Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

Har kvinnor inget ansvar?

Nej, en kvinna har inget ansvar för om hon blir våldtagen, däremot har mannen ett anvar att inte försätta sig i en sits där han våldtar!

• Plutteli
    Hettie skrev 2010-06-24 10:05:19 följande:

Allting handar ju om hur man gör riskbedömningar och hur man definierar ett "normalt liv".

Ja, enligt statistiken så är det mest riskfyllt att sova brevid sin sambo. Jag kan inte argumentera detta även om jag inte egentligen sett någon källa på det och även fast jag "vet" att man kan manipulera statistik till att visa lite vad man vill ;) Men det är inte relevant egentligen. Jag litar på dig och ditt uttalande.
    Men om jag valt att leva med en man så har jag ju gjort en riskbedömning där. Hur stor sannolikhet tror jag att det är att han kommer våldta mig? Som jag skrivit tidigare så kan man inte skydda sig mot allt, och även om man tycker att man är försiktig så kan man bli våldtagen ändå.
    Men som jag uppfattar världen så tycker jag att det känns som en större risk att gå hem från krogen ensam och full. Jag bor i Örebro just nu. Under hela hösten och våren har det varit ganska täta överfallsvåldtäkter och våldtäktsförsök. Jag bor ca 5 km från centrum och det tar en stund att gå. Även om jag tycker att jag borde ha rätt att gå där själv mitt i natten utan att vara rädd för våldtäktsmän så känner jag inte så. Jag är rädd för okända våldtäktsmän. Jag är inte rädd för min man.

Varför jag tycker som jag gör kan jag inte riktigt förklara tyvärr. Det är väl en kombination av min uppfostran och hur jag tolkar och bearbetar händelser omkring mig och som jag får höra talas om. Jag tycker självklart att man som ensam tjej ska kunna ta sig runt med taxi när man vill. Gå ut när man vill och komma hem när man vill. När det gäller kläder så får man också klä sig hur man vill men det är bra att tänka på att man blir bemött utefter hur man ser ut. Det kan vara fjantigt men så är det. Som jag sagt tidigare så vore det fantastiskt om vi ledve i en perfekt värld utan brott. Men nu gör vi inte det.

Och igen: även om det är en "låg" risk att råka ut för överfallsvåldtäkter. Är det inte bättre om man kan låta bli att råka ut för det alls? :)

Enligt den statistik som finns begås ungefär 60% av anmälda våldtäkter av kvinnans partner, ytterligare någon procent av någon kvinnan känner, endast ca 20% är överfallsvåldtäkter eller våldtäkter som skett efter en kväll på krogen av någon kvinnan knappt vet vem det är. Dessutom menar man på att mellan 90-100% av alla överfalls våldtäkter anmäls medan bara ca 50% av alla våldtäkter inom förhållanden anmäls, vilket ju hade ändrat siffran radikalt om alla våldtäkter faktiskt anmäldes. Dessutom är det ju även så att om en kvinna våldtagits upprepade tillfällen av en man så räknas det ändå bara som en anmälan om hon anmäler alla tillfällen i samma anmälan. Flera överfallsvåldtäkter sker dessutom ÄVEN när tjejer gått i folktäta områden, mitt under festivaler tex. när de åkt "tjejtaxi" eller varit fler än en person.
  • Plutteli
    Ljushuvud skrev 2010-06-24 10:02:57 följande:

Att sova näck brevid sin sambo är inte det minsta riskfyllt! Om man känner att det är riskfyllt så skall man omgående ta sig bort från den risken och det är INTE en sambo!

Det finns män som är idioter och det finns kvinnor som är idioter! Tack och lov är det en superliten minoritet i vårt samhälle, men det de ställer till med gör ofta stor skada.

Kan inte släppa det där med att det skulle vara ett argument att inte ha kontakt med män, man kan bli våldtagen. (Gissa om fördomsmaskinen börjar snurra när man läser sådant resonemang!)

Jo, det är faktiskt jävligt riskfyllt för det är så de flesta våldtäkter går till!

jag blev våldtagen av mitt ex i sömnen. Vi hade gjort slut men bodde tillsammans fortfarande eftersom ingen av oss fått tag i en egen lägenhet så vi kunde inte flytta i sär. Jag var sjuk och sov som en klubbad säl, mer medvetslös än normalt sovande, vi hade var sin säng som stod bredvid varandra och jag vaknar med sperma mellan benen. Han erkände förvisso direkt vad som skett men jag blev top tunnor rasande. Så nog FAN är det en risk att öht släppa in en man i sitt hem! (Kan tilläga att han var from som ett lam fram till denna händelse och var ett under av ånger de två veckor vi bodde tillsammans efteråt innan han fick lägenhet och flyttade ut)
  • Plutteli
    Hettie skrev 2010-06-24 10:22:48 följande:
    Altså... jag säger inte att jag inte tror dig. Fast tekniskt sett så skulle du ju kunna hitta på vilka siffror som helst.

