Inlägg från: Anonym (Svamp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Svamp)

Candida

Finns det någon där ute som har haft svamp (candida) i kroppen? Jag har fått det och vill gärna veta hur lång tid det har tagit att bli av med det samt om ni åt candidadiet?

• Svar på tråden Candida
  • Anonym (Svamp)
    "felaktig" matAnonym (candida - yey) skrev 2010-06-30 20:12:51 följande:
    Jag har också candidaöverväxt. Jag har gått tre månader på candidadiet och har sett förbättringar men det har inte försvunnit helt. Rekommenderar dig att läsa boken "Candida - vår tids folksjukdom" av Peter Wilhelmsson samt - om du är intresserad av candidadieten - Ingrid Franzons "Hjälp - vad ska jag äta".
    Jag går på candidadiet sen ca 3 veckor tillbaka och det går bättre och bättre att hålla sig från "felaktig" mat. Fördelen är att jag har gått ner 4 kg.

Dricker du Pau Dàrco te?
  • Anonym (Svamp)

Nu har jag gått ner 8 kg och jag började med min diet den 16 juni. Rimligtvis bör man gå ner när man äter denna diet eftersom man utesluter kolhydrater, socker, mjöl, jäst, malt mm från maten.

• Anonym (Svamp)
    Anonym (candida - yey) skrev 2010-07-29 14:49:12 följande:
    Oj 8 kg sen 16/6 - det var en rejäl viktnedgång det!

Tar du några kosttillskott för att få bukt med svampen?
    Jag dricker ett te som är svampdödande.
  • Anonym (Svamp)

Det är svårt att säga om det är teet eller dieten som hjälper mig, men det kan även vara så att det är en kombination av de 2 sakerna som gör att jag mår bättre. Det är dock värt att testa.

• Anonym (Svamp)
    Anonym (candida - yey) skrev 2010-08-09 09:00:28 följande:
    Absolut! Själv kör jag också Grapefuktkärneextrakt som ska vara bra, samt kaprylsyra. Men viktigast är nog dieten.
    Upptäcker du någon skillnad sen du börjat med grapefruktkärneextrakt och kaprylsyra?
  • Anonym (Svamp)
    Anonym (candida - yey) skrev 2010-08-09 18:19:26 följande:
    Som du skrev, det är svårt att veta om det är tillskotten eller dieten. Men oavsett har jag märkt skillnad - åtminstånde har svampen minskat. Det kan jag se för jag hade ytlig infektion i huden och den har minskat. Dock verkar det gå segt, men man får ju inte ge upp i förtid som någon nämnt. Har gått på candidadiet sedan början av april. Min näringsterapeut sa att det är svårt att få full effekt med bara tillskott eller bara diet - det behövs en kombination för att få bukt med svampen. Har också hört att syra- och basbalansen är viktig vid candida.

Jag försöker också rotera kosten för att undvika att bli överkänslig - vilket jag har förstått att man lätt kan bli när man har överväxt av candida. Men det är svårt att rotera tycker jag. Jag äter vegetarisk candidadiet. Känner du av någon överkänslighet mot någon mat?
    Jag har fuskat 2 gånger denna sommar och ätit mjukglass och det har jag fått ont i magen av. Jag har i och för sig haft problem med mjölkprodukter sen jag var liten så det är nog förklaringen till varför jag reagerat på glassen. Jag har dessutom märkt att jag får ont i magen när jag äter jordgubbar, det har jag aldrig haft tidigare. Det är den enda syrliga maten som jag reagerar på. Grapefrukt äter jag en hel del av och den känner jag inte alls av. Har dock blivit lite konfunderad när jag läst på olika kostrådgivares sidor. En del säger att man ska undvika frukt helt och hållet medans andra säger att det är OK att äta 250 g frukt om dagen bara  frukten skalas. Äter du frukt? Sen har jag läst på några sidor att det är OK att äta färskpotatis medans några säger att det är totalt förbjudet. Vem ska man tro på?????

Jag äter inte bara vegetariskt utan försöker få i mig lite kyckling och fisk också.

