• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • kickan89

Här har vi också granproblem, fast inte med någon som välter granen :P men stammen är för tjock så vi får inte ner den i julgransfoten haha. Försökte tälja till den lite men det gick inte så vi inväntar en såg :P

• molly50

Nu är granen uppe och klädd här i alla fall

Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Pigelinen

fint!

Själv sitter jag och funderar lite över sista pynatandet...
    Bor i hus och vet inte hur ajg ska göra på vår trapp, någon som har förslag? Har en lykta och ett hjärta på dörren men mer då?

Dessutom är jag inne på att köpa en mistel o hänga inne i huset och så någon fin blomma at tha i badrummet som håller sig även över nyår...

• molly50
    Pigelinen skrev 2012-12-19 20:14:16 följande:
    fint!

Själv sitter jag och funderar lite över sista pynatandet...
    Bor i hus och vet inte hur ajg ska göra på vår trapp, någon som har förslag? Har en lykta och ett hjärta på dörren men mer då?

Dessutom är jag inne på att köpa en mistel o hänga inne i huset och så någon fin blomma at tha i badrummet som håller sig även över nyår...

Någon tomte kanske? Eller en bock av granris? Mina svärföräldrar har en granrisbock med röda band runt och en liten lykta runt halsen. Jättefin! Svärmor har inte gjort den själv. Bara lindat banden runt den. Den är köpt.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • xerox

Hoppas att ni kan hjälpa mig.. Letar recept på fryst cheesecake med pepparkaksbotten och saffransmak.. Någon som har något sådant recept?

• Esmis

Åh, va avis jag blir på alla som börjar få julfint och har tid att baka och dona. Själv har vi flyttkaos hemma och första lasset går iväg idag!

• Tjolanta

Min morbror satte fast granen med ett band & en krok i taket när han hade katt! Den vickade ALDRIG! smart tycker jag...

• kickan89

Mysigt det ser ut Molly! här fick min pappa komma förbi med en såg haha. Så vi fick upp granen tillslut ändå ;) dock gick ljusslingan sönder förra året så ska försöka komma ihåg att skaffa en ny idag så vi får upp lite ljus :)

Jag blev klar med allt till skolan igår så nu är jag ledig på "obestämd tid" eftersom bebisen kommer i början på nästa år så nu ska jag och dottern bara julmysa! Fixa sista julklapparna och kanske baka något mer

• sassus
    xerox skrev 2012-12-19 20:52:56 följande:
    Hoppas att ni kan hjälpa mig.. Letar recept på fryst cheesecake med pepparkaksbotten och saffransmak.. Någon som har något sådant recept?
    Fanns ett recept i Allt om mat. Visserligen med chokladbotten, men en pepparkaksbotten är ju lätt att fixa till med krossade pepparkakor och smält smör. Jag skriver ändå in hela det ursprungliga receptet här. 

* 3/4 krm saffran
    * 1 msk apelsinlikör, Grand Marnier eller Cointreau
    * 1 msk vatten 
    * 2 gelatinblad
    * 10 digestivekex
    * 100 g mörk choklad
    * 50 g smör
    * 400 g naturell färskost
    * 250 g kesella (10 %)
    * 1 dl florsocker
    * 2 dl vispgrädde

Garnering:
    * 10 kumquats
    * 1/2 dl strösocker
    * 1 granatäpple

1. Blanda saffran med likör och vatten.
    2. Lägg i gelatinblad i kallt vatten 5 minuter. Ta upp bladen och värm dem försiktigt med saffransspriten. Låt svalna.  
    3. Klä botten och sidor på en form med löstagbar kant (ca 24 cm) med bakplåtspapper. Smula sönder kexen. Smält chokladen med smöret och blanda med kexsmulorna. Tryck fast blandningen i botten på formen och ställ i kylen.
    4. Vispa färskost med kesella och florsocker. Vispa grädden. Vänd ner grädde och saffranssprit i färskostsmeten. Blanda väl. Bred ut den över chokladbotten. Ställ kakan i kylen ca 5 timmar eller till nästa dag.
    5. Skiva kumquats och blanda med socker i en kastrull. Låt sjuda på svag värme ca 2 min. Låt kallna.
    6. Halvera granatäpplet. Peta eller banka ut kärnorna. Garnera kakan med kumquats och granatäpplekärnor.

Självklart kan det räcka med att garnera med granatäpple och kanske små marsipantomtar eller nåt (tycker jag

God jul! 
  • sassus
    skruttarnas mamma skrev 2012-12-19 15:45:31 följande:
    vaniljglass är väl godast till tycker jag nog, saffran låter iofs också gott men kan bli lite för tungt efter all julmat?

Ja, det har du rätt i. Eller kanske en vaniljfraiche? Grädde, creme fraiche och vaniljsocker. Vad tror ni om det? (Hittade en fruktsallad med det till när jag gogglade igår)
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!