• Leniz1

Kan barn få hög feber av att vistas i solen?

I går var andra dagen den här månaden som jag fick hämta sonen på dagis pga. att han fått hög feber helt plötsligt. Han är inte förkyld eller har andra symtom. I dag är febern som bortblåst. Samma sak som sist han fick feber. Jag börjar tro att detta har ett samband med att han vistats mycket ute i solen. I torsdags när det var så jättevarmt var han ute hela dagen. När jag kom och hämtade hade han tjocka byxor och långärmat men ingen keps på sig. Han var lite hängig redan den kvällen och åt inte så mycket till middag. Morgonen efter var han pigg och febern kom runt lunch. Minns att han hade hög feber under något dygn förra sommaren också när det var varmt. Under vinterhalvåret har han inte haft feber än enda gång. Tror ni febern kan bero på att han vistats mycket i solen? Jag ska ta honom till VC nästa vecka och ta prover för att se så det inte är någon infekton. 

• Svar på tråden Kan barn få hög feber av att vistas i solen?
  • Philippa

Nej, hög feber kan barn inte få av solen.. däremot kan de bli lite febrig om de får solsting.. han har väl en solhatt eller keps?

• Leniz1

Ja han brukar ha keps men när jag hämtade honom i torsdags så hade han den inte på sig.

• Birgitta L

Svar till Leniz1:

Nej det är inte troligt, solen är heller inte så stark ännu. Solsting, dåsighet med eventuell febrighet kan man bara få mitt i stekheta sommaren.

• Leniz1

Har fått lite olika svar. Ringde sjukvårdsupplysningen men de var lika okunniga som alltid då jag ringer och hade ingen aning. Får se vad de säger på VC.

• vittra

Nej normalt sett får man inte feber av att bara vistas i solen, däremot kan kroppstemeperaturen bli en aning förhöjd, vilket är vad som framförallt sker hos små bebisar.

Men jag tycker ju det låter som att de inte anpassar sig riktigt efter situationen. Varför har han så mycket kläder på sig när de är ute? Vad anser de att "hög feber" är? Kanske är det bara en temperaturhöjning pga att han blir så oerhört varm när han är ute i så varma kläder. Dessutom är det ju jätteviktigt att han får stora mängder vätska så att han inte riskerar att drabbas av värmeslag, för ja det kan man absolut få även nu, särskilt i södra Sverige. Värmeslag och solsting beror ju framförallt på vätskebrist i kombination med överhettning av kroppen, det behöver inte nödvändigtvis orsakas av jättestark sol i tropisk hetta...

• vittra

Här står lite om värmeslag:
    www.netdoktor.se/barn/

"Det klassiska värmeslaget kallas även solsting, vilket är lite missvisande eftersom det kan uppstå även utan solpåverkan."

• Leniz1

Han hade nästan 40 graders feber i går kväll när jag tempade. Jag vet inte varför de låter barnen ha så mycket kläder kanske för att de inte orkar smörja armar och ben men jag ska säga till dem att de måste bli bättre. Han är duktig på att dricka och de brukar ställa ut muggar till barnen när det är riktigt varmt.

• vittra

Det låter väldigt mycket, tycker ni genast ska åka in och kolla om det beror på någon infektion, svettas han? Annars låter det faktiskt som värmeslag, men det kommer en läkare kunna bedöma. Så tycker ni ska kolla det så fort som möjligt.

• Leniz1

Men i dag har han varit helt normal, ätit bra och vi har varit ute och lekt i flera timmar. Jag tror på solen i alla fall men vi ska till VC på måndag så får de ta lite prover.

Svar på tråden Kan barn få hög feber av att vistas i solen?