• Enzo

Att dekorera tårtor!

Jag kan svara efter min erfarenhet:

1. Jag spacklar nästan alltid tårtor med grädde, tycker det blir godare än smörkräm men det är ju en smaksak. Jag använder en sk "lilleman" som jag stryker ett tunt lager på hela tårtan, sedan har jag den på en rullbricka (eller vad det heter), en sådan som man kan snurra runt. Jag håller lillemannen mot kanten och snurrar så blir det slätt och fint. Rullbrickor finns billigt på IKEA bl.a.

2. Jag skulle inte rekommender sp till blommor om det inte är platta små blommor som läggs direkt på tårtan. Sp torkar inte och det gör att de inte går att forma som man vill (de sjunker ihop) samt att de blir jättesvåra att flytta på. Jag använder alltid mp eller fp, beroende på blommodell, eller marsipan, ska man göra tunna, större blommor krävs fp. Det går att lägga på gräddtårtor men i så fall precis innan de serveras, annars smälter de och blir mjuka, på cupcakes går det bra om det är smörkräm som frosting, annars är det samma där, om det är grädde får det läggas på strax innan.

3. Ingen aning Flört

Nanniz79 skrev 2010-07-29 22:27:34 följande:
    sp står för? Intressant med smörkräm i stället för grädde. Men har du det på toppen?Tungan ute
    Dom får låta bli att äta mina sockerblommor då. Lägga på dom precis innan
    Längst ner i min blogg finns förkortningar och vad de står för, titta gärna in. Alla andra också för den delen Solig
  • Enzo
    Nanniz79 skrev 2010-08-02 23:56:36 följande:
    Ylwis: Jaha algrens bilar, passande mamma bara älskar domSkrattande
    Tack med förslagen på smaker
    tänk bara på att inte ta lika mycket ahlgrens bilar som man ska ta choklad, då blir det som en studsboll i konsistensen pga att det innehåller gelatin. 60 g bilar till 3 dl grädde är lagom (blir ett lager fyllning). Plockar man ut en färg på bilarna så slipper man dessutom den tråkiga färgen som det blir om man tar alla färger.
  • Enzo
    Nanniz79 skrev 2010-08-03 19:18:51 följande:
    Tack det ska jag tänka på spännande det kommer att bliFlört
    Men om jag nu tar fluff med ahlgrensbilar vad kan då passa som 2lager hmm.
    Bara vanliga mosade hallon.........

En sak till, jag brukar ha tårtpapper men för att slippa kladd av grädde etc på´t så brukar jag ha sönder några bitar bakpapper som jag lägger ut på och sen ställer botten på.
    När jag är klar med allt drar jag bort bakpappret och tårtpappret är fortfarande fint.

Brukar ni göra likadant eller har ni något annat knep?Glad
    Hallon funkar kanon till ahlgrensbilar. Blanda gärna de mosade hallonen med lite snabbmarsanpulver så blir det inte så rinnigt. Päron och jordgubb är också super till.

Det är ett bra knep att lägga bakplåtspapper som man sedan tar bort. Brukar jag också lätta på mina guldrondeller.
  • Enzo
    Nanniz79 skrev 2010-08-03 20:52:08 följande:
    Enzo: När du använder din rullbräda hur får du då upp tårtan på ett tårtfatTungan ute
    Har alltid gjort tårtan direkt på tårtfatet.

Blev nyfiken där att ha päron som 2lager hur går du till väga då.
    Många frågor blir det från mig men det här var så kul och intressant.
    Synd att jag inte får testa göra gubbens tårta nu i helgen. Han vill göra den självFlört
    När jag har tårtan på rullbrädan/snurrbrädan så har jag den på en guldrondell (gjord av karton) då är det lätt att flytta den, använder aldrig tårtfat
    Men annars kan du bara sätta tårtfatet direkt på snurrbrädan.

Det allra enklaste om du ska göra en god päronfyllning är att köpa kivikspäronkräm, blanda med lite snabbmarsanpulver för att få den lite tjockare, alternativt gelatin och ha sedan i lite vispad grädde, jag smakar mig alltid fram till lagom smak. Just päronfyllning är annars lite svårt att göra då det är svårt att få riktig päronsmak på fyllningen, om man inte använder smakessenser. Då funkar kiviks päronkräm super
  • Enzo
    Nanniz79 skrev 2010-08-03 21:36:05 följande:
    Hur mycket ska man ha av allt för att göra päronfyllning?
    För nu bestämmer jag mig 1:fyllning ahlgrensbilar fluff
    2:fyllning päronfyllning.
    Flört
    Ska försöka ta kort visa sen hur det blir och berätta för alla om hjälpen jag fått
    Satsa på ca 2,5 dl päronkräm, kanske 3 msk marsanpulver och 1 dl vispgrädde. Något sådant. Jag gillar ju när det är mycket fyllning i tårtan

Ja, ta gärna kort, alltid roligt att se. Lycka till!
  • Enzo
    Nanniz79 skrev 2010-08-03 22:17:23 följande:
    Vispad grädde då? Och måste man ha äggviepullver för att göra bra krisyr, vilket tycker du är lättast att göra blad med
    Japp, vispad grädde.

Angående kristyr så går det super att göra på vanlig äggvita, se till att vispa kristyren länge så blir det lättare att spritsa med. Blad gör jag helst med flowerpaste, men marsipan eller modelleringspasta, och även sugarpaste går bra. Bakels sugarpaste fungerar kanon till både blommor och blad och figurer då den stelnar lite grann. Finns att köpa på bland annat panduro.
  • Enzo
    Nanniz79 skrev 2010-08-03 23:05:05 följande:
    Men kan jag inte täcka med grädde och på det SP eller Marsipan?
    Eller det kanske blir förmycket
    Jodå, grädde måste du ha emellan om du inte väljer smörkräm, vilket jag tycker blir för sött.
Svar på tråden Att dekorera tårtor!