• canmamma

Kapitelböcker för 5-åringar?

Någon som har ett bra tips på kapitelböcker för högläsning till en femåring. Jag letar efter något som är roligt och inte alltför spännande/läskigt. Han har tyckt väldigt mycket om Kalle och chokladfabriken och James och jättepersikan av R. Dahl och Charlotte's web av  E. B. White och nu letar jag efter något nytt. 

• Svar på tråden Kapitelböcker för 5-åringar?
  • augustisten

Jag kom på en till :)

Det osynliga barnet
    av Tove Jansson funkar också bra för ganska små barn (även om den kanske är bäst för de lite äldra). Min kile som snart är fyra älskar den i vilket fall - han går runt ock är osynlig här hemma...

• nicke nyfiken76
    drakis skrev 2010-06-23 21:43:33 följande:
    Håkan Bråkan har vi läst för 6 åringen här hemma. Både jag och han skrattar
    Tänkte föreslå Håkan. Har läst 3 st för min 6-åring. Hoppas det finns fler. De är helt underbara.
  • lokisse
    augustisten skrev 2010-06-23 22:38:42 följande:
    Jag kom på en till :)

Det osynliga barnet av Tove Jansson funkar också bra för ganska små barn (även om den kanske är bäst för de lite äldra). Min kile som snart är fyra älskar den i vilket fall - han går runt ock är osynlig här hemma...
    fast det är mer en novelsamling än en kapitelbok men den är högt älskad av mig sen jag var liten. här hemma läser vi granen i stället för julevangeliet.
    Difficile est saturam non scribere
  • Sasson

Vi läser just nu Mio, min Mio. Har läst första Pippiboken också, den var mkt uppskattad. Och Ronja - vi kör helt enkelt Astrid Lindgrentema

• Belleles

Roald Dahls SVJ läste jag för sonen när han var 5. Den tyckte han jättemycket om.

• Kärnhuset
    Sasson skrev 2010-06-24 14:47:38 följande:
    Vi läser just nu Mio, min Mio. Har läst första Pippiboken också, den var mkt uppskattad. Och Ronja - vi kör helt enkelt Astrid Lindgrentema
    Vad kul att läsa - Det gjorde nämligen vi också när barnen var i den åldern (drygt 5 år) . Vi tog ett helt år med Astrid Lindgren- tema. läste nästan varenda bok hon har skrivit och sommaren därpå åkte vi till Astrid Lindgrens Värld. Det blev en helt annan närvaro på ALV. Barnen kunde ju alla personer och händelser och frågade efter ytterligare personer som de tyckte saknades på ALV.

En del hävdar kanske att Astrid Lindgrens böcker lämpar sig för äldre barn och jag kan delvis hålla med, för en del är rätt läskiga, MEN med böcker till skillnad från film så kan barn själva tänka ut sina bilder och "välja" hur läskigt det blir. Det blir s.a.s. inte läskigare än vad deras hjärna klarar av till skillnad med film där bilderna serveras!
  • vinglafram

här hemma läser vi astrid lindgrens böcker, lotta, pippi, emil, madicken och ska börja med bröderna lejonhjärta (eller ronja, har inte bestämt mig riktigt).
    loranga, mazarin av barbro lindgren 
    böckerna om lassemajas detektivbyrå

ska nog ta med mig tipset om roald dahl

• Muppmamma

Lasse Maja böckerna gillar min 5-åring jättemycket! Finns ca 15 st.

• grinchen

Elvis-serien (Elvis Elvis! är den första vill jag minnas) och böckerna om Hugo och Josefin av Maria Gripe är fantastiska tycker jag.  Roald Dahls "Mathilda" älskade jag också som barn. Nyare kapitelböcker är jag rätt kass på tyvärr...

• pippilotta01

Vitnosböckerna läser vi, dom är lagom spännande.

Svar på tråden Kapitelböcker för 5-åringar?