Håller du dig helt och hållet från mejeriprodukter?
  • Anonym (Svamp)
    Anonym (candida - yey) skrev 2010-08-10 08:40:25 följande:
    Jag har också sett att kostråden varierar väldigt mycket - vissa rekommenderar si och andra så. Då blir det ju verkligen jättesvårt att veta vad som är bäst! Jag håller mig helt ifrån både frukt och bär eftersom jag märkt att det triggar sötsuget hos mig väldigt mycket. Jag har också märkt att frukt och bär ger mer klåda i underlivet på mig, vilket borde indikera på att min svamp ökar av det. Men det är ju inte säkert att det behöver vara så för alla - det bästa är nog att testa och se om frukt och bär triggar symtomen. Angående det där med potatis så har jag för mig att jag läst någonstans att färskpotatis innehåller mindre stärkelse än lagrad potatis, och att det därför borde vara ok med färskpotatis i mindre mängder. Vore ju bra om det stämde för jag älskar färskpotatisFlört

Jag håller mig också helt ifrån mejeriprodukter utom smör - det berkar funka för mig. Jag har alltid haft jätteproblem att smälta mjölkprodukter och det är ju viktigt att matsmältningen fungerar vid candida, som jag förstått det. Har dock läst någonstans att mjölksyrade produkter, ex yoghurt ska vara ok efter ett tag, men jag har inte testat ännu.

Fusk ja - får erkänna att det fuskats lite här också:)
    Har också läst att färskpotatis innehåller mindre mängd stärkelse och att det går bra att äta i mindre mängder, så det äter jag. Blir något leds på quinoa och bulgur.När det gäller frukt och bär känner jag inte av någon annan symptom än att jordgubbar ger svidningar i magen (som jag skrev här ovan).

Har precis som du läst att det går att äta mjölksyrade produkter men jag vågar inte äta det. När det gäller smör så använder jag den mjölkfria och den fungerar bra. Men nog saknar jag att kunna sätta ett tunt tunt lager bregott på smörgåsen. När det gäller bröd så bakar jag surdegsbröd själv. Har hittat ett recept som inte inehåller socker, mjöl eller jäst. Består av grovt rågmjöl (det får man tydligen äta enligt en del), linfrön. psylliumfrön mm.

Har du något trevligt recept på vegetarisk maträtt som du vill dela med dig av?
  • Anonym (Svamp)
    Anonym (candida - yey) skrev 2010-08-12 09:37:42 följande:
    Här ett två recept som jag tycker är goda:

Quinoa med bönor: (såsen brukar räcka till 2 port)
    Quinoa/hirs/råsis/anaranth
    1 burk vita bönor (burk eller hemkokt)
    1 grön paprika
    1 tomat + krossade tomater
    1 gul lök
    curry eller andra kryddor efter smak (försiktigt med kryddningen dock för att undvika att de "snälla" tarmbakternarierna inte skadas)

Fräs löken och resten av grönsakerna i lite smör/olja eller kokosfett (ekologiskt) så att det blir en såsig röra. Häll på de vita bönorna och fräs lite till. Krydda. Servera med något av alternativen (quinoa etc) och ev grönsallad.

Pannkakor/plättar: (1 port)
    1 ägg eller 2-3 msk bovetemjöl
    1 dl dinkelmjöl (fullkorn) eller hälften dinkel och hälften ex skrädmjöl.
    2 dl havremjölk
    Lite salt

Blanda till smet och stek i smör eller kokosfett. Vill man inte ha ägg i rätten kan man byta ut det mot ett par msk bovetemjöl som istället binder smeten.

Hoppas detta kan vara ngt:)
    Tack för recepten. Ska skriva av dem. Jag har gjort plättar på havremjölk och Lailas mjölmix som är naturligt gluten/laktosfri. De smakar nästan precis som vanliga plättar.
  • Anonym (Svamp)
    Anonym (svampen) skrev 2010-08-12 22:57:50 följande:
    kul o hitta den här trådenI dagja startade en liknande häromdagen men ingen nappade
    jag har precis börjat en candidadiet för bara 4 dagar sen o märker stoooooor skillnad
     tyvärr får jag inte dricka det där teet då jag ammar
    men ... fortsätt gärna o dela era erfarenheter här =)
    Välkommen till denna tråd. Vi får dela med oss av våra erfarenheter och stötta varandra i kampen mot candidan.

Hur går det för dig att hålla dieten? Kommer ihåg att jag hade ett sötsug de första dagarna sen försvann det. I dag får jag kväljningar när någon öppnar lådorna med lösviktsgodis och den söta lukten av godis kommer farande. Prövade äta en liten bit av en banan för några dagar sedan och det var äckligt sött och då var bananen grön.

Hur pass hård i dieten är du, tänkte om du kan plocka bort allt när du ammar?
Svar på tråden Candida