• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • MeraMia

Har bestämt mig för att det måste funka! Nu är det bara att vänta tills dom börjar sälja pepparkaksdeg på Ica...Drömmer

• fluu

Återkommer med recept ikväll.... vet aldrig riktigt i vilken av julkokbokshögarna recepten finns ;P

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • GossipGirl

Idag bokade vi in en Ullareds-tripp! Skrattande

Jag har bara varit där en gång tidigare och det var mycket tidigare under året. Har suktat efter att åka dit när de har julgrejer i några år men inte kommit iväg. Har haft koll tack vare deras blogg att de börjat plocka fram grejerna och beräknas ha fullständigt sortiment efter vecka 40. Så vi åker dit vecka 41! :)

• molly50
    GossipGirl skrev 2013-09-09 15:48:52 följande:
    Idag bokade vi in en Ullareds-tripp! Skrattande

Jag har bara varit där en gång tidigare och det var mycket tidigare under året. Har suktat efter att åka dit när de har julgrejer i några år men inte kommit iväg. Har haft koll tack vare deras blogg att de börjat plocka fram grejerna och beräknas ha fullständigt sortiment efter vecka 40. Så vi åker dit vecka 41! :)

Åh,gud vad roligt det låter! Jag hade chansen att åka dit för ett par år sedan med ett par arbetskamrater,men fick ingen barnvakt och maken jobbade. Så det var ju lite synd. ;-/
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • fluu

Saffranskola:

100 g smör
    2 dl vispgrädde
    3 dl strösocker
    1 tsk vaniljsocker
    1 dl ljus sirap
    1/2 g saffran

Smällt smöret i tjockbottnad vid kastrull. Rör ner grädde,socker och sirap. Låt koka 15-30 min. Prova med klick smet på iskall assiett. Stelnar den är det klart. Rör ner saffran.
    Häll upp på oljad plåt. Låt svalna. Dela i mindre bitar och slå in i smörpapper. Förvara kallt.

Knäck:

2 dl vispgrädde
    2 dl socker
    2 dl ljus sirap
    2 msk smör

Värm upp grädde,socker och sirap i en kastrull under omrörning och låt smeten koka på medelvärme i cirka 20 min.
    Doppa en tesked i smeten och ställ den i ett glas kallt vatten. Stelnar smeten och den går att rulla är det färdigt. Smeten bör hålla 122-124 grader.
    Dra kastrullen från spisen och tillsätt smöret. Rör om tills det smällt.
    Fyll formarna. Stå svalt för att stelna.

Kokosen strös över innan det stelnat/ blandas i smeten. Har även testat att byta ut delar av grädden mot kokosmjölk. Blev gott,men knäcken blev lite lösa.

• MamaPapa
    Julgodis:

Kan tipsa om att göra egna marshmallows. Jag gjorde det första gången för två år sedan och de har en viss "wow" faktor när man bjuder på hemgjorda Skrattande. Jag smaksatte min andra laddning med lite jordgubbsessence och rosa karamellfärg. Mums! Och mycket enklare att göra än man tror.

http://uktv.co.uk/food/recipe/aid/577053

• molly50
    fluu skrev 2013-09-09 19:21:55 följande:
    Saffranskola:

100 g smör
    2 dl vispgrädde
    3 dl strösocker
    1 tsk vaniljsocker
    1 dl ljus sirap
    1/2 g saffran

Smällt smöret i tjockbottnad vid kastrull. Rör ner grädde,socker och sirap. Låt koka 15-30 min. Prova med klick smet på iskall assiett. Stelnar den är det klart. Rör ner saffran.
    Häll upp på oljad plåt. Låt svalna. Dela i mindre bitar och slå in i smörpapper. Förvara kallt.

Knäck:

2 dl vispgrädde
    2 dl socker
    2 dl ljus sirap
    2 msk smör

Värm upp grädde,socker och sirap i en kastrull under omrörning och låt smeten koka på medelvärme i cirka 20 min.
    Doppa en tesked i smeten och ställ den i ett glas kallt vatten. Stelnar smeten och den går att rulla är det färdigt. Smeten bör hålla 122-124 grader.
    Dra kastrullen från spisen och tillsätt smöret. Rör om tills det smällt.
    Fyll formarna. Stå svalt för att stelna.

Kokosen strös över innan det stelnat/ blandas i smeten. Har även testat att byta ut delar av grädden mot kokosmjölk. Blev gott,men knäcken blev lite lösa.

Gud så gott det låter! Det ska jag nog prova i år.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • fluu
    molly50 skrev 2013-09-09 20:17:33 följande:

Gud så gott det låter! Det ska jag nog prova i år.
  • lalasmama

Hmm julsaker på GeKås efter vecka 40..
    Någon som kan va gullig och kolla vilket datum det är på måndagen v 41?
    Ska åka dit någon söndag i oktober!!

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!