Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Jag längtar till jul!!!

Nandez skrev 2025-11-15 17:20:25 följande:
    Gillar också henne. Ja, det finns s.k. vuxenleksaker som lego, målarböcker och pusselGlad
    Me being me, så är vuxenleksaker något man använder när man ägnar sig åt vuxengymnastik, vilket... inte är lego, målarböcker och pussel....

Så jag finner benämningen på årets julklapp lite olycklig,
    Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Aniiee

Jag funderar över årets första adventsfika. Det ser ut som att det kan komma vara både kalt och snöigt.  Så funderar på sockerkaksbakelser med punchgrädde.

• Aniiee

Jag håller på att skriva delar av Astrid Lindgrens julkapitel. Mysigt värre.

• Aniiee
    Mayjel skrev 2025-11-16 19:14:18 följande:
    Det låter intressant. Hur menar du där? I vilket sammanhang ska du använda dessa texter?
    Det är mest för att hålla igång språkhjärnan. Använda dem för att lära mig nya ord på nya språk. 

Eh, ja, jag är knäpp.
  • Aniiee
    molly50 skrev 2025-11-16 20:02:00 följande:
    Ja,det kan ju lätt tolkas fel.
    Men som jag förstår det så handlar det om t ex målarböcker för vuxna och sådana saker.
    Nandez skrev 2025-11-17 15:50:40 följande:
    Det håller jag med om, ville bringa klarhet i vad som avses med årets julklapp

Jo, precis. Det framgick tydligt när de presenterade årets julklapp vad de menade, men som sagt så blir det nästan lite putslustigt när uttrycket har använts för annat i årtionden.
  • Aniiee
    RaYzLeR skrev 2025-11-19 20:13:26 följande:

Idag har det kommit lite snö i Linköping. Det är mysigt när det blir lite vitt på marken. Glad

Snöar här på Södertörn också. Som FN. 
  • Aniiee
    Mayjel skrev 2025-11-19 20:19:14 följande:

Var på Liseberg i lördags. Ville tipsa om ett par nya grejer ur deras sortiment.

Smakade först på den nya vintervåfflan med saffransgrädde och sköljde sen ner denna med en varm vit chokladdryck med smak av polkagris. Den senare var ganska söt men samtidigt riktigt fräsch och julig.

De har också en bod med bara gräddmunkar i alla möjliga smaker. Smakerna jag köpte med mig var hallon, mocca och champagnefyllning. Goda och krämiga var dem, mums!

Det är så vackert på lisse just nu med alla snövita granar de ställt fram. Detta tillsammans med de röda små handelsbodarna, den vackra julmusiken plus alla miljoner små lampor som lyser upp hela parken hjälper en verkligen att komma i rätt stämning inför julen. F

För att inte tala om alla dofter från de olika bodarna - varm choklad, glögg, glühwein, våfflor, nybakta saffransbullar, brända nötter etc. Ska dit igen nu på lördag, längtar..

Jag tänkte gå på Skansen någon advent. Det brukar vara mysigt. Där är bodlängan liten och grå, men det doftar alltid gott av nybakta våfflor, varm glögg, varmt socker...
  • Aniiee
    Mayjel skrev 2025-11-19 21:14:26 följande:
    Aha, så det är på Skansen sånt finns. Hur är det med Gröna Lund? Brukar det också vara öppet i vintertider, likt Liseberg? 
    Grönan brukar ha adventsöppet och jullovsöppet, men jag vet inte så mycket om det då jag verkligen avskyr Grönan.
  • Aniiee

Jag håller på att fylla en youtubelista med julgrejer. Inte så mycket musik, lite grann bara. Mycket mat, en del kultur.

Säg till om jag ska posta länken. 

• Aniiee
    Mayjel skrev 2025-11-20 21:49:16 följande:
    Hoppas du hittar nåt fint julställe Tomte Rekommenderar verkligen Liseberg om du skulle ha vägarna förbi här nån gång. Det känns som ett smärre paradis, inklämt i en annars smått stökig stadsmiljö. Vackert året om är det också men kanske som finast under julen med alla ljus och övrigt pynt. 
    Aniiee skrev 2025-11-20 15:51:50 följande:
    Grönan brukar ha adventsöppet och jullovsöppet, men jag vet inte så mycket om det då jag verkligen avskyr Grönan.
    Får man fråga om orsaken till din aversion? Jag googlade lite bilder förut och tyckte det såg sååå mysigt ut på Gröna Lund, det är ju beläget precis vid vattnet också och det verkar så lugnt och trivsamt där.

Kanske trött på nöjesfält överlag?

Jag har aldrig gillat sånt. För mycket intryck för min autistiska hjärna. Jag har alltid föredragit lite stillsammare nöjen.

Det är säkert bättre på vintern när alla bergodalbanor inte går.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!