• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • ems87

Jag tar inte fram nåt förrän fredag eller lördag innan advent. Då blir det juldukar, julgardiner, lite tomtar och såklart adventsstjärnor och ljusstakar.
    Sen tar jag fram mer vecka för vecka. Kring lucia åker granen fram, vi reser alltid dagarna innan jul och vill njuta av den innan dess.

Vet ni hur mysigt det är att jobba på en restaurang i ett köpcentrum dessa tider? Vi planerar julbord och butikerna runt om har plockat upp julsortimentet i skyltfönstren. Härligt!

• marla333

Hur gör ni andra med gran? När tar ni fram den? Vår åker fram vid första advent, i år kommer vi ha två! En stor i vardagsrummet och en mindre version i barnens rum. Vet att många omkring oss tycker vi är lite galna som tar fram julgranen så tidigt, men vi kan inte ha en riktig gran, och det är så mysigt med julgran! Vill ha den så länge som möjligt :)

• Erfdgt
    lalasmama skrev 2013-10-26 18:51:23 följande:
    Erfdgt (eller vad det var ) Grattis!! första bebisen eller hur många barn har ni sen innan?

Jag vill gärna ha mer tips på presenter till
    Paketkalender!!

Idag fyndade jag böcker på loppis!! LasseMajas Detektivbyrå 7 st för 5:- /st! (de kostar ju 100-150:- /st nya!!! perfekt till min 8 åring!! blev så glad hihi
    Tack :) Vi har ett barn, en dotter som blir 7år nu, hon går i första klass. Så det känns verkligen som att börja om från början igen :P

Wow, det kallar jag verkligen fynd! Jag brukar ha jättesvårt att hitta på saker till såna paketkalendrar. Därför köper jag oftast en färdig :P
  • Erfdgt
    MissFrost skrev 2013-10-26 21:56:47 följande:
    Ikväll har jag äntligen druckigt julmust. Fy f-n vad gott det var Cool
    Hihi vi drack också lite julmust igår, kunde inte stå emot längre ;D
  • Erfdgt

Nu kan jag ju göra ett nytt försök på att visa upp min första julstrumpa. Sydde den som sagt vid 22-tiden på kvällen vid soffbordet på en maskin jag aldrig använt och utan mönster, klippte bara direkt i tyget. Nu vet jag att nästa gång blir det dagtid vid köksbordet med ett mönster ;) En större och rundare tå måste det bli. Men, maken ville gärna ha min första strumpa! :)

• MamaPapa

Marla333 - grandiskussionen har vi varje år Maken vill gärna vänta till 23:e medans jag gärna runt första eller andra advent. Brukar kompromissa och den åker fram någon vecka innan jul.

Här i England där vi bor brukar de flesta familjer ta fram den runt 1-5 december någongång.

• litengunnarolle

Igår var jag på lagerhaus och köpte två olika julströssel, ett med små pepparkakor och ett med snöflingor och så köpte jag lite olika julklappsetiketter

• Erfdgt
    litengunnarolle skrev 2013-10-27 09:32:06 följande:
    Igår var jag på lagerhaus och köpte två olika julströssel, ett med små pepparkakor och ett med snöflingor och så köpte jag lite olika julklappsetiketter
    Åååh, så fina! Och vi som inte har Lagerhaus här, fasiken! :P hehe
  • Mallas

Vilka fina litengunnarolle! Jag ska helt klart ta mig förbi Lagerhouse framöver.

• Mallas

Är det någon som har tips på pyssel med jultema för barn i åldrarna 3-8 år? Jag tänkte styra upp en pysseldag för kusinerna i december med tillhörande adventsfika men vet inte riktigt vad som passar att göra.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!