om att lämna något detaljerat till polisen. Trodde inte de brydde sig så mycket eftersom inbrott i förråd är så vanligt förekommande.

Fem - sex år senare får jag ett kuvert från polisen med min gamla slitna ID-bricka i (hade legat i ett smyckeskrin). Hade de hittat vid något tillslag och letat upp min adress. Snacka om att jag blev förvånad när den dök upp så långt efteråt.

Hoppas verkligen att du får tillbaka dina grejer!

• GossipGirl
    Min lycka skrev 2012-11-16 11:14:08 följande:
    Vart köpte du denna?
    Vill ha =) 
    Eurostore heter affären! Vet inte om det är en kedja eller en enskild affär faktiskt...
    Den ligger i Haninge, ett par mil söder om Sthlm. 
  • Pigelinen

Nu har alla foton kommit;)
    julkorten är klara och bara att adressera och klistra igen;)
    Förstoringarna på barnen ska bara ramas in, måste köpa ramar.
    Pusslet ska läggas i någon låda;)

På onsdag ska vi baka i hemkunskapssalen och vi kommer att baka 

Svartvinbärstryffel
    Polkagrisbräck
    Vit chokladtryffel med passionsfrukt
    Mozartkulor
    Fruktigt bröd
    Saffrans krans
    Chokladkola
    Lakritskola

Idag har jag gjort ett test på kyckling, återkommer när jag vet om det blv bra, lite juligt recept;)

• husbyggemama

Koppkaka. Har inga ord. Kan du inte fråga släkten om någon kan tänka sig att skiljas från något pynt som kanske kan betyda något för dig. Så att det finns något med lite historia. Kram

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!