• Shaun the sheep

Att dekorera tårtor!

Jag älskar att baka och gör det flera gånger i veckan. Jag älskar det så mycket att jag tänker bli konditor, förhoppningsvis till hösten (om kursen accepterar min ansökan) eller nästa höst, om det går åt skogen.

Men det är några saker jag inte blir klok på! Jag hoppas på att få lite svar, och vart vänder man sig då, om inte till familjeliv? Här finns ju några av de mest begåvade tårtskapare jag nånsin stött på!

Här kommer frågorna!

1. När man ska "spackla" tårtan med grädde, hur gör man egentligen för att det ska bli snyggt? Jag försöker vipsa grädden ganska hårt, men ändå så ligger den inte snyggt runt sidorna! Hur gör man för att få till de där snygga kanterna som de på konditoritårtor?
    2. Det här med att göra blommor av flower paste.. För det första, kan man använda sugar paste till det också? Eller är det flower- eller gumpaste som gäller? Och för det andra; Kan man använda såna blommor även på gärddtårtor eller cupcakes, eller måste det vara på masipan eller sugarpaste (och alla andra täckningar det finns!)?
    3. Hur gör man för att få till höga, snygga brownies? Mina blir aldrig sådär snygga, vad gör jag för fel? Jag menar, om en brownie inte är sådär hög som på alla fina bilder (som typ den här: http://lindatherese.wordpress.com/2009/02/25/brownies-d/) då känns det mest som en kladdkaka...

Det är väl dom frågorna jag kommer på just nu. Men de två första är de jag är mest nyfiken på Kan det vara värt att köpa en spatel från typ kakburken.se? Gör det skillnad?

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Svar på tråden Att dekorera tårtor!
  • Shaun the sheep
    Nanniz79 skrev 2010-08-01 18:29:36 följande:
    Tack Enzo. Mamma fyller och vi kom på att hon och jag ska göra varsin tårta och sen tävla.
    Priset blir Fika någon stanns förloraren betalar. Hennes bröder min man får vara dommareSkrattande

Jag har tänkt gräddtårta, köppt socker blommor från kak (något på nätet) Fuskar lite
    Eller så tänkte jag göra rosor av marsipan. (Hittade en lätt beskrivning på nätet)

Fyllning 1 har jag löst. Ska testa något jag hittade att man smälter typ aftereight eller dumle kola i grädde vispar pösigt/fluffigt sen brer på när joxet blivit kallt.

2:ans fyllning vet jag inte än.
    Mamma gillar bär.
    Vad tycker ni?
    Det är väldigt gott med jordgubbar till dumlefluff! Det brukar jag göra till min 3-årige sons födelsedag
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Ylwis
    Nanniz79 skrev 2010-08-01 18:29:36 följande:
    Tack Enzo. Mamma fyller och vi kom på att hon och jag ska göra varsin tårta och sen tävla.
    Priset blir Fika någon stanns förloraren betalar. Hennes bröder min man får vara dommareSkrattande

Jag har tänkt gräddtårta, köppt socker blommor från kak (något på nätet) Fuskar lite
    Eller så tänkte jag göra rosor av marsipan. (Hittade en lätt beskrivning på nätet)

Fyllning 1 har jag löst. Ska testa något jag hittade att man smälter typ aftereight eller dumle kola i grädde vispar pösigt/fluffigt sen brer på när joxet blivit kallt.

2:ans fyllning vet jag inte än.
    Mamma gillar bär.
    Vad tycker ni?
    Du kan  i stort sett använda vad som helst i "fluffen" funkar även med ahlgrensbilar. själv bruakr jag göra på japp eller polly.

men  en hallonmousse är gott till gjort på turkisk yoghurt.
    Mamma till Alvyn 051015, liten i magen BF16/9 2010
  • Nanniz79

Ylwis: Jaha algrens bilar, passande mamma bara älskar domSkrattande
    Tack med förslagen på smaker

• Enzo
    Nanniz79 skrev 2010-08-02 23:56:36 följande:
    Ylwis: Jaha algrens bilar, passande mamma bara älskar domSkrattande
    Tack med förslagen på smaker
    tänk bara på att inte ta lika mycket ahlgrens bilar som man ska ta choklad, då blir det som en studsboll i konsistensen pga att det innehåller gelatin. 60 g bilar till 3 dl grädde är lagom (blir ett lager fyllning). Plockar man ut en färg på bilarna så slipper man dessutom den tråkiga färgen som det blir om man tar alla färger.
  • Nanniz79
    Enzo skrev 2010-08-03 14:18:56 följande:
    tänk bara på att inte ta lika mycket ahlgrens bilar som man ska ta choklad, då blir det som en studsboll i konsistensen pga att det innehåller gelatin. 60 g bilar till 3 dl grädde är lagom (blir ett lager fyllning). Plockar man ut en färg på bilarna så slipper man dessutom den tråkiga färgen som det blir om man tar alla färger.
    Tack det ska jag tänka på spännande det kommer att bliFlört
    Men om jag nu tar fluff med ahlgrensbilar vad kan då passa som 2lager hmm.
    Bara vanliga mosade hallon.........

En sak till, jag brukar ha tårtpapper men för att slippa kladd av grädde etc på´t så brukar jag ha sönder några bitar bakpapper som jag lägger ut på och sen ställer botten på.
    När jag är klar med allt drar jag bort bakpappret och tårtpappret är fortfarande fint.

Brukar ni göra likadant eller har ni något annat knep?Glad
  • Enzo
    Nanniz79 skrev 2010-08-03 19:18:51 följande:
    Tack det ska jag tänka på spännande det kommer att bliFlört
    Men om jag nu tar fluff med ahlgrensbilar vad kan då passa som 2lager hmm.
    Bara vanliga mosade hallon.........

