• Ljushuvud

Har kvinnor inget ansvar?

Vill först börja med att förklara att jag tar totalt avstånd från våld, hot, övergrepp, misshandel m.m.!!!

Har kvinnor inget ansvar om de blir våldtagna?

• Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?
  • nenna80
    Vroooooom skrev 2010-06-24 10:37:46 följande:
    Riskbeteende..
    Är det som när man väljer att jobba på en bank eller liknande ställe där det hanteras en hel del pengar?
    Är det när man väljer att gå ut på helgen trots att risken att bli utsatt för misshandel är högre?
    Är  det när man kliver in i en bil under en högtid trots att man vet att risken att träffa på någon rattfull i trafiken är större än normalt?

Så, ja om jag i framtiden blir rånad, misshandlad, våldtagen eller överkörd så lovar jag att inte bli förvånad..
    Mycket bra skrivet.
  • Hertha
    Ljushuvud skrev 2010-06-24 10:41:41 följande:

Herta, nu känns det som t.o.m. du tänkt till lite  Nä men allvarligt. Du är närmare en poäng än du någonsin varit tror jag. Det är ditt ansvar att ansvara för dig själv och om du har möjlighet så skall du försöka i möjligaste mån att undvika situationer som innebär uppenbar fara för dig själv.

Så i ditt exemepel är det jäkligt puckat att dissa killen med t.ex. "Dra åt hvt ditt j-a äckel!". Bättre med "Jag är smickrad men inte intresserad!"

Om killen inte ger sig, ja då måste du kanske tyvärr försöka få lite stöd från någon du litar på för att situationen inte skall gå över styr.

Som sagt, ansvarig för sitt egna riskbeteende är vi alla!

Och ärligt talat önskar jag att du kunde återgälda mig den tjänsten  ! Om ett jävla äckel håller på med mig eller en kompis så inte fan tänker jag sitta och leka vän oskuld och fnittra åt hans skämt för att jag är rädd! Jag hoppas innerligt att du inte tillhör min bekantskapskrets för dig vill jag INTE ha med i en sådan situaition.

Läs nu noga:
    Du är ALDRIG ansvarig för någon annan vuxens olagliga handlingar! Det är ingen som sätter en pistol mot huvudet på en våldtäktsman och säger "våldta annars skjuter jag".

Jag undrar fortfarande om du känner dig ansvarig för Bedans kommentar.
    Eftersom du startade TS och därmed borde veta hur sådana här diskussioner blir.
  • Esther M
    Hertha skrev 2010-06-24 10:41:01 följande:
    Jag har en killkompis som bor i Örebro, tror det är bäst jag börjar undvika honom, man vet ju aldrig...
    Jag har alltid undvikit Örebro, men av helt andra skäl....
  • Johan01
    petsod skrev 2010-06-24 10:46:27 följande:
    Ibland känns det som att vissa kvinnor försätter sig i onödigt riskabla situationer. Tex ska inte en tjej på 16 år följa med 3 st  22-åriga killar hem tillsammans med en massa alkohol, det kan ju sluta ganska illa och det är viktigt att man tänker sig för innan.

Ingen har rätt att förgripa sig på någon annan men det är upp till var och en att minimera riskerna.
    ja men samtidigt, ska man inte kunna göra det utan risk för att bli våldtagen? Jag blir irriterad på sådana åsikter som att "en tjej ska inte...för då...."  Varför ska en tjej inte kunna gå med 3 killar hem med en massa alkohol? Har killar en sådan enorm drift och inte kan behärska sig, så att det kan likställas med djur?

Rätt ofta skäms jag över att vara kille alltså.
  • Esther M
    Ljushuvud skrev 2010-06-24 10:41:41 följande:

Herta, nu känns det som t.o.m. du tänkt till lite  Nä men allvarligt. Du är närmare en poäng än du någonsin varit tror jag. Det är ditt ansvar att ansvara för dig själv och om du har möjlighet så skall du försöka i möjligaste mån att undvika situationer som innebär uppenbar fara för dig själv.

Så i ditt exemepel är det jäkligt puckat att dissa killen med t.ex. "Dra åt hvt ditt j-a äckel!". Bättre med "Jag är smickrad men inte intresserad!"

Om killen inte ger sig, ja då måste du kanske tyvärr försöka få lite stöd från någon du litar på för att situationen inte skall gå över styr.

Som sagt, ansvarig för sitt egna riskbeteende är vi alla!

Så om jag inte ler fint åt fyllgubbar, så bör jag förvänta mig en våldtäkt?
  • Hertha
    petsod skrev 2010-06-24 10:46:27 följande:
    Ibland känns det som att vissa kvinnor försätter sig i onödigt riskabla situationer. Tex ska inte en tjej på 16 år följa med 3 st  22-åriga killar hem tillsammans med en massa alkohol, det kan ju sluta ganska illa och det är viktigt att man tänker sig för innan.

Ingen har rätt att förgripa sig på någon annan men det är upp till var och en att minimera riskerna.
    Nej de stackars killarna kanske inte gillar när hon spöar upp dem. Men de borde ju tänkt sig för innan förstås.
  • Hertha
    Esther M skrev 2010-06-24 10:50:24 följande:
    Jag har alltid undvikit Örebro, men av helt andra skäl....
    Nackdelen är ju att han egentligen bor här i Skåne. Så vem vet...
  • Ljushuvud
    nenna80 skrev 2010-06-24 10:48:13 följande:
    Mycket bra skrivet.

Vad var det för bra med det??

Att jämnföra riskbeteende med en anställning på bank,,, nja det känns ju först och främst inte som om det har något gemensamt med "kvinnors ansvar vid våldtäkt".

Om man blir anställd av en bank så ingår det faktiskt i utbildning att man skall vara medveten om risker och hur man skall hantera dem!

• Plutteli
    Ljushuvud skrev 2010-06-24 10:36:06 följande:

Ännu en "manshatare"?

Varför tror kvinnor att män alla är potentiella våldtäktsmän?? Om man skulle försöka kika på lite statistik, hur många våldtäkter är det då i jämnförelse med okejat sex mellan kvinnor och män? Förmodligen är det så jäkla få promille att det inte ens är lönt att prata om! Med den typen av statistik är det så få väldtäkter att de som hävdar att män är potentiella förrövare verkligen borde tänka om!

Vem är det som är ännu en manshatare? Svårt att veta vem du riktar dig till när du bara skriver ut i det blå..
  • Esther M
    Hertha skrev 2010-06-24 10:50:12 följande:
    Och ärligt talat önskar jag att du kunde återgälda mig den tjänsten  ! Om ett jävla äckel håller på med mig eller en kompis så inte fan tänker jag sitta och leka vän oskuld och fnittra åt hans skämt för att jag är rädd! Jag hoppas innerligt att du inte tillhör min bekantskapskrets för dig vill jag INTE ha med i en sådan situaition.

Läs nu noga:
    Du är ALDRIG ansvarig för någon annan vuxens olagliga handlingar! Det är ingen som sätter en pistol mot huvudet på en våldtäktsman och säger "våldta annars skjuter jag".

Jag undrar fortfarande om du känner dig ansvarig för Bedans kommentar.
    Eftersom du startade TS och därmed borde veta hur sådana här diskussioner blir.
    Instämmer till fullo.

Jag har ingen skyldighet att dalta med fulla idioter, och kommer aldrig att göra det. Att göra det är att acceptera det ansvar som många män, och sorgligt nog, tydligen också kvinnor, vill lägga på våldtäktsoffer.
Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?