• Anonym

Första gången med tampong, vad fel?

Fel storlek eller att du inte har fört in den tillräckligt långt, förmodligen.

• Anonym

Du kanske inte har fört in den tillräckligt långt in? då känner man den och det är obehagligt...

• Anonym

Den ska in, lite i vinkel tycker jag är lättast, så långt du kan... snöret hänger ner genom musen och ut... Tampongen ska inte synas eller kännas utifrån när den är rätt, bara det lilla snöret vittnar om att den är där...

• Anonym

Läs den lilla bruksanvisningen som följer med o.b... Den stämmer bra.

• Anonym
    Anonym (ny) skrev 2010-06-21 07:45:26 följande:
    Nu i morse försökte jag igen då jag sovit med binda i natt.
    Jag tog nu en normal för jag blöder lite mera idag.
    Den känns absolut bättre än den första jag satte in men inte helt 100, den sista jag satte in igår (mini) kändes lite bättre.
    Det gjorde inte heller ont idag plus att det var lättare, så det är nog som ni sa att man är öm och det  är inte lika lätt när mensen precis kommit.
    Vet inte om det redan skrivits, men testa att stötta foten mot handfatet, så det blir lite "halvgyn".. Tycker det är mycket lättare at få in dem då, och om du just tagit ut en, sitt på toa en stund så det hinner bli fuktigt igen.
  • Anonym
    La Lola skrev 2010-06-21 07:57:53 följande:
    O jösses...tänk att få upp foten ända dit!

Jag sitter på huk, mycket enklare.
    Hahaha, kanske jag som är vig, jag vet inte, så gör jag alltid Tungan ute Spolar med foten också, för jag har fobi för att röra spolknappen, vet inte varför, alltid haft den fixidén Tungan ute
  • Anonym
    Anonym (ny) skrev 2010-06-30 22:34:45 följande:
    Hej!

Nu har jag haft min mens och använd tampong för första gången och det gick bara bättre och bättre
    Libresse har kommit ut med tamponger nu, de testade jag den här månaden, och de var de bästa jag provat.
    Ibland tycker jag att det kan vara svårt att få in den klokt, framför allt i slutet av mensen, den hamnar galet eller inte går in så långt den ska, och t.ex ob absorberar alldeles för snabbt, så man har oftast bara ett försök på sig att få det rätt, lyckas man inte så måste man vänta tills det blir fuktigt igen.. Men libresse var så "lena" att de gick att prova med några gånger för att få den rätt.
  • Anonym
    Anonym (ny) skrev 2010-07-20 22:43:35 följande:
    Ni som använder tampong, sover ni med det?
    Japp. Ta nån storlek större än vad du har dagtid så du inte behöver springa in på toa i panik på morgonen =P
  • Anonym
    Anonym (ny) skrev 2010-07-20 22:46:48 följande:
    Okej. men säg att man sover 8 timmar eller mer kanske. man ska väll byta var 4dje eller ngt ska man ställa klockan då eller?
    Nej, det behöver du inte, det är ingen fara att det blir längre nån gång.
  • Anonym
    Anonym (ny) skrev 2010-07-20 22:49:24 följande:
    okej vilka tamponger och stl använder ni på natten?
    Libresse.. Största på natten i början, och efterhand som man märker att den inte är full på morgonen så tar man snäppet mindre osv..
  • Anonym

Jag blöder ju mycket, så jag måste ha de största de första dagarna, men du känner själv. Hur lång tid tar det innan den du har nu är full? Det brukar säga ganska mycket. Testa på dagtid nån gång annars om du inte känner dig trygg nattid, hur lång tid tar det innan den största är full? Som sagt, att ha länge nån gång är inte farligt. Så har jag alltid gjort nattetid, och aldrig haft några problem.

• Anonym

Testa storleken större och se hur lång tid det tar innan den är full, då vet du om den räcker till natten.

• Anonym

Det är ju bara att prova, du märker ju om den inte räckt =P Min erfarenhet är att man inte blöder lika mycket på natten, så det kanske fungerar. Prova så vet du.

• Anonym
    Anonym (ny) skrev 2010-07-20 23:13:53 följande:
    Okej ja jag har ju binda också ifall lixom.. så jag inte blöder ner hela sängen...

Men  ni som testat både OB och Liberesse vad är skillnaden på dessa?
    Skrev det lite högre upp, kolla förra sidan.
    Libresse är mjukare tycker jag, OB absorberar för fort, så framför allt i slutet av mensen kan de vara svåra att få in tycker jag, det blir för torrt.
  • Anonym

Ett tips TS: Köp tampax så du får hylsan. Den är perfekt i början så tampongen hamnar där den ska. Men själv tycker jag tampax-tampongen är värdelös så i början bytte jag ut den och satte i en normal ob i röret. Den passar.

Blir ju lite dyrare men värt det i längden. Jag höll på så flera månader tills jag lärde mig själv hur den skulle in.

Finns inget värre än en tampong som inte sitter som den ska!

Svar på tråden Första gången med tampong, vad fel?