En sak till, jag brukar ha tårtpapper men för att slippa kladd av grädde etc på´t så brukar jag ha sönder några bitar bakpapper som jag lägger ut på och sen ställer botten på.
    När jag är klar med allt drar jag bort bakpappret och tårtpappret är fortfarande fint.

Brukar ni göra likadant eller har ni något annat knep?Glad
    Hallon funkar kanon till ahlgrensbilar. Blanda gärna de mosade hallonen med lite snabbmarsanpulver så blir det inte så rinnigt. Päron och jordgubb är också super till.

Det är ett bra knep att lägga bakplåtspapper som man sedan tar bort. Brukar jag också lätta på mina guldrondeller.
  • Nanniz79

Enzo: När du använder din rullbräda hur får du då upp tårtan på ett tårtfatTungan ute
    Har alltid gjort tårtan direkt på tårtfatet.

Blev nyfiken där att ha päron som 2lager hur går du till väga då.
    Många frågor blir det från mig men det här var så kul och intressant.
    Synd att jag inte får testa göra gubbens tårta nu i helgen. Han vill göra den självFlört

• Enzo
    Nanniz79 skrev 2010-08-03 20:52:08 följande:
    Enzo: När du använder din rullbräda hur får du då upp tårtan på ett tårtfatTungan ute
    Har alltid gjort tårtan direkt på tårtfatet.

Blev nyfiken där att ha päron som 2lager hur går du till väga då.
    Många frågor blir det från mig men det här var så kul och intressant.
    Synd att jag inte får testa göra gubbens tårta nu i helgen. Han vill göra den självFlört
    När jag har tårtan på rullbrädan/snurrbrädan så har jag den på en guldrondell (gjord av karton) då är det lätt att flytta den, använder aldrig tårtfat
    Men annars kan du bara sätta tårtfatet direkt på snurrbrädan.

Det allra enklaste om du ska göra en god päronfyllning är att köpa kivikspäronkräm, blanda med lite snabbmarsanpulver för att få den lite tjockare, alternativt gelatin och ha sedan i lite vispad grädde, jag smakar mig alltid fram till lagom smak. Just päronfyllning är annars lite svårt att göra då det är svårt att få riktig päronsmak på fyllningen, om man inte använder smakessenser. Då funkar kiviks päronkräm super
  • Nanniz79

Hur mycket ska man ha av allt för att göra päronfyllning?
    För nu bestämmer jag mig 1:fyllning ahlgrensbilar fluff
    2:fyllning päronfyllning.
    Flört
    Ska försöka ta kort visa sen hur det blir och berätta för alla om hjälpen jag fått

• Enzo
    Nanniz79 skrev 2010-08-03 21:36:05 följande:
    Hur mycket ska man ha av allt för att göra päronfyllning?
    För nu bestämmer jag mig 1:fyllning ahlgrensbilar fluff
    2:fyllning päronfyllning.
    Flört
    Ska försöka ta kort visa sen hur det blir och berätta för alla om hjälpen jag fått
    Satsa på ca 2,5 dl päronkräm, kanske 3 msk marsanpulver och 1 dl vispgrädde. Något sådant. Jag gillar ju när det är mycket fyllning i tårtan

Ja, ta gärna kort, alltid roligt att se. Lycka till!
  • Nanniz79
    Enzo skrev 2010-08-03 22:15:36 följande:
    Satsa på ca 2,5 dl päronkräm, kanske 3 msk marsanpulver och 1 dl vispgrädde. Något sådant. Jag gillar ju när det är mycket fyllning i tårtan

Ja, ta gärna kort, alltid roligt att se. Lycka till!
    Vispad grädde då? Och måste man ha äggviepullver för att göra bra krisyr, vilket tycker du är lättast att göra blad med
  • Enzo
    Nanniz79 skrev 2010-08-03 22:17:23 följande:
    Vispad grädde då? Och måste man ha äggviepullver för att göra bra krisyr, vilket tycker du är lättast att göra blad med
    Japp, vispad grädde.

Angående kristyr så går det super att göra på vanlig äggvita, se till att vispa kristyren länge så blir det lättare att spritsa med. Blad gör jag helst med flowerpaste, men marsipan eller modelleringspasta, och även sugarpaste går bra. Bakels sugarpaste fungerar kanon till både blommor och blad och figurer då den stelnar lite grann. Finns att köpa på bland annat panduro.
  • Nanniz79

Men vad tycker du då, hade tänkt den fyllning jag sa och grädde som topp.
    Men ska jag försöka täcka tårtan med marsipan och sen dekorera eller strunta i det och dekorera på grädde.
    Har aldrig täckt tårta med marsipan förut.
    Läste att SP är lättast men kanke blir för sött med den fyllning jag tänkt mig

• Nanniz79

Men kan jag inte täcka med grädde och på det SP eller Marsipan?
    Eller det kanske blir förmycket

• Enzo
    Nanniz79 skrev 2010-08-03 23:05:05 följande:
    Men kan jag inte täcka med grädde och på det SP eller Marsipan?
    Eller det kanske blir förmycket
    Jodå, grädde måste du ha emellan om du inte väljer smörkräm, vilket jag tycker blir för sött.
  • Nanniz79

Min svägerska som är konditor säger ha lite bakpilver i grädden då kan man vispa hårt utan att det blir till grädde. Och använd Stor knivsbaksita för att få slätt uppepå (har aldrig testat) Till kanterna kan man använda en ren linjal

Svar på tråden Att dekorera tårtor!