• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Eena

Sorry. Blev många inlägg från mig när jag läste ifatt vad ni skrivit i helgen.

Imorgon åker jag till Ullared! Hoppas på att hitta många julklappar och att bli klar med kalendrarna   

• Lena

Jag tyckte till maken att jag skulle börja med julkort igår men det tyckte han var en månad för tidigt.

• emelielj

Jag älskar ensam hemma 1 och 2, Nu är det jul igen med Tim Allen och tomten är far till alla barnen haha. Redan avverkat 2 av dessa iår.

Min son är 2,5 och ska få se Benjamin syrsas jul och nalle puhs julfilm som jag hittade! Så kul när han är större och är med!

• GossipGirl
    MamaPapa skrev 2013-11-03 18:09:38 följande:
    Beslutsångest: ska jag ha turkos/blå/silver/vita kulor i granen, eller pastellrosa/guld/creme/shabby-chic silver ?
    Det sista! :) Blått associerar jag väldigt sällan med julen. Fast jag är så traditionell så jag hade nog gjort en mix såhär istället; guld, creme, shabby chic-silver, vanliga silver och vita. ;-D Kanske blandat upp med ett fåtal röda eller så.
    Men det är jag det! Jag gillar den lantliga stilen och pastell är någonting jag tycker om att plocka fram till våren. Men gå på magkänslan! Då blir resultatet alltid det bästa. :) 
  • Emma82Johansson

Filmer vi brukar se minst en gång varje jul: En päron till farsa firar jul. Disneys En julsaga. Fred Claus. Tomten är far till alla barn. Jack Frost. Nu är det jul igen. Nu är det jul igen 2. Nu är det jul igen 3. Grinchen. Sedan är det ju tradition att de detta på självaste julafton: Kalle Anka och hans vänner önskar god jul. Kan du vissla Johanna? Karl Bertil Jonssons julafton. Sedan avslutas kvällen med att se Svensson Svensson firar jul. Vem älskar inte Gustav Svenssons alla traditioner? :)

Lesbisk och framgångsrik.
  • Starbaby
    Emma82Johansson skrev 2013-11-04 09:33:14 följande:
    Filmer vi brukar se minst en gång varje jul: En päron till farsa firar jul. Disneys En julsaga. Fred Claus. Tomten är far till alla barn. Jack Frost. Nu är det jul igen. Nu är det jul igen 2. Nu är det jul igen 3. Grinchen. Sedan är det ju tradition att de detta på självaste julafton: Kalle Anka och hans vänner önskar god jul. Kan du vissla Johanna? Karl Bertil Jonssons julafton. Sedan avslutas kvällen med att se Svensson Svensson firar jul. Vem älskar inte Gustav Svenssons alla traditioner? :)
    Vi ser alltid på Elf, det är familjens favorit.
  • GossipGirl
    Lena skrev 2013-11-04 08:16:20 följande:
    Jag tyckte till maken att jag skulle börja med julkort igår men det tyckte han var en månad för tidigt.
    Så hur gjorde du? :) Om du tycker det vore roligt att sätta igång med julkorten så gör det!
    Tänk dig hur genomarbetade och välgjorda de blir om du har lite mer tid på dig. ;)

Min sambo tycker också mycket om julen, men inte att "jula" till det för mycket innan advent. Men jag låter ju inte bli det för det, samtidigt som jag ser till att inte pracka på honom massa juligheter. Han upplever att för mycket av det goda förstör upplevelsen av december. Vilket jag förstår och respekterar, precis som han gör vad gäller mig. Jag pysslar i köket och lyssnar på lite julmusik medan han gör något annat. Jag läser julbloggar och jultidningar bäst jag vill - inte sitter han och läser över axeln på mig. Jag ber inte om ursäkt för mitt intresse.
    Allt det här utesluter ju verkligen inte att vi jular till det ordentligt i december tillsammans! Det är då vi går all in. Men för min del räcker det inte med fyra adventsveckor. Jag vill ha en lååång uppladdning. Och det är ju lika viktigt hur jag vill göra. :) Han är så välkommen att inkluderas in i julbubblan när han vill.
    Dessutom har jag kommit till någon slags insikt överlag de senaste åren om hur viktigt det är att bestämma själv. Jag tror det finns risk att man går miste om sånt man vill göra om man anpassar sig för mycket efter andras tycke. Jag värdesätter min sambos åsikter otroligt mycket men jag står mig själv närmast.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!