• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • MamaPapa

Handlat två julklappar idag - en radiostyrd liten motorcykel till min 10-åriga son och en övervakningskamera till maken. En sådan där som man kan styra och se via telefonen när man är borta. Han är pryltokig och har "allt" så jag hoppas han blir glad.

• Eena

Igår hade jag och barnen en riktig myseftermiddag när vi lekte bland löven! Älskar dem när de är sådär krispigt torra så att man kan ha lövkrig! Och nu på morgnarna är det ju så härligt mörkt ute att det passar bra att tända ljus till frukosten. 

Funderar fram och tillbaka på hur jag ska göra med julkalendern till barnen. Förra året köpte jag en massa små strumpor i rött och grönt och la små klappar i. Blev väldigt bra och barnen älskade den. Men är samtidigt lite sugen på att göra en ny... Hur gör ni andra? Återvinner eller gör nytt?  

• fluu

Damen här hemma älskar lego duplo så jag funderar på lego kalender. Dock fixar hon inte de små bitarna( varken "smålego" eller de små duplobitarna), hon stoppar bara det i munnen. Tycker mest att jag sett legokalendrar för lite större barn. Någon som sett med större bitar för mindre barn?

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • popcornplaya
    fluu skrev 2013-10-01 07:11:36 följande:

Damen här hemma älskar lego duplo så jag funderar på lego kalender. Dock fixar hon inte de små bitarna( varken "smålego" eller de små duplobitarna), hon stoppar bara det i munnen. Tycker mest att jag sett legokalendrar för lite större barn. Någon som sett med större bitar för mindre barn?

Letat som en tok efter lego för mindre barn i färdiga kalendrar men aldrig hittat. Du kanske kan göra en egen kalender och köpa ett duploset och ge några bitar om dagen?
  • molly50
    fluu skrev 2013-10-01 07:11:36 följande:

Jag letar också efter något sådant till dottern. Sonen fick en legokalender förra året och han älskade den. Dottern fick en chokladkalender och hon älskade naturligtvis den.
    Men det hade ju varit roligt med något annat i år,om man kan hitta det.
    BusJohanna skrev 2013-10-01 08:30:22 följande:
    12 veckor till julafton!!! 😃😃😃😃

Ja,och 8 veckor till 1:a advent!

Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • fluu

Jag ska forska vidare lite tror jag. Vill gärna göra någon rolig kalender till henne. Choklad vill jag inte ge och så är hon allergisk och paketkalender som jag fick som barn och älskade känns inte optimalt än. Hon älskar paket och blir nog bara frustrerad om hon inte får öppna alla på en gång.
    Rapporterar om jag hittar något :)

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!