Inlägg från: Jenny S |Visa alla inlägg
  • Jenny S

Går ni till akuten med en stukad fot? Och blir ni arga på att andra får gå före?

Detta är idag ett av Sverigens lyxproblem!
    Vi har en avancerad och utbredd sjukvård och även en stor tillgänglighet. Detta gör att nästan alla vill ha tillgång till sjukvården omedelbart, ibland helst redan innan de har sökt.

Försåelse för att andra faktiskt är sjukare är mkt liten. Dagligen har jag folk som klagar på mig för att jag låter dem vänta, de är såååå sjuka. Suck!!

Folk söker i dagsläget för banala saker på akuten. Vissa saker kan faktiskt vårdcentralerna och jourläkarmottagningarna också klara av.
    Jag är fullt medveten om att VC har fullt upp och det är svårt att få en tid.
    Men som i fallet ovan så kan denna pappa åka ner med sin son och vänta där så får han en träff med en läkare.
    Inte svårare än så.

Med den skattesatsen vi har idag kontra sjukvårdens utgifter kan man nog tyvärr inte begära så mkt mer. Det finns helt enkelt inte resurser att tillfredställa alla som söker på en gång!

Sjukvårdspersonal har inte som syfte att göra allt så långsamt som möjligt för att reta de som väntar. Det fungerar inte så!!
    Men tid vs antal patienter räcker inte alltid till!

Dessutom kräver vissa patienter mer än en läkare vid vissa tillfälle. Ex det brännskadade barnet. Direkt skall detta barnet påtittas av kirurg, medicin och barnläkare. Mest troligt så är även en narkosläkare och dess personal med för att snabbt kunna göra en adekvat bedömning. Alltså låser man då x antal personer för en patient. Detta innebär att några får vänta.
    Vi får trots allt ha tilltro till att läkaren vill göra sitt bästa och gör adekvata bedömningar på vem som ska gå först. Har vi inte den tilltron så ska vi nog inte söka sjukvård öht!!

• Jenny S

Fipa2

Vad gör sjukvården åt en stukad fot på en 10 åring då som kräver så pass omedelbar vård???

• Jenny S

Detta är idag ett av Sverigens lyxproblem!
    Vi har en avancerad och utbredd sjukvård och även en stor tillgänglighet. Detta gör att nästan alla vill ha tillgång till sjukvården omedelbart, ibland helst redan innan de har sökt.

Försåelse för att andra faktiskt är sjukare är mkt liten. Dagligen har jag folk som klagar på mig för att jag låter dem vänta, de är såååå sjuka. Suck!!

Folk söker i dagsläget för banala saker på akuten. Vissa saker kan faktiskt vårdcentralerna och jourläkarmottagningarna också klara av.
    Jag är fullt medveten om att VC har fullt upp och det är svårt att få en tid.
    Men som i fallet ovan så kan denna pappa åka ner med sin son och vänta där så får han en träff med en läkare.
    Inte svårare än så.

Med den skattesatsen vi har idag kontra sjukvårdens utgifter kan man nog tyvärr inte begära så mkt mer. Det finns helt enkelt inte resurser att tillfredställa alla som söker på en gång!

Sjukvårdspersonal har inte som syfte att göra allt så långsamt som möjligt för att reta de som väntar. Det fungerar inte så!!
    Men tid vs antal patienter räcker inte alltid till!

Dessutom kräver vissa patienter mer än en läkare vid vissa tillfälle. Ex det brännskadade barnet. Direkt skall detta barnet påtittas av kirurg, medicin och barnläkare. Mest troligt så är även en narkosläkare och dess personal med för att snabbt kunna göra en adekvat bedömning. Alltså låser man då x antal personer för en patient. Detta innebär att några får vänta.
    Vi får trots allt ha tilltro till att läkaren vill göra sitt bästa och gör adekvata bedömningar på vem som ska gå först. Har vi inte den tilltron så ska vi nog inte söka sjukvård öht!!

• Jenny S

Men ändå måste man ju ha den tilltron till att personalen på akuten kan prioritera rätt?!

Visst, det kan vara annat än en stukning men så länge inte någon benpipa sticker ut så är det ingen ko på isen. Det är däremot en ko på isen för den brännskadade och den som inte kan kissa. Den brännskadade kan snabbt få blodförgiftning och dö.
    Den som inte kan kissa kan relativt snabbt också få blodförgiftning eller vara i behov av dialys.
    Detta VET personelen och gör sina prioriteringar efter det.

Naturligtvis ska den stukade foten också ha sin tid med läkaren, men eftersom man inte gör så mkt mer än att linda och ge Panodil så får denne vänta till följd av de som är sjukare.
    Sen ska de inte behöva vänta så pass länge att man ser den andra stukade foten som kom in 3 timmar efter en gå före!

• Jenny S

Nu sticker jag ut hakan lite här angående sjukvårdsupplysningen.....

De har gett mig hysteriskt mkt mer jobb under det senaste halvåret. Why?
    Jo eftersom de blev fällda för en incident för ett tag sedan så väljer många (absolut inte alla) att ta det säkra före det osäkra och råder nästan alla att åka in till sjukhuset.

Suck!!
    Naturligtvis gäller inte detta alla. Många är hemskt vettiga och ringer upp oss och rådgör med oss på de olika specialiterna för att sedan kunna råda patienten till det bästa.

Men idag har många tappat begreppen som egenvård och ansvar.
    Sorligt men sant....

• Jenny S

Visst, vissa saker kan uppfattas som stora. Men det förändrar inte det faktum att folk idag inte har någon form av egenvård!
    Det är helt uselt!!!

Som ex:
    Förra vintern härjade ju den berömda vinterkräkssjukan.
    Vad händer då?
    Jo 70-talister tar ambulans in till sjukhuset när de har kräkts 3 gånger under 12 timmar!!
    Folk idag har ingen aning om vad detta kostar.
    Slöseri med resurser. Ett j*vla slöseri rent ut sagt. Egenvård i det läget säger att man stoppar ner sig i sängen och väntar ut skiten. Inte åker man till sjukhuset om man nu är helt frisk fö, vilket dessa individer var!
    Sorligt......

Svar på tråden Går ni till akuten med en stukad fot? Och blir ni arga på att andra får gå före?