• DaCiss

    Vad har gjort mänskor så egoistiska och egenkära?

    Vad är det som gör att vissa mänskor är så frukstansvärt egoistiska och verkar sakna empati och respekt för övriga mänskor? Det finns gott om mänskor som kan bli mycket upprörda ifall de anser att någon betett sig illa mot dem men om de själva beter sig på samma sätt märker de inte ens felet.

    Det finns gott om exempel på Fl;
    -folk som lurar till sig barn
    -folk som anser att man inte kan lura till sig ett barn för alla borde fatta att sex alltid kan leda till graviditet oavsett vad partnern sagt om användande av p-medel
    -folk som högt pratar om hur feta de är brevid verkligen feta personer trots att de själva har klädstorlek 34
    -folk som spyr galla över andra för att de har andra åsikter, kallar dem idioter, förståndshandikappade etc

    Ja, det finns ju hur mycket exempel som helst. Frågan är bara, hur blev det så här? Vad är det som gör att vissa inser ett och annat, en insikt som andra helt verkar sakna? Var gick det snett? Eller är det så att det gick snett i de som bryr sig och har empati för andra? Vad är egentligen rätt eller fel?

    Stora frågor.. Jag slås bara av hur min haka faller i golvet varje gång man lusläser på FL och varje gång man kikar på hur världen faktiskt ser ut. Det finns de som bryr sig och de finns de som skiter i andra. Varför?

  • Svar på tråden Vad har gjort mänskor så egoistiska och egenkära?
  • B Rus

    Orsakerna är troligen lika många som människorna, uppväxt, erfarenheter osv. Men viktigast är att inte SE NER på människor som man anser är mindre vetande än man själv.

    Sanningar och verkligheter existerar i lika många exemplar som individer och hur kan någon ha rätt? Jag tycker att man ska utgå från att var och en gör sitt bästa, oavsett vilket resultatet blir. Man handlar utifrån sin erfarenhet och egentligen kan resultatet bara bli det det blev.

  • DaCiss

    Ja, frågan är ju väldigt svår att besvara och inget rätt svar finns ju egentligen. Däremot har man med forskning sett att generella basdrag gällande personlighet redan är utstakade i DNA't. Dvs man har redan en viss dos av t ex empatisk förmåga då man föds. Sedan spelar uppväxt och miljö en roll i hur denna basdos yttrar sig och utvecklas.

    Jag försöker då så gott det går att ha så mycket som möjligt i åtanke då jag stöter på åsikter långt ifrån mina egna. Självfallet är det svårt i vissa lägen men som du säger, man gör sitt bästa

  • Zhna

    Tillåt Mig!

    Det är så att vi tvingas till att vara och prestera något vi inte är oavsett om det är från familjen, vänner eller av samhället generellt. Många hinner inte med att beakta sin egen identitet och hitta till en krets av sällskap som passar är inte så lätt för alla. Sedan är det här med konkurrens samhället att det ska till senaste prylar, kläder, bilar etc och att jobba i övertid och helger vilket är ett vansinne. Dom som lever i mindre ort är betydligt mer lyckliga antar Jag vilket ej bara gäller här inom Sverige utan i hela världen. Däri ligger skilnaden på det själviska och empatiska. Det är ej menad att vi ska inpräntas all möjlig information och acceptera allt som ok. Rätten att kritisera borde vara berättigad oavsett etnicitet, religion etc bara ungefär som i USA, Ryssland t.ex bara man ej begår brott så klart.

    Vissa kanske är dragna åt och får en större fördel inom konkurrens samhällen vilket medför hårdhudade själviska sociopatiska typer som du nämnde. Det är i sanning lite sorgligt att dessa då får barn och det blir fler sådana typer istället för färre. Dom empatifulla kan aldrig bli fler om ej förhållandena ändras från det nuvarande läget. Dela med sig och ställa upp utan att få profit varje gång borde vara en självklarhet! Tror det sekulära samhället att människan klarar sig utan andlighet? Materialism utan ande är i sanning död.

  • DaCiss
    Zhna skrev 2010-06-22 18:21:02 följande:

    Tillåt Mig!

    Det är så att vi tvingas till att vara och prestera något vi inte är oavsett om det är från familjen, vänner eller av samhället generellt. Många hinner inte med att beakta sin egen identitet och hitta till en krets av sällskap som passar är inte så lätt för alla. Sedan är det här med konkurrens samhället att det ska till senaste prylar, kläder, bilar etc och att jobba i övertid och helger vilket är ett vansinne. Dom som lever i mindre ort är betydligt mer lyckliga antar Jag vilket ej bara gäller här inom Sverige utan i hela världen. Däri ligger skilnaden på det själviska och empatiska. Det är ej menad att vi ska inpräntas all möjlig information och acceptera allt som ok. Rätten att kritisera borde vara berättigad oavsett etnicitet, religion etc bara ungefär som i USA, Ryssland t.ex bara man ej begår brott så klart.

