Att dekorera tårtor!
Jag älskar att baka och gör det flera gånger i veckan. Jag älskar det så mycket att jag tänker bli konditor, förhoppningsvis till hösten (om kursen accepterar min ansökan) eller nästa höst, om det går åt skogen.
Men det är några saker jag inte blir klok på! Jag hoppas på att få lite svar, och vart vänder man sig då, om inte till familjeliv? Här finns ju några av de mest begåvade tårtskapare jag nånsin stött på!
Här kommer frågorna!
1. När man ska "spackla" tårtan med grädde, hur gör man egentligen för att det ska bli snyggt? Jag försöker vipsa grädden ganska hårt, men ändå så ligger den inte snyggt runt sidorna! Hur gör man för att få till de där snygga kanterna som de på konditoritårtor?
2. Det här med att göra blommor av flower paste.. För det första, kan man använda sugar paste till det också? Eller är det flower- eller gumpaste som gäller? Och för det andra; Kan man använda såna blommor även på gärddtårtor eller cupcakes, eller måste det vara på masipan eller sugarpaste (och alla andra täckningar det finns!)?
3. Hur gör man för att få till höga, snygga brownies? Mina blir aldrig sådär snygga, vad gör jag för fel? Jag menar, om en brownie inte är sådär hög som på alla fina bilder (som typ den här: http://lindatherese.wordpress.com/2009/02/25/brownies-d/) då känns det mest som en kladdkaka...
Det är väl dom frågorna jag kommer på just nu. Men de två första är de jag är mest nyfiken på Kan det vara värt att köpa en spatel från typ kakburken.se? Gör det skillnad?