Inlägg från: Mayjel |Visa alla inlägg
  • Mayjel

Jag längtar till jul!!!

Jag kan inte skriva dikter men är duktig på att beställa saker från nätet Tungan ute

Hämtade förut en ny vit bomullsklänning som man tänkt bära till Lucialunchen.

Väldigt lik en vanlig luciasärk, bara lite kortare och med ett vitt skärp. Funderar på att färga detta rött. Eller inte, kanske blir det lite för övertydligt då. 

• Mayjel
    Anonym (Julkul) skrev 2025-12-03 16:24:09 följande:

Vart kan man hitta fina toppstjärnor som inte kostar skjortan? Gillar inte de hos Clas Olson och vill inte ha någon med belysning. Max 500kr.

Du bor inte händelsevis i gbg? Ta en runda på Lisebergs julmarknad isåfall. De har en speciell bod borta vid Farfarsbilarna som säljer pynt till granen.

Nu har de även fått in toppstjärnor, utöver alla spiror som de tidigare skyltat med. Hur vackra som helst. Är dock osäker på priser eftersom de inte skyltar med sånt. Men 500 kr? Finns det så dyra julgransstjärnor? 
  • Mayjel

Undrar just om många grundskolor firar Lucia redan idag, med tanke på att högtidsdagen är imorgon, en lördag.

Längtar i varje fall till morgondagen. Då blir det tända ljus hos mamsingen, lite luciasång samt fika i form av saffranssemlor och varm pepparmyntschoklad.

Hoppas man inte spiller nåt på den nya helvita lusseklänningen. Det vore förargligt. 

• Mayjel

Fick just svar på min egen fråga, iallafall delvis. Såg nyss  från bussen några små tomtenissar som sprang omkring på skolgården i Kungsstensområdet. Lite gulligt faktiskt. 

• Mayjel
    Aniiee skrev 2025-12-13 11:08:10 följande:

Tänkte på en sak så här på luciadagen.

Det finns ett smärre antal både luciasånger och Staffansvisor.

Så måste fråga, vilka versioner är era favorier?

Själv föredrar jag Sankt Staffans visa från Norrland, vilken Luciasång jag föredrar vet jag inte. Sankta Lucia, förmodligen. Särskilt som de flesta verkar ha glömt vers 3 och 4.

Den klassiska versionen från Italien. Jag och modern tittade på Luciakonsert från Gotland idag och vi kände bara igen denna. Resten var obekant. Trevlig dag i övrigt. 

Staffansångerna gillar jag inte alls, inte någon av dem. Tål inte det namnet. 
  • Mayjel
    Nandez skrev 2025-12-17 17:52:11 följande:

Har ingen riktig julkänsla alls just nu

Lite julstress som spökar kanske? Eller är det vädret? Har själv haft ett ganska tråkigt sådant idag med dimma hela dagen. Gillar inte dimma, blir så trött av den suddiga vy som möter en. 
  • Mayjel
    molly50 skrev 2025-12-17 23:56:56 följande:
    För min del är det vädret som spökar. Bara grått och trist och mörkt och ingen snö.
    Det och att vi fick lov att ta bort vår hund för några dagar sen gjorde att julkänslan avtog.
    Får beklaga sorgen där. Det är ju som att förlora en familjemedlem 🥺
    Nandez skrev 2025-12-18 18:20:13 följande:
    Det är det gråa trista vädret mest, så less på regn och mörker
    Ja, vädret påverkar psyket mer än man anar. 
  • Mayjel
    molly50 skrev 2025-12-19 13:35:19 följande:
    Tack! Ja,så är det ju. Men samtidigt så visste vi ju att det var på väg åt det hållet. Han var gammal,16 år,och hade dåliga njurar.
    Så även om det känns jobbigt så är det ändå skönt att veta att han slipper lida.
    Förstår det. Då var ni förberedda.
  • Mayjel
    molly50 skrev 2025-12-21 21:03:37 följande:
    Ja,det var vi. Men det blev ändå en chock då vi inte var beredda på att det skulle gå så fort. Han hade varit ganska pigg fram till slutet så det var väl inte riktigt så vi tänkte oss slutet. Men så är det ibland.
    Det kanske blir en ny liten valp till våren eller sommaren,så vi har lite att se fram emot i alla fall. 
    Det låter som en bra idé. Att ni tar er den nödvändiga tid som behövs till att sörja, för att sedan gå vidare med ett nytt litet liv som för er glada igen.
  • Mayjel

Förlåt för den dumma felstavningen, skriver från mobilen och det är autofail som failar igen. 

• Mayjel
    molly50 skrev 2025-12-21 21:13:57 följande:

Idag har dottern och jag bakat lussebullar. Så nu luktar det jul i hela huset. Imorgon blir det nog lite julgodis. Glad

Vad mysigt det låter! Saffran är den godaste juldoften. 
  • Mayjel

Trevligt för er som fått lite snö och ljus i vintermörkret. Här på västkusten har det nu kommit frost och minusgrader men inte mer än så. Kylan påminner väl lite om ett vintrigt klimat iallafall, så får man tänka. Men är nog lite avundsjuk ändå kanske 😒😉

Dags att sätta igång med fiskgratängen som man ska ta med till syrran imorgon. Och så blir det lite egengjorda chokladpraliner igen. Tur att man firar julen ihop med sin familj, så behöver man inte göra all mat själv. 

• Mayjel
    Aniiee skrev 2025-12-24 00:17:12 följande:

"Strax före jul knäppte det till och blev kallt, och rätt som det var satte det i att snöa så det var en glädje åt det."

Fast här har det inte snöat riktigt så mycket iofs. Men lite mer än frost är det ändå som ligger.

Samma som här då. Skönt att julafton är här, även om den är tidig än så länge. 

Allt är klart, det enda som man måste göra härnäst är att diska och plocka iordning lite innan sängdags. Ser alltid ut som ett bombnedslag i köket efter jag gjort gubbröra. Är ju så många ingredienser som ska kokas, hackas och så vidare.. 
  • Mayjel
    Anonym (Jul) skrev 2025-12-28 17:10:28 följande:

Nu får vi längta ett helt år till. 

Eller andas ut och relaxa, chilla, veg out från all julstress. 
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!