• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Marlean

P.S. Och skickar alltid julpaket. Glömde nämna det, men ni kan se den tråden under Välgörenhet här på FL.

• MammaMilla82

Igår hade ju ToysRus sin rea på leksaker.
    Hade en lång önskelista från barnen o jag var absolut inte ensam i den butiken.

Jisses - det kändes värre än mellandagsrean
    Var tvungen o stanna upp ett par gånger o kolla på allt folk...

Jaja, fick precis alla saker på listan så i år har TOMTEN gjort ett extra bra jobb  

• Solstråle00001
    MammaMilla82 skrev 2013-11-03 07:48:00 följande:

Jisses - det kändes värre än mellandagsrean smile2.gif

Jaja, fick precis alla saker på listan så i år har TOMTEN gjort ett extra bra jobb smile5.gif  

Bra jobbat! Skönt att tomten är klar! Själv har jag inte köpt en enda julklapp ännu. Kollade toys r us på nätet igår. Men det är ju dyrare där så med 25 % blir det ju normalpris tänkte jag. Hoppas kunna hinna till Ullared nån dag innan jul.
  • molly50
    MammaMilla82 skrev 2013-11-03 07:48:00 följande:

Jisses - det kändes värre än mellandagsrean

Jaja, fick precis alla saker på listan så i år har TOMTEN gjort ett extra bra jobb  

Skönt att du hittade allt!

Själv har jag i alla fall några julklappar klara.   Måste bara kika om jag har papper,snören och etiketter kvar eller om jag måste köpa nytt,så jag kan börja slå in dem.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • fluu
    Mallas skrev 2013-11-03 00:39:53 följande:
    Ni som julplanerar, vad är det som ni planerar in utöver julkort och julklappar? Julbak? Några traditioner som ni brukar ha?
    Vi har alltid julbak någon dag innan första advent, det är också första dagen man får lyssna på julmusik på hög volym, äta skumtomtar och dricka julmust.

Lutfisklunchen hos mamma någon dag innan julafton är helig.

Gå och se mina söndagsskoleungar ha luciauppvisning.

Gå upp tidigt på lucia, dricka te och äta lussebullar och kolla på SVTs lucia.

Julskyltningen brukar vi däremot oftast skippa eftersom vi inte känner för att bli nertrampade varje år ;)
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • molly50
    Ni som julplanerar, vad är det som ni planerar in utöver julkort och julklappar? Julbak? Några traditioner som ni brukar ha?

Baka lussebullar,pepparkakor och vörtbröd brukar jag göra tillsamman smed barnen nå´n gång mellan 1:a advent och lucia.
    På luciamorgonen brukar vi gå upp tidigt och äta frukost och se lucia på svt och sen gå och se barnen lussa på dagis och i skolan. 
    Sen brukar jag pynta och slå in julklappar lite varteftersom under veckorna mellan 1:a advent och jul.
    Julgodis brukar jag göra dagen innan julafton så det inte hinner bli uppätet. ;-.)  
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • MeraMia

Varannat år är vi halva familjen på julafton, och då brukar vi istället gå ut och äta julbord tillsammans någon gång innan jul. Det är mysigast på en herrgård ute på vischan. Aldrig i stan.

Har de senaste åren skänkt julklappar till Röda Korsets insamling. Det är faktiskt lite speciellt att slå in just de paketen.

Uppesittarkväll hos mina föräldrar, med bingolotto, knäck, skinksmörgås och det sista julstöket.

Jag och min syster brukar ha en dag med förberedelser inför advent. Vi börjar med att gå ut i skogen och plocka granris och mossa, sen gör vi fina grupper och dekorerar entrén ute. Är det tillräckligt kallt gör vi islyktor. Vi brukar även göra egna julkort och dekorationer. Baka och julgodis brukar vi göra någon vecka före jul.

Julshow i kyrkan, brukar va runt den 20 dec

• ems87

Jag planerar att baka pepparkakor och lussekatter veckan innan advent. Kanske ska baka nåt julgodis med, vi får besök av svägerskan med familj till advent.
    Jag väntar just nu på paket från panduro. Jag vill göra julkort!

• Emma82Johansson

I år blir det en alldeles speciell jul, sambon är gravid med vårt första barn och vi ska fira hos hennes mamma i Västergötland. Vi har vissa traditioner som vi har tagit med oss från respektive familj. Min familj har alltid skickat fem julpaket till fattiga, föräldralösa barn i Östeuropa genom läkarmissionen. Sen är 23 december något speciellt för sambon och hennes familj. Då är det julstök med Bingolotto, klä julgranen, kok av julskinkan och julmusik på hög volym. Sen infattar julen pepparkakshus, julbak, amerikanska julfilmer, julpyssel, maraton med julkalender från tidigare år och på julaftonsmorgon åker vi hela familjen iväg på julottan. Hur mysigt som helst!

Lesbisk och framgångsrik.
  • emelielj

Va mysigt med en jultråd!
    Jag hämtade upp julpyntet från källaren idag men ska hålla mig lite till innan allt åker fram.
    Satte på julmusiken när jag städade igår och blev helt lyrisk!

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!