Går ni till akuten med en stukad fot? Och blir ni arga på att andra får gå före?
Detta är idag ett av Sverigens lyxproblem!
Vi har en avancerad och utbredd sjukvård och även en stor tillgänglighet. Detta gör att nästan alla vill ha tillgång till sjukvården omedelbart, ibland helst redan innan de har sökt.
Försåelse för att andra faktiskt är sjukare är mkt liten. Dagligen har jag folk som klagar på mig för att jag låter dem vänta, de är såååå sjuka. Suck!!
Folk söker i dagsläget för banala saker på akuten. Vissa saker kan faktiskt vårdcentralerna och jourläkarmottagningarna också klara av.
Jag är fullt medveten om att VC har fullt upp och det är svårt att få en tid.
Men som i fallet ovan så kan denna pappa åka ner med sin son och vänta där så får han en träff med en läkare.
Inte svårare än så.
Med den skattesatsen vi har idag kontra sjukvårdens utgifter kan man nog tyvärr inte begära så mkt mer. Det finns helt enkelt inte resurser att tillfredställa alla som söker på en gång!
Sjukvårdspersonal har inte som syfte att göra allt så långsamt som möjligt för att reta de som väntar. Det fungerar inte så!!
Men tid vs antal patienter räcker inte alltid till!
Dessutom kräver vissa patienter mer än en läkare vid vissa tillfälle. Ex det brännskadade barnet. Direkt skall detta barnet påtittas av kirurg, medicin och barnläkare. Mest troligt så är även en narkosläkare och dess personal med för att snabbt kunna göra en adekvat bedömning. Alltså låser man då x antal personer för en patient. Detta innebär att några får vänta.
Vi får trots allt ha tilltro till att läkaren vill göra sitt bästa och gör adekvata bedömningar på vem som ska gå först. Har vi inte den tilltron så ska vi nog inte söka sjukvård öht!!