• Ljushuvud

Har kvinnor inget ansvar?

Vill först börja med att förklara att jag tar totalt avstånd från våld, hot, övergrepp, misshandel m.m.!!!

Har kvinnor inget ansvar om de blir våldtagna?

• Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?
  • Plutteli
    Ljushuvud: Du hävdar att det inte finns nått exempel med en tjej som våldtagits av killar på samma sätt som exemplet med killen som våldtogs. Jag gav dig ett exempel tidigare i tråden, det finns massor med exempel på liknande situationer där en kvinna varit offret och granskats hårt kring sitt beteende, sin alkoholhalt och klädsel osv. F.ö må statistiken för närvarande visa att ca 2% av alla våldtäkter har män som offer, men man tror att mörkertalet för män som våldtagits är betydligt större än för våldtagna kvinnor, och bara där tror man att det borde röra sig om minst dubbla antaler våldtäkter varje år.
  • Plutteli
    Selfish Geene skrev 2010-06-29 21:57:50 följande:
    Det är precis det jag menar med att lära barnen att göra riskbedömningar!
    Oavsett om faran gäller våldtäktsmän, minor eller övergångsställen, har föräldrarna ansvar för att lära sina barn att undvika faran, så att barnet, när det blir vuxet, ska kunna ta ansvar för sin egen säkerhet.

Ansvaret handlar om att undvika fartdårar, våldtäktsmän och landminor, inte att barnet/den vuxne ska ta ansvar för själva minan/våldtäkten/trafikolyckan
    Visst, och med den attityden är det viktigare att lära sin dotter att vara extremt försiktig när hon skaffar en partner, helst inte skaffa någon alls, medan det inte alls är speciellt noga att lära henne att inte gå hem ensam på kvällen (om vi ser till våldtäkter enbart, sen är det bra att lära ALLA att inte gå hem ensam på kvällen eftersom det är en stor risk oavsett kön)
  • ViceGuy
    Plutteli skrev 2010-06-29 22:56:46 följande:
    Visst, och med den attityden är det viktigare att lära sin dotter att vara extremt försiktig när hon skaffar en partner, helst inte skaffa någon alls, medan det inte alls är speciellt noga att lära henne att inte gå hem ensam på kvällen (om vi ser till våldtäkter enbart, sen är det bra att lära ALLA att inte gå hem ensam på kvällen eftersom det är en stor risk oavsett kön)
    Man kan lära sin dotter att inte umgås med fel sorts killar t.ex. Eller åtminstonde uppmana henne till det.

Men det kanske ger raka motsatsen till effekt? :D
    The true delight is in the finding out, rather than in the knowing. -Isaac Asimov
  • Johan01
    ViceGuy skrev 2010-06-29 23:09:30 följande:
    Man kan lära sin dotter att inte umgås med fel sorts killar t.ex. Eller åtminstonde uppmana henne till det.

The true delight is in the finding out, rather than in the knowing. -Isaac Asimov
    Jag undrar hur man lär sin dotter att inte umgås med fel sorts killar...vilka är dessa fel sorters killar egentligen och hur vet man det?
  • Vroooooom
    ViceGuy skrev 2010-06-29 23:09:30 följande:

Risken finns att det blir så ja. Man ska ju inte glömma att tonåringar inte har ett fullt utvecklat konsekvenstänkande och att de styrs av känslor i första hand, vilket gör att de är benägna att hamna i "risksituationer".
    Did you give the world some love today?
  • ViceGuy
    Johan01 skrev 2010-06-29 23:19:05 följande:
    Jag undrar hur man lär sin dotter att inte umgås med fel sorts killar...vilka är dessa fel sorters killar egentligen och hur vet man det?
    Våldsamma killar exempelvis.
  • Hercule
    ViceGuy skrev 2010-06-29 23:30:57 följande:
    Det är inte alla man vet är "fel sorts killar" från början, det är ju de manipulativa som är de värsta. .
    Från vissa är en förolämpning den bästa komplimang man kan få!
  • Dark Lady
    StinaFia skrev 2010-06-29 21:31:36 följande:
    inte för mig.

menar du att en kvinna med destruktivt livsmönster bär skuld till att hon blev våldtagen om hon INTE blivit traumatiserad av sin uppväxt?
    då bär hon alltså inte ansvaret ifall hon blivit traumatiserad i unga år..?
    befängt, i min värld iaf
    oj vilken misstolkning!

menar att ts kanske ska förstå att det inte är särskilt enkelt detta, vuxna med destruktiva livsstilar. Våldtagen kan vem som helst bli, men de människor som t.ex ständigt går in i destruktiva relationer, och umgängen, har ofta en skadad instinkt, antingen från sin barndom eller genom någon psykisk störning. Det handlar inte om, som ts påstår, att ta ansvar och skärpa sig.
  • Dark Lady
    ViceGuy skrev 2010-06-29 23:30:57 följande:
    det är omöjligt att lära sitt barn hur en sådan ser ut, beter sig etc. Det enda man kan lära ut är att inte acceptera våld den dag då det kommer. Och som vi alla vet är det även då svårt för personen att bara lämna och gå. Den våldsamme har även bra sidor som offret älskar. Det är en komplex psykologi bakom förhållandet offer-förövare.
  • Selfish Geene
    Plutteli skrev 2010-06-29 22:56:46 följande:
    Att lära sina döttrar att undvika våldsamma män är en del i att lära henne ansvar för sin egen säkerhet, alltför många kvinnor blir "offer" för våld i förhållandet för att de tror att de inte kan påverka sin situation.

Jag håller med om att det är viktigare att kunna se de tidiga varningssignalerna i ett våldsamt förhållande än att inte utsätta sig för onödiga risker utanför hemmet, men det ena behöver inte utesluta det andra.
Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?