• Intenzo

maltodextrin

Har ni som ger era barn pulver gröt insett hur mycket socker ni ger????

Även morot och palsternacka på burk innehåller nästan 50% stärkelse (=socker) och endast 47% ca riktiga grönsaker ..... 

Bojkotta MALTODEXTRIN!

Våga laga egen mat och köp detta bara i nödfall!!!!!

Maltodextrin
    Ger kroppen ett snabbt tillskott av kolhydrater. Används även för hembryggning av öl. Kallas då även Brewbody. Ger ökad fyllighet till öl.

• Svar på tråden maltodextrin
  • Basilikan

VIlken barnmat har du tittat på? Nestles innehåller 6,5% kolhydrater. Jag håller ändå med dig om att stärkelse inte borde behövas.
    Jag tror inte att en portion havregrynsgröt med mjölk och äpplemos innehåller så mycker mindre sockerarter än en portion barngröt. Du slipper däremot industriframställda ingredienser.
    Jag vet inte mycket om maltodextrin och hittar det inte i den mat som jag tittat på. Vad jag förstår så är det ett mellanting mellan stärkelse och glukos. Vilken barnmat har du hittat maltodextrin i?

• Laguna

Fy för maltodextrin. Har gjort en egen blandning på t ex tacokrydda.

• Intenzo

Jag har hittat det i välling, alla barngrötar, skinka ....

Fast man behöver inte ha äpplemos på havregröten ... jag river färsk frukt! och maten gör jag själv ... MEN ibland i nödfall köper jag burkmat ... är inte imot barnmatsburkar i största allmänhet bara jag som väljer att inte bygga mitt barns kropp/hälsa på industriframställda barngrötar och barnmatsburkar där dom tillsätter stärkelse....

Vill bara uppmärksamma maltodextrin !!!

• Makadam

Ja, tänk om folk vågade koka egen havregrynsgröt till sina barn...

Påpekade detta i min BVC-grupp och alla blev livrädda att göra egen gröt - eftersom den inte är berikad med vitaminer.
    Ja, jag säger då det

Koka egen gröt - riv i lite päron - servera broccoli.
    Järnbrist är ovanligt.

• Här och nu

Nu är mina barn i skolåldern, men jag är ingen fanatiker, så de åt lagom av det mesta.

• Här och nu

Stärkelse kan utvinnas ur potatis.

• Intenzo
    Här och nu skrev 2010-06-28 14:33:56 följande:
    Stärkelse kan utvinnas ur potatis.
    Menar du att maltodextrin kommer från potatis????
  • Intenzo

Peap
    Ja precis! dom stora barnmatsföretagen försöker verkligen lura alla föräldrar genom att tro att om man inte ger barnen deras gröt riskerar dom järnbrist! Men hallå det finns messmör, broccoli, jordgubbar ....

• Mamsie

Var kommer maltodextrin ifrån? Vad är stärkelse?

~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • Basilikan
    Intenzo skrev 2010-06-28 09:51:44 följande:
    Jag har hittat det i välling, alla barngrötar, skinka ....

Fast man behöver inte ha äpplemos på havregröten ... jag river färsk frukt! och maten gör jag själv ... MEN ibland i nödfall köper jag burkmat ... är inte imot barnmatsburkar i största allmänhet bara jag som väljer att inte bygga mitt barns kropp/hälsa på industriframställda barngrötar och barnmatsburkar där dom tillsätter stärkelse....

Vill bara uppmärksamma maltodextrin !!!
    Alla barngrötar? Jag är kanske blind men av Sempers så hittade jag det bara i 4 mån gröten.  Vällingen finns det däremot i många.
    Vad är så hemskt med maltodextrin? Det bryts ner snabbt till energi men är det något mer?
  • Zmoothie

Och förresten så är palsternacka och potatis  och många andra rotfrukter rika på stärkelse, (stärkelse = kolhydrater = socker) även om du lagar maten själv. Det är liksom naturligt i grönsaker, frukt, rotfrukter. Så vad föreslår du att man ska ge istället?

Is it bad that what she just said makes perfect sense to me?
Svar på tråden maltodextrin