• Äldre 21 Jun 20:46
    11079 visningar
    11 svar
    11
    11079

    renovera ett gammalt hus eller skal?

    Vi har funderingar att reovera ett gammalt timmer hus som en gång i tiden säkert var väldigt fint med el och så. Nu är det mera som en stomme kan man säga allt måste göras dras in avlopp och el mm. Ena delen är timmer och andra är mera som en stomme som en gång i tiden var ladugård så det blåser rakt igenom. Vi tänkte använda detta som stomme och göra om invändigt och riva ut väggarna och tak och golv som sitter i timmerdelen. Huset blir ganska stort med övervåning.

    Frågan är den till er som byggt nytt av ett skal hur mycket har ert kostat, har ni gjort mycket själva eller anlitat någon?

  • Svar på tråden renovera ett gammalt hus eller skal?
  • Äldre 21 Jun 21:00
    #2

    Det här huset är mera som en stomme kan man säga det är borttaget panel och väggar inne. Fönster och dörrar och allt ska göras nytt kanske inte änns ska sitta där dom suttit.

    Det är därför vi vill bygga ett hus av denna fina timmerstomme för att få det personligt och mysigt och inte så som det är i moderna bygghus där det känns stelt tycker jag. Men frågan är ju den hur mycket pengar det kan dra iväg med eftersom vi inte får låna hur mycket som helst.

  • Äldre 22 Jun 16:33
    #4

    Förstår inte att det ska vli så dyrt. Det hade bara varit roligt och veta hur mycket andra har lagt ut på att totalrenovera ett gammalt hus jag vill inet veta hur mycket mitt hus ska gå på för det är ju som ni säger omöjligt och veta.

  • Äldre 30 Jun 04:20
    #9
    Menhir skrev 2010-06-22 16:41:20 följande:

    Du har fått ett rätt rimligt prisförslag, tror jag. 2-3 miljoner skulle jag också tippa, beroende på standard.

    Lite att tänka på som kan påverka kostnaden:
    Finns alla avlopp där ni vill ha dem eller ska de flyttas?
    Kan spisen stå vid murstocken?
    Ventilationen, måste den vara forcerad elelr rcker självdrag?
    Måste taket bäras av med balkar någonstans för att ni ska få rimlig planlösning?
    FÅR ni ens göra om huset, har ni pratat med kommunen?

    Det var något jag kom på såhär just nu men det finns förståss mer.

    Vi tänkte bygga en 15kvm stor friggebod med gjuten platta, med el och förberett för avlopp och fick prisförslag på 300.000 inkl moms (vi bygger nu själva istället).


    Herregud vad dyr friggebod borde ju gå och få tag på billigare.
  • Äldre 30 Jun 04:23
    #10

    Vi kännser ganska många som kan hjälpa oss som elektriker, rörmokare snickare m.m så jag hoppas man kan komma över detta billigare. vad har ert hus kostat som legat på 200 kvm ??

Svar på tråden renovera ett gammalt hus eller skal?