• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Angiehults
    Malinn81 skrev 2013-12-06 11:06:18 följande:
    Nån mer här  från skåne? Här i södra mitten av skåne är det lite vit pudrat här o var pågården så nån snö har vi inte direkt.. blåser som fasen tyvärr.. stannade hemma från mitt arbetslösa vuxen dagis iag, tror inte det är någon höjdare för tre åriga sonen att va ute i det här vädret.

Bakade pepparkakor igår, tog ju hela eftermiddagen, blir ju så trött när hälften är bakat,  har absolut inget tålamod. Orkar jag idag ska jag griljera julskinkan och sätta ihopa pepparkakshuset och traktorn med vagn från mallen jag köpte på coop.Måste ju passa på när jag är ledig, känns som att dagarna går utan att jag hinner med allt.

Fick pengar från sonens farfar och hans mormor så jag har handlat julklappar från dom till lillkillen. Så skööönt när alla julklappar redan är inslagna och bara väntar på julafton.

Har ett litet dilemma här.. Jag köpte en tramptraktor (3000kr) åt sonen och han får paketkalender, bara ett paket varje advent, typ 20-40kr/paket. . Har köpt bamses (lilla) paketkalender med till han 199kr och han har en chokladkalender.. så Känns ju som att jag har lagt alldeles för mycket på julklappar och presenter runt jul till han redan. `Men han får ju bara en liten dvd film av oss föräldrar på julafton hos något av våra två firande. Känns ju snålt men tramptraktor med lastare och vagn går omöjligtvis att få in i kofferten på v70:n men sen tillkommer ju två stora paket från farfar och två stora från mormor med gubbe o likadant med farmor med man.. Sen lär ju bonussonen med få endel så vi får omöjligtvis plats med  tramp-traktorn på 1m x0,6m +vagn 0,7x0,5 så tänkte säga att tomten ringde att de är 2 stora paket som han lämnat här hemma för att han inte orkade bära

Men det känns hemskt taskigt att sonen bara får en sketen dvd när tomten kommer av oss alltså. när de andra barnen får många från föräldrarna.

Bonussonen brukar ju åka med oss hem, annars hade man kunnat fälla halva baksätet så hade vi fått mer plats.. men det går ju inte nu.
    Bor vid södra västkusten, här blåser det som bara den! Har både regnat, haglat och snöat. 
    vad gör man då? Saffransbiscotti såklart!

Jag har redan gått all in den här julen (som alltid).

Frysen är full av lussekatter, anisbröd, julköttbullar och blodkorv (norrländsk trandition). 
    Tryfflar, vinterbark, saffransbiscotti och pepparkakor är klara (och uppätna i fallen som involverar choklad...).
    Har pyntat, fixat krans till dörren och hälften av paketen är klara. 
    Vill ni se eller ha recept finns de här. angiehults.blogspot.com

Jag älskar julen!
  • Eleonor01

Ca 8 cm snö även i Skåne nu :) vi har redan åkt pulka å bakat pepparkakor. Julen ÄR verkligen helt underbar :)

• Ann Lee

Här i Stockholmsområdet drog Sven förbi igår! Dessvärre var han lite snål med snön, bara ett tunt lager så barnen får nästan åka på barbacke!
    Hopps det kommer lite mer ikväll!

Bloggen har jag uppdaterat med recept på lingon-cookies som jag bakade förra lördagen: http://www.frostrosor.nu/2013/12/lingoncookies.html

Och nu ska jag och barnen iväg på julmarknad och ikväll gör vi pepparkaksdeg!

Mysig lördag på er!
    Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • Malinn81
    Angiehults skrev 2013-12-07 00:01:29 följande:
    Bor vid södra västkusten, här blåser det som bara den! Har både regnat, haglat och snöat. 

Frysen är full av lussekatter, anisbröd, julköttbullar och blodkorv (norrländsk trandition). 
    Tryfflar, vinterbark, saffransbiscotti och pepparkakor är klara (och uppätna i fallen som involverar choklad...).

Jag älskar julen!
    låter mysigt det! orkar tyvärr inte baka, blir så mycket  julmat och godis hos andra ändå, så vi blir nog rundare ändå hehe.. biscottin har jag funderat på lite innan så de kanske jag får ta mig ork till :O)
    bonussonen fyller ju år i december så funderar lite på om philadelphia osten jag köpt och gömt längst bak i kylen så inte sambon hinner äta upp, galen i sånt hehe.. om jag kanske ska ta och göra en pepparkakscheesecake till hans kalas eller om jag tar den till pepparkaksmuffins istället.. det var ju cupcakes den köptes till egentligen..
  • Mallas

Här har det redan avverkats saffran i mängder. Tur det är billigt i år! Gjorde egen pepparkaksdeg för första gången i år men det blev inte alls bra :( Torr och jäklig trots att jag inte hade i allt mjöl som man skulle enligt receptet. Får se om den går att rädda. Imorse bakade jag saffransscones till frukost. Nu funderar jag på om vi ska ner en sväng på den lokala julmarknaden innan vi åker iväg till vänner på fika eller om jag ska ge mig på pepparkaksdegen. Andra saker jag skulle vilja hinna med denna helg är att klä bocken med granris, baka pepparkakshus och sätta ihop det och kanske pynta med det sista som ännu inte har fått sin plats. Hur ser er helg ut?

• Malinn81
    Angiehults skrev 2013-12-07 00:01:29 följande:

Jag älskar julen!
    skickade iväg svaret innan jag var klar.. mysigt med massa julmat i frysen :O) ska se om det går att ta ett kort med webcamen på snön här, så lite så de knappt är lönt..
    aja det syntes inte genom de smutsiga fönstrena. blev helt skitiga av regn  och blåst häromdagen när sven härjade..
  • Malinn81

äntligen.. snöar de här, fik ingen bra bild tyvärr.. men lite har vi fått :O)

Inte den finaste

bakgrunden direkt hehe.. gödselbrunnen.. tycker de är nåt fult vart jag än väder o vrider mig för ett nytt kort så detta får duga

• Malinn81

i helgen tänkte jag sätta ihop pepparkakshuset och sy upp klänningen jag tänkte ha på julafton så det är klart, julskinkan är griljerad här så checkar av listan sakta men säkert här.. ..

hade ju velat köra på julmarknad i ett mindre samhälle en bit härifrån ieftermmiddag.. men sambon som jag vill ha med mig o sonen dit, körde precis iväg med traktorn och snöbladet.. så det lär inte hända att han hinner hem.. en runda tog nog några timmar att köra har jag för mig.. så det sket sig!

måste köra o tanka bilen med innan vi 2 kör dit.. annars blir vi väl ståendes så fort vi kört nån km hemifrån..
    o lillkillen har tur att det är paket-dags i paketkalendern imorgonbitti.. har frågat lite försiktigt ettpar gånger om han fått öppna men morgondagen är snart här..

• 4539

Nu är alla julklappar inhandlade, nu ska jag börja baka. Vad är perfekt julbak att frysa in?

• Ann Lee
    4539 skrev 2013-12-07 13:19:15 följande:
    Nu är alla julklappar inhandlade, nu ska jag börja baka. Vad är perfekt julbak att frysa in?
    Jag fryser in både småkakor (dock ej pepparkakor), mjuka kakor/muffins och bullar. Ska det vara glasyr eller frosting på så brukar jag fixa det när jag tinar upp.

Själv funderar jag på att göra biskvier till jul. Det är en årlig tradition, som jag dock inte orkade med förra julen, är ju ganska omständigt. Kanske i år.
    Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!