Jag har skrivit tidigare att man inte kan skydda sig mot allt. Jag vet att man kan bli våldtagen i alla möjliga olika situationer.
    Kika in på BRÅ och statistik över våldtäkter, det är inte svårt att finna dessa siffror bara man vill
  • Plutteli
    Ljushuvud skrev 2010-06-24 10:28:36 följande:

Det är så jäkla skumt att ni kvinnor som svara (för det verkar vara flest kvinnor som svarar) inte kan se skillnaden mellan offer och förrövare. Inte heller skillnaden mellan att ta ansvar för sitt EGNA betende och att ansvara för någon annans beteende.

Ni faller hela tiden tillbaka på att kvinnor antas vara ansvariga för brottet och är de som är skylldiga till brottet. Så är det ju givetvis inte!

Man är ansvarig för sitt egna riskbeteende! Eller som någon uttryckte det "Man kanske inte skall bli så förvånad om man utsätter sig för en risk och därmed drabbas"

Att man själv bestämmer vilka rättigheter man har och enfaldigt tar sig friheten att visa att man har den rätten,, då är man korkad! Även om det givetvis ALDRIG är ok att någon våldtar någon!!

Du är asnvarig för ditt egna riskbeteende!

Jamenvisst, skaffar man sig en man får man ju inte vara så dum att man blir förvånad om han våldtar en... Festar man med sina manliga polare man känt i 20 år får man ju räkna med att man kan bli våldtagen så man inte blir chockad när de våldtar en på efterfesten...
  • Plutteli
    Ljushuvud skrev 2010-06-24 10:36:06 följande:

Ännu en "manshatare"?

Varför tror kvinnor att män alla är potentiella våldtäktsmän?? Om man skulle försöka kika på lite statistik, hur många våldtäkter är det då i jämnförelse med okejat sex mellan kvinnor och män? Förmodligen är det så jäkla få promille att det inte ens är lönt att prata om! Med den typen av statistik är det så få väldtäkter att de som hävdar att män är potentiella förrövare verkligen borde tänka om!

Vem är det som är ännu en manshatare? Svårt att veta vem du riktar dig till när du bara skriver ut i det blå..
  • Plutteli
    petsod skrev 2010-06-24 10:46:27 följande:
    Ibland känns det som att vissa kvinnor försätter sig i onödigt riskabla situationer. Tex ska inte en tjej på 16 år följa med 3 st  22-åriga killar hem tillsammans med en massa alkohol, det kan ju sluta ganska illa och det är viktigt att man tänker sig för innan.

Ingen har rätt att förgripa sig på någon annan men det är upp till var och en att minimera riskerna.
    Ibland känns det som att vissa män försätter sig i onödigt riskabla situationer. Tex ska tre 22 åriga killar inte följa med en ensam 16 årig tjej på efter fest med massa sprit, det kan ju sluta rätt illa och man ska ju tänka sig för innan!
  • Plutteli
    Hettie skrev 2010-06-24 10:55:38 följande:
    Det var väl mer riskbedömningsdelen jag menade ? Du får väl använda ditt egna förnuft till att fundera på om du tror att du kommer bli våldtagen eller inte i en viss situation.

Det verkar som många här har hängt upp sig på situationer då man inte tror att man ska bli våldtagen. Men jag tänker mest på situationer då man tror att man ska bli våldtagen, men ändå utsätter sig för det.
    Och när TROR någon någonsin att de faktiskt ska bli våldtagna?
  • Plutteli
    Hettie skrev 2010-06-24 10:59:20 följande:
    Faktiskt så är det så. Hon kan ju vara en sån där knäppskalle som anmäler våldtäkt för att få uppmärksamhet. Killar borde också göra riskbedömningar.
    Ja, eller så kan de kanske göra en riskbedömning att de har åsikten att en full tjej som är ensam med killar kan man våldta och därmed inse att det är allt annat än smart att försätta sig i en sits där de kommer att våldta?

I Norge finns faktiskt en lag som säger att män som är så fulla att de inte fattar att de våldtar ändå skall dömas till våldtäkt på liknande grunder som tex. de som vållar någons död vid rattfylle körning. En sådan lag vore inte helt dum att ha i Sverige så rättssalarna kan sluta ge intrycket att det är Ok att våldta om man är för full för att fatta vad man sysslar med, men även att det faktiskt inte finns någon förmildrande omständighet what so ever oavsett vad tjejen har gjort eller ej!
  • Plutteli
    petsod skrev 2010-06-24 11:02:08 följande:
    Vad vill du ha sagt med att härmas, fattar inte?????
    Att männen har ansvar för att inte försätta sig i en sits där de våldtar.
Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?