• Leniz1

Kan barn få hög feber av att vistas i solen?

I går var andra dagen den här månaden som jag fick hämta sonen på dagis pga. att han fått hög feber helt plötsligt. Han är inte förkyld eller har andra symtom. I dag är febern som bortblåst. Samma sak som sist han fick feber. Jag börjar tro att detta har ett samband med att han vistats mycket ute i solen. I torsdags när det var så jättevarmt var han ute hela dagen. När jag kom och hämtade hade han tjocka byxor och långärmat men ingen keps på sig. Han var lite hängig redan den kvällen och åt inte så mycket till middag. Morgonen efter var han pigg och febern kom runt lunch. Minns att han hade hög feber under något dygn förra sommaren också när det var varmt. Under vinterhalvåret har han inte haft feber än enda gång. Tror ni febern kan bero på att han vistats mycket i solen? Jag ska ta honom till VC nästa vecka och ta prover för att se så det inte är någon infekton. 

• Svar på tråden Kan barn få hög feber av att vistas i solen?
  • Philippa

Säger det en gång till: man kan inte få så HÖG feber som ex 40 grader av solen... endast små temeraturhöjningar...

• vittra

Som sagt, man kan inte få skyhög feber bara pga att man vistas i solen, det är fysiskt omöjligt. Då har han i så fall någon kroppslig åkomma som gör att hans kylningssystem (tex svettning) inte fungerar som det ska.

Detta är vad som händer vid solsting/värmeslag. Kroppens naturliga kylningssystem kollapsar och får man hög feber, ofta över 40 grader och det är mycket farligt, särskilt för små barn.

• mandelblomma

nix det kan man inte....då skulle ju alla barn i varma länder gå omkring med konstant feber ;)
    Man kan få lätt förhöjd kroppstempratur, men absolut inte 40 grader....om man inte får ett rktigt värmeslag och det låter det inte som.

• Leniz1

Tack för ytterligare svar. Jag ska meddela vad läkaren säger i morgon och ev. provsvar, hoppas det inte är något allvarligt.

• mandelblomma
    Leniz1 skrev 2010-06-20 11:56:50 följande:
    Tack för ytterligare svar. Jag ska meddela vad läkaren säger i morgon och ev. provsvar, hoppas det inte är något allvarligt.
    Hur tror du barn i varma länder mår, att de har 40 graders feber titt som tätt?
    Jag vet till 100% att man inte kan få feber på det sättet...låter som ett virus eller någon enkel förkylning.

ps/ vad ska du till läkaren för med honom nu när han är frisk eller mår bättre?
  • Leniz1

För att hon på sjukvårsrådgivningen rekommenderade mig att göra det. Kan vara något allvarligt om man får feber utan andra symtom.

• mandelblomma
    Leniz1 skrev 2010-06-20 13:08:17 följande:

För att hon på sjukvårsrådgivningen rekommenderade mig att göra det. Kan vara något allvarligt om man får feber utan andra symtom.

OK men jag förstod det som att han mådde bra nu, att febern var borta?
  • Leniz1

Ja den är borta nu men eftersom han fått hög feber två gånger den senaste månaden så kan det ju vara tecken på någon sjukdom.

• mandelblomma
    Leniz1 skrev 2010-06-20 19:32:28 följande:
    Ja den är borta nu men eftersom han fått hög feber två gånger den senaste månaden så kan det ju vara tecken på någon sjukdom.
    njae, knappast ändå. Små barn kan absolut ha feber utan särskild orsak....
    Oroa dig inte du!
  • Leniz1

Ringde vårdcentralen i dag men där tyckte de att vi skulle avvakta. Har frågat mig runt och hört om flera barn som haft feber utan några andra symtom. Förstår inte hur de på sjukvårdsrådgivningen kan vara så okunniga.

• Breaking Benjamin

TS, de kan få lättare värmeslag eller svårare. Får de värmeslag i ngn form så är det vanligt med plötslig hög feber, rödblommighet och kräkningar. Det är troligt att din sons feber beror på solen, att han blir överhettad. Små barn har betydligt svårare än vi vuxna att reglera kroppstemp och de får lättare värmeslag. Ett "riktigt" värmeslag är dock livshotande men de kan som sagt även få ett lättare värmeslag. Inget konstigt alls. Se till att han har hatt på dagis och förses med vätska och salt.

• LittleMissN

Feber orsakat av sol/värme blir uppemot 39 grader. Feber som överstiger 39 grader, då brukar det handla om annat.

Står överallt på alla vårdrelaterade sidor när man läser om feber och olika orsaker. Men vem hade inte fått värmeslag om man varit fullt påklädd utan solksydd på huvudet i stark sol?

Har du tagit upp detta med dagis? Kanske kan skicka med tunnare kläder till barnet om det är kyligt på morgonen!

Mvh Nath

• mandelblomma
    LittleMissN skrev 2010-07-16 10:26:21 följande:
    Feber orsakat av sol/värme blir uppemot 39 grader. Feber som överstiger 39 grader, då brukar det handla om annat.

Står överallt på alla vårdrelaterade sidor när man läser om feber och olika orsaker. Men vem hade inte fått värmeslag om man varit fullt påklädd utan solksydd på huvudet i stark sol?

Har du tagit upp detta med dagis? Kanske kan skicka med tunnare kläder till barnet om det är kyligt på morgonen!

Mvh Nath
    över 40 grader och mer för att klassas som ett riktigt värmeslag, men då pratar vi om ett livshotande tillstånd som kräver läkarvård.
Svar på tråden Kan barn få hög feber av att vistas i solen?