• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • MamaPapa
    skruttarnas mamma skrev 2013-09-15 17:51:12 följande:
    behöver lite tips och ideér!

varje år "invaderar" min familj vårt hem på julafton, det är ett härligt kaos hela dagen med tre egna barn och tre syskonbarn, jag, maken, mina tre bröder, min svägerska, svärmor och min mamma + sambo... alltså 10 vuxna som alla köper julklappar till alla barn =/
    vi har ett lotteri så vi köper enbart till en vuxen som tur är men att mina barn ska få minst 12 julklappar var varje år är ju egentligen helt galet!! Förra året grät mina två yngsta för det blev helt kaosartat med alla julklappar som tomten gav dom som välmenande släktingar ville att de skulle öppna och glädjas över...det är ju verkligen inte så man vill ha det.. några förslag på hur man kan lägga upp firandet så att allt går så lugnt som möjligt och att barnen får glädjas åt några få presenter istället för att få ett helt gäng där några falls i glömska redan från start?
    Oj vad jobbigt - förstår att barnen kroknar. Speciellt som julafton är en enda lång, lång väntan på tomten och klapparna. Jag tycker det är så skönt att vi firar "på engelskt vis". Våra julklappar ligger på juldagsmorgonen under granen och i strumport och vi bara myser i flera timmar i pyjamas och tar det lugnt med öppnandet samtidigt som vi äter frukost.  Barnen är glada och utvilade.

Om jag hade så mycket paket och kände att mina barn inte orkade med (det blir varken kul för barnet, föräldrarna eller den som gett klappen) så skulle jag som andra sagt dela upp det. Kan ni ge på julaftonsmorgon, på kvällen och sedan på juldagsmorgonen ? Att "tomten kanske glömde en säck och kom med den när ni sov" typ? 
  • Lunah

Igår gjorde jag och dottern små skålar av smälta rörpärlor. Det blev jättebra! I de hade vi tänkt lägga hemmagjort godis och sen slå in i cellofan och ge bort i juletider till personer vi tycker om :). Tänkte se om vi kan göra lite fler små julklappar nu under hösten, det här va ju riktigt roligt. Tänkte även försöka göra egna julgranskulor av spetstyg och av tidningspapper med smala spetsar och pärlor.

Har ni andra funderat på julklapparna än?

• Ninni87

Nu är jag klar med julklapparna till min sida :) har dock två som fyller år runt jul kvar. Köpte lite kläder och accessoarer på Ellos till mina syskon och leksaker o inredningssaker till kusinerna och mina föräldrar på Ullared.

Nu har vi bara kvar sambons syskon och föräldrar.

Har ni tips på vad vi kan köpa till svärföräldrarna? Vi brukar gå ihop 3 par och köpa någon form av upplevelse/biljetter.

• MeraMia
    Lunah skrev 2013-09-16 09:21:01 följande:

För alla legoälskare, hittade det coolaste legosetet jag sett nån gång (för lite större barn). Gräsligt dyrt (men går att köpa hem från amazon  mkt billigare). bokextra.se/produkt/15100/haunted-house-monst... Så himla häftigt och kan nog sysselsätta ett barn/vuxen rätt länge ;)

Ett till tips! Jag köpte Lego på Ellos förra året och passade på när jag fick ett bra rabatterbjudande, halva priset eller vad det var. Håll utkik för det kommer nya erbjudanden typ varje vecka.
  • Frökenolson

Idag har jag suttit med jullistor av olika slag.

Tända ljus Ingela huset och regnet har smattrat utanför fönstret.

Mysigt!

Hat skrivit en lista på vad jag vill köpa till sonens paketkalendet. Bör inte så avancerat, mest ätbart. Han fyller två i mellandagarna :)

Skönt att se att tråden börjat komma igång ordentligt!

• Frökenolson
    Koppkaka skrev 2013-09-16 19:48:23 följande:

Har du några paketkalendertips? Min son är 2 år också smile1.gif

Jag tänkte i linje med:

Bilar

Bussar

Smådjur typ kossor mm.

Kakor

Fikon

Mandlar

Ljuslykta med el ljus

Tomtedräkt

Pepparkaksformar

Tomtebloss(med hjälp såklart)

Kritor

Nu tog jag från huvudet, har mer på listan :)
  • sha

har mest läst i tråden, och guud vad sugen jag blir på att börja med allt som har med julen att göra. Jag vill dock vänta minst en månad till!! Men när allers julmagasin kommer ut den 8e oktober antar jag att det kommer vara kört för mig;) IDag har jag iaf druckit chaite, så himla gott och juligt!

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!