• chavin

Ej i relation med pappan

Hur gör ni andra med pappans kontakt med sitt barn? Jag och barnets pappa har aldrig haft något förhållande. Han kommer 1 gång i veckan, barnet är 6 månader. Hur det blir i framtiden vet jag inte, vill därför veta lite hur andra i samma situation gjort. Jag har hela tiden uppmuntrat till en kontakt, men som till och från inte alltid funkat jättebra, men ändå hyfsat. Låter egoistiskt, men jag skulle aldrig kunna tänka mig att det blir delat boende senare, utan isåfall varannan helg kanske. Fast vill inte hindra att de träffas oftare om pappan vill det. Jag har ensam vårdnad. Trodde inte detta skulle bli så jobbigt som det blev, är jag kanske för överbeskyddande....pappan har vissa problem som nog gör att jag är mer nervös över detta.

• Svar på tråden Ej i relation med pappan
  • chavin

Verkligen ingen som är i samma situation?

• chavin

Det låter ju bra, tycker jag. Skönt att höra att det funkar bra för dig med 1-2 gånger i veckan. Det låter rimligt tycker jag. Och du har ju rätt i att det är bra att vara två om barnet trots allt. Nej jag hoppas att det inte blir problem med vårdnaden mm mera, och att vi kan komma överens.  Men det finns hopp att det kan funka bra!

• chavin

Tack för ditt svar. Hoppas det löser sig på bästa sätt för dig (er). För min del tycker jag det vore bra om det fortsatte med en gång i veckan. Jag tror det finns en rädsla hos mig att han vill ha honom mycket mer när han blir större. Vill inte ta upp och prata om det heller av rädsla för att sätta ideer i huvudet på honom som han kanske inte hade innan.  Jag hoppas han nöjer sig att ha det som det är nu. Eftersom han ännu inte visat sig speciellt ansvarsfull är det uteslutet med nån utökad kontakt ändå som det är nu. Jag tänker att när sonen blir äldre kommer han själv vilja ha kontakt med pappan och då får man lösa det då. Man vill ju ändå att barnet ska ha båda sina föräldrar, så man får försöka lösa det på bästa sätt. Lycka till till dig med!

• chavin

Tack för ditt svar. Förstår precis vad du menar med att man måste kunna lita på att pappan verkligen sköter sig innan man vill lämna över något större ansvar.

Pappan träffar fortfarande sonen en gång i veckan och det fungerar bra. Vi har inte diskuterat framtiden, men när pappan sen tar upp frågan om att han vill ha mer tid så får man väl börja med att han tar promenader med vagnen. Eftersom han inte har något eget boende så vill jag att han fixar det innan han får ha honom hos sig. I framtiden tänker jag mig också varannan helg hos pappan, men vill han annat får man ju lösa det då. Det viktigaste är ju ändå att se till sonens bästa, och det innebär ju att man lyckas samarbeta utan bråk :)

Hoppas det löser sig på bästa sätt för dig :)

• chavin

Själv med tvillingar, då har du att göra ;)
    35 mil är långt borta, svårt att få en bra kontakt då iallafall när dom är så små....
    Men skulle du kunna lämna över dom nu om han ville ha dom en helg? Jag menar dom känner ju inte varann, men du menar säkert att du skulle önska dom hade bättre kontakt, så pappan kunde ha dom.

Hoppas han skärper till sig, men jag misstänker att han kanske får svårt för det, dels eftersom du skriver att han är omogen och att avståndet kanske gör att han inte tycker att han har nåt riktigt ansvar? Hoppas det löser sig med allt för dig, och tack för ditt svar.

Svar på tråden Ej i relation med pappan