• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Lindsey Egot the only one
    MammaMilla82 skrev 2013-09-18 06:36:09 följande:

Köpte faktiskt 2 julklappar igår på Cervera till barnen...
    Dom har tjatat sönder mina öron om den där SlushyMaker (hemmagjord slush)

O nu hade dom utförsäljning på dom för 99:- så jag passade på smile2.gif
    Hon i kassan var snabb att haka på när ja sa att det var julklappar och slog in dom i guldpapper med röd/glittriga snören :)
    Blev så NÖJD!

Kul att flera tyckte en ölkalender vore skoj, tror banne mig det får bli en sådan till maken smile2.gif  

Det är svårt att få till en god smak. Jag har en hemma men visst är det jäkligt fräckt!
  • Iida01
    Frökenolson skrev 2013-09-18 09:28:35 följande:

ha ha, jag läste snuskkalender.. så fel det kan bli...
    Haha han skulle nog bli nöjd med en snuskkalender också ;)
  • Iida01
    Koppkaka skrev 2013-09-18 10:28:18 följande:
    Haha! Snuskkalender.. Lägga en lapp i varje paket med nåt barnförbjudet på :P
    Eller en lapp med någon rolig upplevelse som han kan få :P 

Tack för tipset för ölkalender. Ska genast köpa tyg och sy fast band där jag kan knyta fast ölen. Man kan köra med en öl sort om dagen så blir det som en öl provning. På julafton måste ju det vara en god julöl.

• MammaMia74

Idag är det 97 dagar kvar till julafton. Jag firar det med ett glas Loka pepparkakor och en lussekatt. Jag längtar så till jul.

Mamma till två underbara tjejer
  • husbyggemama

Måste bara fråga ang slushmaker. Dottern fick en sån när hon sålde jultidningar förra året. Tråkigt nog fattar vi inte hur man gör!!! Ska det vara någon speciell essens som med sodastreamen eller är det saft o juice som gäller? Hur länge ska man hålla på? Finns bara instruktioner på engelska så vi tror att vi gör rätt men vi kanske översatt fel. Vore glad för en förklaring från någon som lyckats

• MammaMilla82
    husbyggemama skrev 2013-09-18 12:20:07 följande:
    Måste bara fråga ang slushmaker. Dottern fick en sån när hon sålde jultidningar förra året. Tråkigt nog fattar vi inte hur man gör!!! Ska det vara någon speciell essens som med sodastreamen eller är det saft o juice som gäller? Hur länge ska man hålla på? Finns bara instruktioner på engelska så vi tror att vi gör rätt men vi kanske översatt fel. Vore glad för en förklaring från någon som lyckats
    Hon i kassan berättade att man skulle plocka bort överdelen och den andra lägger du i frysen minst 4tim. 
    Sen tar du ngn god dricka - EJ lightprodukter...
    O sen får barnen trycka

Har dock ingen aning om det funkar hehe...
    LindaEfraim skrev 2013-09-18 09:53:31 följande:
    Det är svårt att få till en god smak. Jag har en hemma men visst är det jäkligt fräckt!
    Busfröna gillar allt som är sött  
    MamaPapa skrev 2013-09-18 08:45:03 följande:
    Någon som provat att ha lite pastellfärgat i granen - hur kändes det? Jag har förut bara haft antingen rött eller mixat färgglatt. Men i år har jag fastnat för de här - verkar så fina. 

Ojj så härliga färger  
    Vart hittade du dom?

• MeraMia
    MammaMia74 skrev 2013-09-18 11:41:27 följande:
    Idag är det 97 dagar kvar till julafton. Jag firar det med ett glas Loka pepparkakor och en lussekatt. Jag längtar så till jul.

Skrattande
    MammaMilla82 skrev 2013-09-18 12:25:48 följande:
    Hon i kassan berättade att man skulle plocka bort överdelen och den andra lägger du i frysen minst 4tim. 
    Sen tar du ngn god dricka - EJ lightprodukter...
    O sen får barnen trycka smile1.gif

Har dock ingen aning om det funkar hehe...
    LindaEfraim skrev 2013-09-18 09:53:31 följande:Det är svårt att få till en god smak. Jag har en hemma men visst är det jäkligt fräckt!
    Busfröna gillar allt som är sött smile5.gif  Ojj så härliga färger smile2.gif  
    Vart hittade du dom?

Vi testade med Coca cola men det blev för blaskigt, sodastream essens blev för kraftig. Såg på en hemsida att de sålde koncentrat men det var i 5liters dunk men det kanske går åt på sommaren.

Till min får man göra egna isbitar som den krossar och saften lägger man direkt i behållaren.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!