Inlägg från: Anonym (ssk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ssk)

spydde bruna spyor inte ätit något brunt

Birgitta2 skrev 2010-06-21 14:24:32 följande:
    Brun spya kan betyda fakala spyor. Man spyr avföring. Inte vanligt, men det förekommer. Det ser ut som kaffesump, och luktar rejält illa. Kan det vara nåt sånt?

Har mat etc gått en liten bit ner i tarmen men kommer tillbaka, så är det färgat brunt.
    kaffesumpskräkningar (hematemes) indikerar blödning i magen, det är INTE fekala kräkningar. det är extremt ovanligt.
  • Anonym (ssk)
    Anonym skrev 2010-06-21 14:35:25 följande:
    är du ssk?
    vad tycker du jag ska göra?
    det var ju liksom brunt men slemmigt och tjockt och mycket.
    vilken typ av brunt och är allt i samma färg? och är konsistensen enbart slemmig? spyr du mycket?
  • Anonym (ssk)

ja som nån här tidigare påpekat så kan det vara nån form av blödning som färgar kräkningen brun. hur mår du i övrigt då?
    kontakta sjukvårdsupplysningen eller avdelningen du var inlagd på så kanske dom kan ge dig nåt bra råd. förstår att det inte är så kul att ligga inne men om du börjar bli uttorkad och få saltrubbningar kan det göra att du spyr ännu mer, du kanske skulle behöva en ny uppvätskning.

• Anonym (ssk)
    Anonym skrev 2010-06-21 16:37:46 följande:
    nu kom fantan upp.
    börjar bli öm i den där pluppen i halsen nu av kräkandet.

efter hur lång tid av kräkande ställer kroppen in sig på svältförsvar eller vad det heter?
    men stackare! kroppen går in i svält när den inte får näring. och det verkar du inte ha fått på ett tag, ofta kan man börja lukta aceton då. det är när kroppen börjar producera ketoner som görs av fett (i vanliga fall föredrar kroppen socker).
    antar att du inte har nån resorb nära tillhands och socker kan vara ganska retande på magtarmslemhinnan så försök ta en matsked vatten var femte minut, då kan man lura kroppen att den inte har nåt att kräkas upp.

men jag kan trösta dig med att bebisen i magen ofta får den näring den behöver trots att du spyr upp allt, det är du själv som tar mest stryk. men det får ju inte gå för långt heller. så åk in så fort du känner att du kan komma ifrån.
  • Anonym (ssk)

men nu är klockan snart halv sex så då tycker jag att du kan slå igen butiken med gott samvete, det är ju inte hela dan som har går bort. se till att ta hand om dig, det är ju inte direkt självförvållat, hade varit en annan sak om du varit bakis eller nåt.

• Anonym (ssk)
    Anonym skrev 2010-06-21 17:23:49 följande:
    jo jag vet
    jag väntar till kl sex då.

tror ni att jag kan få göra ul/vul på sjukhuset så dem ser att bebisen växer som den ska?
    är du orolig över tillväxten pga att du kräkts eller av andra orsaker? som sagt brukar det inte vara nån fara för bebisen men du kan ju alltid höra med dom. det är säkert olika mellan olika sjukhus. har du förresten fått nåt ul/vul hittills?
  • Anonym (ssk)
    Anonym skrev 2010-06-21 17:39:40 följande:
    ja jag fick göra vul första dagen jag var inlagd förra gången.
    ja jag är orolig eftersom jag inte alls fått i mig många hela portioner sedan vecka 7 någon gång.
    det har mest blivit frukt och mackor.
    va bra då vet du att det inte är nån mola eller tvilligar iaf. inte för att det sista skulle vara nåt dåligt alltså men då vet du iaf. du får säkert kolla om den vuxit till sig, men som sagt så brukar kroppen prioritera att ge all näring till barnet och mamman blir utan. åk in med dig nu, ingen ska behöva spy femtielva gånger och jobba samtidigt.
Svar på tråden spydde bruna spyor inte ätit något brunt