• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • molly50
    popcornplaya skrev 2013-10-03 05:05:09 följande:
    Tänk vad olika det kan va :) bara ni är nöjda så är det bra. För mig lät det fruktansvärt. Haha skräckfilm på julafton liksom ;)

Håller med. Alla firar på det sätt de tycker känns bra. Men själv skulle jag aldrig kunna tillbringa julafton med en skräckfilm. *S* Framförallt inte när barnen är med.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Anwen

Följde tråden en del förra säsongen och även från start, kom väl en bit in men är ju omöjligt att läsa ikapp hela! :P. En underbar tråd att läsa i iaf :), fick en del inspiration förra året. Men jag har aldrig tidigare skrivit här tror jag.
    Våran jul kommer väl till stor del bli som vanligt - vi äter jullunch med släkten hos mannens föräldrar, ser på Kalle, öppnar paket på ett opersonligt vis, fikar lite, och så småningom åker vi hem till oss igen (bor nära). Dagen därpå åker vi dit igen på grötlunch.
    Hemma i lägenheten har vi bara en liten fejkgran - dock en speciell och fin sådan som jag hade enorm tur att få tag på :). Älskar den! Pyntar lägenheten gör vi från första advent, men granen julpyntas nog sista veckan eller så, får se hur det blir i år.
    Jag saknar julklappsutdelningarna som vi hade när jag växte upp, då öppnades ett paket åt gången och alla såg vad som gavs av vem osv. Hos min mans familj delas först alla klappar ut, alla sitter med sina paket på hög i knät, SEN öppnar alla sina samtidigt och det är svårt att hänga med.
    I år skiljer det sig lite dock, då jag är höggravid och vår förstfödde kommer vara ca 2 månader gammal på jul :). Han kommer såklart aldrig minnas denna jul, men det vore trevligt att ändå göra det speciellt på nåt vis? För vår skull om inte annat. Första julen med vårat högst efterlängtade barn! Några tips på hur man kan mysa till det/njuta extra av julen med en liten spädis? Vill skapa nya härliga traditioner för VÅR lilla familj :)

• straw2008
    Anwen skrev 2013-10-03 09:14:29 följande:
    Följde tråden en del förra säsongen och även från start, kom väl en bit in men är ju omöjligt att läsa ikapp hela! :P. En underbar tråd att läsa i iaf :), fick en del inspiration förra året. Men jag har aldrig tidigare skrivit här tror jag. Våran jul kommer väl till stor del bli som vanligt - vi äter jullunch med släkten hos mannens föräldrar, ser på Kalle, öppnar paket på ett opersonligt vis, fikar lite, och så småningom åker vi hem till oss igen (bor nära). Dagen därpå åker vi dit igen på grötlunch. Hemma i lägenheten har vi bara en liten fejkgran - dock en speciell och fin sådan som jag hade enorm tur att få tag på :). Älskar den! Pyntar lägenheten gör vi från första advent, men granen julpyntas nog sista veckan eller så, får se hur det blir i år. Jag saknar julklappsutdelningarna som vi hade när jag växte upp, då öppnades ett paket åt gången och alla såg vad som gavs av vem osv. Hos min mans familj delas först alla klappar ut, alla sitter med sina paket på hög i knät, SEN öppnar alla sina samtidigt och det är svårt att hänga med. I år skiljer det sig lite dock, då jag är höggravid och vår förstfödde kommer vara ca 2 månader gammal på jul :). Han kommer såklart aldrig minnas denna jul, men det vore trevligt att ändå göra det speciellt på nåt vis? För vår skull om inte annat. Första julen med vårat högst efterlängtade barn! Några tips på hur man kan mysa till det/njuta extra av julen med en liten spädis? Vill skapa nya härliga traditioner för VÅR lilla familj :)

Vi öppnar som din mans familj det föredrar vi. Precis som du ville vi oxå skapa egna traditioner. Börja köp egna julkulor, gör en speciell frukost ? Lägg barnet den 23e i tomtekläder osv osv. Fira framför allt hemma o ät det NI föredrar.
    I kinamockaskogen.....
  • pica pica
    popcornplaya skrev 2013-10-03 05:05:09 följande:
    Tänk vad olika det kan va :) bara ni är nöjda så är det bra. För mig lät det fruktansvärt. Haha skräckfilm på julafton liksom ;)
    Haha, du är inte den första som förfäras av att vi ser skräckfilm på julafton Glad 
  • MammaMia74

Idag när jag och min tös va i affären. Så frågade min tös. Mamma kan inte jag få julmust. Visst fick hon de. Eftersom hon hade varit duktig hos doktorn. Så hon och jag delade på apotekarens julmust. Så äntligen har den kommit.

Mamma till två underbara tjejer
  • Österbotten

Behöver tips på julklappar till en 3 åring som dessutom fyller år i december. Behöver också tips på bra sidor där mak kan beställa leksaker o dyl. :)

• lalasmama

Treåring, kille eller tjej?
    Några tips är:
    Duplo
    PlusPlus eller pärlor
    Sparkcykel
    Spel eller pussel

• MamaPapa

Till treåringen: Kritor, böcker, bilar, docka plus vagn, lek-dammsugare/spis/gräsklippare/mat etc, pulka, mjukisdjur, musikinstrument typ leksaksgitarr eller keyboard

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!