• trebarsmamma

Min 4 åring kan inte prata alls

Alltså han är 4 år fyllda och det ända han kan säga är mamma och pappa,  nån som varit med om det

• Svar på tråden Min 4 åring kan inte prata alls
  • garib

Far han inget extra sprakstod pa forskolan,det tror jag skiulle vara bra.

• trebarsmamma

extra ståkstöd på förskolan nä det får han inte, men det kommer nån logoped dit typ i gång var tredje månad eller nåt sånt.

min son förstår allt man säger till honom

• garib

Men tycker inte logopeden att han behover mer hjalp an att hon kommer var tredje manad.Det verkar konstigt.Har i sthlm besoker logopeden barnet en gang i manadenoch ger tips och rad till den pedagog som spraktranar barnet.Forsok fa mer hjalp.

• m1nn13

logoped var tredje månad låter ju inte så bra.

Finns det något dagis med resursavdelning i din kommun? Kanske kan du få in honom där! De MÅSTE ha tid att teckna med honom och stimulera hans kommunikation!!!!

• cruz

TS: Det finns särskilda språkförskolor i vissa kommuner.

• Här och nu
    trebarsmamma skrev 2010-06-21 22:58:36 följande:
    extra ståkstöd på förskolan nä det får han inte, men det kommer nån logoped dit typ i gång var tredje månad eller nåt sånt.

min son förstår allt man säger till honom
    Är ni säkra på det? Det trodde vi också att vår son gjorde, men motsatsen visade sig. Kan er son ta instruktioner? Jag hade inte nöjt mig med logoped utan bett att få komma till en barnneurolog för att kolla, om barnet har någon beteendestörning. Om ja; vinner barnet på tidig diagnos; om nej, ska logopeden ge barnet MYCKET MER träning.
  • Här och nu
    zelia skrev 2010-06-21 23:56:18 följande:
    TS: Det finns särskilda språkförskolor i vissa kommuner.
    Finns det inte i ts kommun, har kommunen skyldighet att betala för en plats på språkförskola i närmaste kommun o ge barnet skjuts dit. Ju mer jag tänker efter, ju mer horribelt är det att logopeden inte lagt mer krut på ts barn eller skickat dem vidare. Efter några logopedbesök för oss skakade logopeden på huvudet och frågade om hon fick remittera oss vidare.
  • Här och nu
    Rubia skrev 2010-06-21 21:21:16 följande:
    Byt logoped! "Finns inget mer att göra" med en 4-åring som inte pratar!? Värsta jag hört! Självklart finns det mer att göra. Får jag fråga om han förstår allt som ni säger till honom? Har ni kollat hörseln på honom? Bara som ett tips. En del logopeder vill verkligen inte jobba med vissa delar av logopedin, de är mest teoretiskt intresserade av hur ljud bildas etc och verkar inte vara det minsta intresserade av att lösa problem, t ex att stimulera barns tal.
    Ja, utan diagnos, inte mycket hjälp tyvärr. Men barn med behov av särskilt stöd har rätt till extra personal.
  • Här och nu
    Storkenflyger skrev 2010-06-21 19:40:14 följande:
    Oj råkade trycka publicera...skulle fortsatt med att det väl bara är vissa som hävat att han kan ha haft lindrigare tecken på autism MEN hur många har inte det? Läser man här på FL verkar var och varannan ha fått diagnos på sig själv eller sina barn. Ibland undrar jag om läkarna inte är lite väl snabba med att ställa diagnoser. Om inte så kan man lungt säga att det pågår en epedemi i sverige. Hur som helst så lyckades ju uppenbarligen Einstein lösa en av naturvetenskapens största gåtor, gifta sig och få barn. Inte jätteilla pinkat.
    Autism behöver inte betyder lägre begåvning. 8 av 10 med autism har utv.störning. Det där med diagnoser svänger. Det är inte bra att sätta för snabbt o inte heller för långsamt. MEN barn som visar för många tecken på en diagnos, ska ha EXTRA TRÄNING. Vi fick delvis tjata oss till diagnos, för att min son behövde det.
Svar på tråden Min 4 åring kan inte prata alls