    Vissa kanske är dragna åt och får en större fördel inom konkurrens samhällen vilket medför hårdhudade själviska sociopatiska typer som du nämnde. Det är i sanning lite sorgligt att dessa då får barn och det blir fler sådana typer istället för färre. Dom empatifulla kan aldrig bli fler om ej förhållandena ändras från det nuvarande läget. Dela med sig och ställa upp utan att få profit varje gång borde vara en självklarhet! Tror det sekulära samhället att människan klarar sig utan andlighet? Materialism utan ande är i sanning död.


    Det ligger ganska mycket i det du säger faktiskt. Jag tror också att man generellt är mer lycklig på mindre orter. På något sätt blir man mättad på något vis då man bor i ett samhälle som vi gör här. När man har så mycket i överflöd och det största problemet är hur man skall få mer så blir man lite blind för det som är viktigt och betyder något i livet. Sedan har vi också ett rätt isolerat samhälle. Trots vårt välstånd så tar vi inte riktigt hand om varandra i vår kultur. Det finns många andra kulturer där man är bättre på att rå om varandra och visa varandra sitt stöd öppet. Det är också något som främjar empatin och är också något som då växer fram naturligt i kommande generationer som växer upp med att se det så tydligt.

    Lite rädd är man ju för var det hela kommer sluta. Jag upplever det som att det blir fler och fler av de obrydda, kalla mänskorna men jag hoppas att jag har fel där. Det sista som lämnar mänskan är ändå hoppet så jag hoppas på att det kommer bli bättre  
  • mintmelon

    Överlevnad och... som ett äldre éxist uttryckt sig:

    "And all people live, not by reason of any care they have for themselves, but by the love for them that is in other people" Tolstoy Leo Nikolaevich

  • mintmelon

    Inlevelseförmåga av olika slag tror jag vi har för att skapa mottaglighet för vår omgivning, dvs. lärande och levnad.

  • carita1974

    Jaa du TS...bra fråga...tycler som du att folk har blivit mer ego med tiden...

  • DaCiss
    mintmelon skrev 2010-06-30 15:05:14 följande:

    Överlevnad och... som ett äldre éxist uttryckt sig:

    "And all people live, not by reason of any care they have for themselves, but by the love for them that is in other people" Tolstoy Leo Nikolaevich


    Intressant tanke. Vet inte riktigt om jag håller med i alla lägen.
  • Kate Ryan

    Jag lärde mig redan i grundskolan att man måste hugga sina konkurrenter i ryggen för att klättra i hierarkin. Livet är ett spel där vinnaren tar allt. Ironiskt nog var det den svenska skolan som fostrade mitt sätt att tänka.

  • KristenTjej84

    Ja det kan finnas mer än en förklaring till varför vissa människor blir själviska och känner ingen sympati för andra.
    Förklaring nr 1: Man har blivit bortskämd under uppväxten, alltid fått sin vilja igenom, fått allting serverat på
    silverfat och man har fått höra att man är så mycket bättre än alla andra, då man är rik eller har föräldrar som är kända. Därmed så lever man också efter det man lärt, att om man har pengar så får man göra precis vad man vill och komma undan med det, med en svindyr advokat vid sin sida. Därmed kan det vara en förklaring till varför vissa kända människor kör som fulla o påtända, trots varningar, och blir chockade då deras beteende får konsekvenser, te x fängelse.
    Har man alltid blivit behandlad som en prins/prinsessa, och aldrig behövt ta hänsyn till någon annan under uppväxten, så är det inte konstigt att man växer upp och blir självcentrerad.

    Förklaring nr 2: Man har haft en väldigt tuff uppväxt, blivit misshandlad, hånad, förtryckt och förkastad
    av ens nära o kära, samt omgivningen. Därför så har man inte lärt sig vad kärlek, omtanke och empati är.
    Och man kan börja bete sig så mot andra som är svagare än en själv, som man själv blivit behandlad,
    delvis på grund av ilskan och  bitterheten man kanske själv har inom sig på grund av tuffa uppväxten, som man sedan låter gå ut över andra, och delvis för att man helt enkelt inte vet om något annat.
    Det man inte får kan vara svårt att ge, då ens föräldrar och omgivning formar en under ens uppväxt.
    Dock så blir förstås inte alla med dålig uppväxt självcentrerade egoister, då vissa blir tvärtom istället, väldigt känsliga och empatiska mot andra som har det svårt.  MEN det är absolut en förklaring till varför en del människor är som dom är.

    Förklaring nr 3: Synden, vi människor har en förmåga att synda, på grund av Adam & Evas olydnad mot Gud, vilka var våra förfäder. Och ett av syndens frukter är just själviskhet, som får en att tänka: Varför ska just JAG bry mig?? någon annan kan ge platsen på bussen åt den där darriga tanten som brutit benet! jag är trött, har jobbat hela dagen.
    Jag jag jag!!

     

Svar på tråden Vad har gjort mänskor så egoistiska och egenkära?