• TjutandeRosen

Mat till sommarlovslediga barn/ tonåringar

Nu har vi fått idétorka i sommarens matplanering! Vissa dagar har vi haft lagad mat vid lunch och middag, men idéerna börjar tryta! Andra dagar har de fått nöja sig med mackor, fil yoghurt, gröt o dyl.

Hur gör ni andra som inte har barnen på fritids med mat? Lagar ni mat två ggr/ dag? Barnen är själva hemma till ca 12:30. Yngsta blir sju, äldsta tretton.

Behöver idéer och inspiration!

• Svar på tråden Mat till sommarlovslediga barn/ tonåringar
  • stinafina

Tryter idéerna redan? Det är bara två månader kvar..... ;)
    Gör panpizza och frys in. En stor portion köttfärssås kan bli köttfärsspaj dagen efter.  Gör egen pyttipanna av sedan tidigare infrysta rester.

Här har jag sån tur att de fyra stora barnen 12 ½, 15, 17 och 18, fixar egen lunch då de är hungriga... rättare sagt. De äter frukost olika tider eftersom de stiger upp olika tider, sedan äter vi middag ihop och så gör dom sig något att äta senare på kvällen då övriga gått och lagt sig... 7-åringen brukar äta matrester eller gröt.

• Tinkerbelle

Vi åt mycket fil och smörgås till lunch på sommrarna när jag var liten (särskilt när det var varmt). Pannkakor, makaroner och köttbullar eller pasta med sås var också populärt. Vi åt ordentligare på kvällarna och gör så fortfarande hemma hos oss.

Men piroger med olika fyllningar kan du ju fylla upp frysen med, hemgjorda hamburgare som bara är att steka på kan också ligga i frysen (banka ut nötfärs mellan bakplåtspapper till burgarstorlek, krydda lite och frys. Enkelt att ta fram och steka på). Burkar med köttfärssås kan ju bli både pizza, varmasmörgåsar, pasta, potatis eller ris tillbehör, lasagne, chili con carne, sloppy joe´s mm. Andra pastasåser kan man ju också har klart och servera med pasta, potatis eller ris.

Den här tacorullen är supergod och enkel att ha till hands. Går jättebra att varier vad man tar i och att göra i portionsform och frysa in när den är klar.
    http://louisespis.blogspot.com/2009/05/tacofylld-smordegsrulle.html

• Pormoicheia

Vi har som minimum 1 lagat mål mat per dag. Är det varmt vill man sällan ha mer än så. Däremot kommer man långt med fil, kräm, varma mackor, enkla sallader, paj o.s.v.

Soppor är uppskattat och enkelt det också.

Annars går det ju att ställa sig och göra storkok (någon regnig och kall dag) och frysa in. Man kan göra massa olika saker. Piroger och creps går ju att göra med en otrolig mängd olika fyllningar.

I spell like a rake because I'm in so fast in my fingers
  • lövet2

Nej, jag lagar bara mat en gång om dagen. Till lunch blir det uppvärmda rester, kräm eller filmjölk. Smörgåsar i olika former och juice/Proviva att dricka till.

• TjutandeRosen

Tack för tipsen! Nu kan jag övertala barnen att det minsann räcker med ett lagat mål, det är väl den delen som diskuterats här hemma. Ibland behöver man bara få lite extra input.

• Lena
    TjutandeRosen skrev 2010-06-20 14:56:00 följande:
    Tack för tipsen! Nu kan jag övertala barnen att det minsann räcker med ett lagat mål, det är väl den delen som diskuterats här hemma. Ibland behöver man bara få lite extra input.
    Ett färsklagat mål räcker såklart. Jag behöver två måltider men såklart så räknas ju även mat upppvärmd i micron.
Svar på tråden Mat till sommarlovslediga barn/ tonåringar