Anonym (candida - yey) skrev 2010-08-10 08:40:25 följande:
Jag har också sett att kostråden varierar väldigt mycket - vissa rekommenderar si och andra så. Då blir det ju verkligen jättesvårt att veta vad som är bäst! Jag håller mig helt ifrån både frukt och bär eftersom jag märkt att det triggar sötsuget hos mig väldigt mycket. Jag har också märkt att frukt och bär ger mer klåda i underlivet på mig, vilket borde indikera på att min svamp ökar av det. Men det är ju inte säkert att det behöver vara så för alla - det bästa är nog att testa och se om frukt och bär triggar symtomen. Angående det där med potatis så har jag för mig att jag läst någonstans att färskpotatis innehåller mindre stärkelse än lagrad potatis, och att det därför borde vara ok med färskpotatis i mindre mängder. Vore ju bra om det stämde för jag älskar färskpotatis
Jag håller mig också helt ifrån mejeriprodukter utom smör - det berkar funka för mig. Jag har alltid haft jätteproblem att smälta mjölkprodukter och det är ju viktigt att matsmältningen fungerar vid candida, som jag förstått det. Har dock läst någonstans att mjölksyrade produkter, ex yoghurt ska vara ok efter ett tag, men jag har inte testat ännu.
Fusk ja - får erkänna att det fuskats lite här också:)
Har också läst att färskpotatis innehåller mindre mängd stärkelse och att det går bra att äta i mindre mängder, så det äter jag. Blir något leds på quinoa och bulgur.När det gäller frukt och bär känner jag inte av någon annan symptom än att jordgubbar ger svidningar i magen (som jag skrev här ovan).
Har precis som du läst att det går att äta mjölksyrade produkter men jag vågar inte äta det. När det gäller smör så använder jag den mjölkfria och den fungerar bra. Men nog saknar jag att kunna sätta ett tunt tunt lager bregott på smörgåsen. När det gäller bröd så bakar jag surdegsbröd själv. Har hittat ett recept som inte inehåller socker, mjöl eller jäst. Består av grovt rågmjöl (det får man tydligen äta enligt en del), linfrön. psylliumfrön mm.
Har du något trevligt recept på vegetarisk maträtt som du vill dela med dig av?