• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • ems87

Inte förrän nu drabbades jag av julkänslor! Nog rekordsent för mig!

Jag behöver hjälp med en grej, julklappar för män, som passar de flesta för ca 50kr?
    Till kvinnorna i familjen tänkte jag ge en badbomb för ansiktet och en ansiktmask. Sen tänkte jag baka nåt och lägga i celifanpåsar, och det ska då alla få.
    Men männen behöver mer för typ 50 spänn. Hjälp! :)

• Marlean

På tal om billiga julklappar finns det ju fina pajformar och annat som man kan köpa på ÖB eller liknande.

Blev så besviken på en nästansläktings upplägg en jul. Vi skulle alla köpa 50krs julklappar och sedan lotta ut dem men när de öppnades visade det sig att de i praktiken kostade runt 10-30kr. Var riktigt pinsamt tyckte jag å deras vägnar. Har man regler för pris kan man ju följa dem? Och det var enbart en julklapp man skulle ha med sig (vi är många) så det var inte så att det blev för dyrt precis.   

• lalasmama

Min griljerade skinka blev jättegod!
    Jag köpte färdigkokt, smidigt!!
    Blandar ihop 1 ägg med några msk senap, salt och peppar.
    Häller det över skinkan och sen strör jag över ströbröd.
    In i ugnen på 225 grader ca 20 min.
    Klart! Första varma biten skinka är ljuvlig....

• fluu

Ska snart ge mig på att göra pepparkaksbollar. Ett experiment så vi får se hur det går ;)

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Frajda 80
    fluu skrev 2013-10-25 08:36:25 följande:
    Ska snart ge mig på att göra pepparkaksbollar. Ett experiment så vi får se hur det går ;)

Jag är nyfiken på resultatet
  • fluu
    Frajda 80 skrev 2013-10-25 09:02:57 följande:

Jag är nyfiken på resultatet
    "Tyvärr" blev de otroligt goda. Och jag som skulle hålla ner på sötsaker så här innan frossandets tid...  Drömmer
  • straw2008
    ems87 skrev 2013-10-24 20:07:28 följande:
    Inte förrän nu drabbades jag av julkänslor! Nog rekordsent för mig! Jag behöver hjälp med en grej, julklappar för män, som passar de flesta för ca 50kr? Till kvinnorna i familjen tänkte jag ge en badbomb för ansiktet och en ansiktmask. Sen tänkte jag baka nåt och lägga i celifanpåsar, och det ska då alla få. Men männen behöver mer för typ 50 spänn. Hjälp! :)

Varför inte badbomb o ansiktsmask till även dom ??
    I kinamockaskogen.....
  • Frajda 80
    fluu skrev 2013-10-25 09:23:51 följande:
    "Tyvärr" blev de otroligt goda. Och jag som skulle hålla ner på sötsaker så här innan frossandets tid...  Drömmer

Hmm typiskt då Tungan ute

Har du någe recept? 
  • fluu
    Frajda 80 skrev 2013-10-25 09:45:22 följande:

Hmm typiskt då Tungan ute

Har du någe recept? 
    Alla måtten är ungefärliga eftersom jag mest tutar och kör och hittar på när jag bakar ;)

150 g  mjukt smör
    4 dl havregryn
    1,5 dl socker
    3 msk kakao
    3 tsk vaniljsocker
    3 msk kallt kaffe
    En näve vetemjöl
    2 msk kanel
    2 tsk nejlika
    1 tsk ingefära
    2 tsk kardemumma
    kokos
  • fluu

Det kan bli lite skarpt med kryddorna om det blir för mycket så smaka av efter hand.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!