• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Koppkaka

Fy sjutton vad december har gått undan! Julafton imorgon redan :O

MamaPapa, nääää var bor du?

• molly50
    MamaPapa skrev 2012-12-23 13:08:13 följande:
    Ingen vit jul för oss
    8 grader o regn

Men fy så trist! Vart bor du? Trodde det var snö i hela landet nu efter alla snöstormar som varit.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Koppkaka

Här har det snöat lite/mycket nästan varje dag hela december. Här är det massor med snö, och tack och lov minusgrader. Så vi får en vit jul!

• molly50
    Koppkaka skrev 2012-12-23 13:18:49 följande:
    Här har det snöat lite/mycket nästan varje dag hela december. Här är det massor med snö, och tack och lov minusgrader. Så vi får en vit jul!

Samma här!
  • molly50
    MamaPapa skrev 2012-12-23 13:26:06 följande:
    Jag bor i England så det förklarar väl... Men förra året hade vi snö på jul.
    Aha,oki. Ja,det säger ju en del,dessvärre. ;-/
    MamaPapa skrev 2012-12-23 13:48:32 följande:
    Julskinkan i ugnen o risgrynsgröt på spisen - nu luktar det jul !

Och här är äntligen allting klart! Vörtbrödet ligger och svalnar liksom det andra matbrödet jag bakat. Knäcken och rischokladen ligger på balkongen och stelnar.
    Nu luktar det verkligen jul här i huset!
    Nu inväntar vi bara uppesittarkvällen och ev en liten glögg.   

• molly50
    molly50 skrev 2012-12-23 17:05:58 följande:
    Aha,oki. Ja,det säger ju en del,dessvärre. ;-/

Och här är äntligen allting klart! Vörtbrödet ligger och svalnar liksom det andra matbrödet jag bakat. Knäcken och rischokladen ligger på balkongen och stelnar.
    Nu luktar det verkligen jul här i huset!
    Nu inväntar vi bara uppesittarkvällen och ev en liten glögg.   

Glömde ju. Julklapparna är nu också inslagna och klara. Nu ska bara gubben min köra upp dem till svärföräldrarna där vi ska vara imorgon. Och så kommer min mamma också.
  • kickan89

Här julstressar vi fortfarande :P jag som tyckte att jag var så himla väl förberedd men tydligen inte :P får se om vi lyckas sitta ner allihopa till Bingolotto sen iaf ;) fast det känns lite tveksamt med tanke på att vi fortfarande är ute och far och inte har ätit middag ännu heller :P

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!