• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • litengunnarolle
    Angdev skrev 2013-12-03 10:11:15 följande:
    I år har vi satt en 500 kronors gräns på julklappar/person. Problemet är att jag inte har någon aning om vad jag ska köpa. Jag ska köpa till syster, mamma och pappa. Till min make har jag fri budget men vet inte där heller. Vad har ni köpt till era nära och kära?
    Min sambo ska få en presentbox med 007-parfymen, deon och duschtvålen, filmen Skyfall och en skiva med Fatboy. I födelsedagspresent (han fyller år i december) ska han få ett expansionspaket till sällskapsspelet Dominion och en annan skiva med Fatboy.

Min mamma och pappa ska få nyckelringar med personliga bilder (från smartphoto) och två säsonger av Kommissarie Montalbano.

Min ena systers man ska få underlägg som ser ut som små vinyl-skivor och den min andra systers fästman ska få små espressomuggar i form av kameraobjektiv. 

Min sambos mammas sambo ska få Bäcka-Markus-boken som kom som tips här i tråden (tack!) och min sambos syster ska få överstrykningspennor som ser ut som läppstift samt lite annat smått och gott som är skolrelaterat. 

Till mina systrar och min sambos mamma har jag inte bestämt mig än.
  • litengunnarolle
    litengunnarolle skrev 2013-12-03 13:09:01 följande:
    Min sambo ska få en presentbox med 007-parfymen, deon och duschtvålen, filmen Skyfall och en skiva med Fatboy. I födelsedagspresent (han fyller år i december) ska han få ett expansionspaket till sällskapsspelet Dominion och en annan skiva med Fatboy.

Min mamma och pappa ska få nyckelringar med personliga bilder (från smartphoto) och två säsonger av Kommissarie Montalbano.

Min ena systers man ska få underlägg som ser ut som små vinyl-skivor och den min andra systers fästman ska få små espressomuggar i form av kameraobjektiv. 

Min sambos mammas sambo ska få Bäcka-Markus-boken som kom som tips här i tråden (tack!) och min sambos syster ska få överstrykningspennor som ser ut som läppstift samt lite annat smått och gott som är skolrelaterat. 

Till mina systrar och min sambos mamma har jag inte bestämt mig än.
    Och så var det ju mina systersöner också! De ska få leksaks-kaffekokare och brödrost samt en varsin ljudbok :)
  • LCG
    Angdev skrev 2013-12-03 10:11:15 följande:
    I år har vi satt en 500 kronors gräns på julklappar/person. Problemet är att jag inte har någon aning om vad jag ska köpa. Jag ska köpa till syster, mamma och pappa. Till min make har jag fri budget men vet inte där heller. Vad har ni köpt till era nära och kära?
    Dottern ska få en bärbar dator med trådlös mus och trådlösa hörlurar till, en pyjamas, en parfym som hon önskat sig och örhängen. Kan nog bli nån liten grej till där

Min käre make ska få en ukelele (som han tjatat om att han vill ha ända sen vi hade poolparty med Hawaiitema i somras ), Ett päron till farsa-boxen,  en julig kofta, två t-shirts och en kalender från personligalmanacka.se

Våra två nakenkatter ska få varsin stickad tröja och lite nya kattleksaker.

Dotterns yngsta kusiner (tjej på 3,5 och kille på 1,5)  ska få prinsesskrona, smycken och en ballerinakjol samt ett par jeans och en tröja.

Mormor och morfar och farmor och farfar (dotterns) ska få varsinna inramade skolfoton på dottern. Sen måste vi hitta på nåt mer till makens föräldrar oxå. 

Vi har julklappslottdragning med mina föräldrar och syskon och i år drog jag min mellanbrorsa. Har än så länge ingen aning om vad jag ska hitta på åt honom, men jag ska nog komma på nåt bra! Maken drog min yngsta brorsa i år och han ska få ett Super Mario-schack och sen nånting mer.
  • Gelis

Jag har svårt att få julfint i badrummet. Hur gör ni i badrummet?

• ems87

Håller på att baka julgodis med min bästa kompis :) julmusik och det doftar gott!

• Anwen
    Gelis skrev 2013-12-03 16:20:04 följande:
    Nu har vi inte alls tagit oss an badrummet än och vet inte heller om vi gör det i år, men lite förslag;
    Juliga handdukar, dekorera spegeln med fönsterdekor eller frostspray, juligt doftljus, tvål med juldoft. Sen beror det ju på hur stort man har och om man har fönster, kanske nån växt, dekoration eller glitter går att få in nånstans om man vill.

Äntligen mamma!
  • litengunnarolle
    Gelis skrev 2013-12-03 16:20:04 följande:
    Jag har röda handdukar, röda och gröna badlakan, tvål med pepparkaksdoft och ett doftljus som luktar "spicy". Inte så mycket kanske, men det är ändå lite mysigt :)
  • Gelis

Angående badrum: Tack, jag har inte gjort något vid där
    Än men vabbar denna veckan så det kanske blir lite piffat även där inne!

• molly50
    MissFrost skrev 2013-12-03 12:53:17 följande:
    Det tycker jag att du ska göra Glad

Jag hade kvar kokosfett sen förra året som jag använde idag. I förmiddags hade vi massor av småfåglar i trädgården och eftersom jag kastade fågelmataren som hade blivit rostig så gjorde vi hemgjord fågelmat som vi kan hänga upp.Solig

Tack så mycket! Skönt att ni börjar bli bättre Glad 
    Ja,vi hade några domherrar som satt i buskarna och kurade igår och då förbannade jag mig själv för att jag inte hade fyllt på fågelmaten.
    Men det här låter ju som ett trevligt och gott alternativ åt dem.

Ja,det är skönt. Dottern fick t om penicillin eftersom hon fick både halsfluss och öroninflammation.
    Så det var en jobbig vecka.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!