Inlägg från: Anonym (Svamp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Svamp)

Candida

Anonym (svampen) skrev 2010-08-12 23:16:31 följande:
    hej igen!
    Alltså ja måste ju erkänna att ja äter banan. o de verkar va helt ok för min kropp. har dessutom i tranbär och blåbär i morgongröten. o så äter ja lite annan frukt.

ja e ju bara inne på 4e dagen men mår sååååå mycket bättre i magen o e piggare.
    jag är dessutom laktosintolerant o känslig mot soja så det blir till o plocka bort massor ur kosten
    idag gjorde jag en supergod sallad
    majspasta, spenat, majs, tonfisk och paprika
    man får ju prova sig fram

ja har inte ätit smågodis på 5 månader så det är ingen match
    men alla kakor... herregud!
    sen läste ja att man inte ska äta potatis? där blir de svårt för mig... ja ska nog prova lite o se hur jag mår av det. jag måste ju få i mig bra med näring i och med amningen

hur går det för dig?
    När det gäller potatis så säger en del att det är ok att äta färskpotatis eftersom det innehåller mindre stärkelse än "gammal" potatis. Jag har anammat detta och äter det, blir något leds på quinoa, bulgur och coscos. Annars äter jag mycket grönsaker, fisk och kyckling. Vi har börja baka surdegsbröd själv, har hittat recept som ej innehåller socker, jäst eller mjöl. Annars är det riskakor som gäller.

Jag har hållit på med dieten sen den 16 juni och från början var det tufft, nu är jag så van och vet vad jag kan handla på affären. Dessutom har min omgivning blivit så van vid att jag inte kan äta normal mat så de brukar hålla koll på mig. Bjuder de på middag så kontrollerar de alltid att jag kan äta maten. Kommer dock att bo på hotell en del inom den närmsta tiden och det är jobbigt att behöva kontakta dem och begära "specialkost" till frukost.
  • Anonym (Svamp)
    Anonym (svampen) skrev 2010-08-16 20:08:40 följande:
    =) Tack! Japp då får jag skippa nötterna. Åt 10 osaltade cashew tidigare idag då ja var vrålhungrig, men det klarade magen av.
    Jag ska läsa den där boken du rekomenderar!

Vad äter man till mellanmål när man inte kan äta youghurt och frukt o nötter?!?!?! Hjälp!
    Jag vill inte bli smalare. Ja e hungrig hela tiden. Och oj vilken abstinens jag har efter kladdkaka. Grrr.

=)
    Du kan äta hälsofil som innehåller probiotiska bakterier istället för yoghurt.
  • Anonym (Svamp)
    Anonym (svampen) skrev 2010-08-17 20:01:34 följande:
    kolhydrater finns ju i rotfrukter tex... o de får man väl äta?
    FÅr o får.. ja känner mest att ja måste prova mig fram... så jag har candida diet som riktmärke och sen exprimenterar jag lite. Jag känner mig lite yr o svag dock... svårt o få i sig tillräckligt kanske. Och det är knepigt i och med att jag ammar, så då knns de så viktigt att få bra mat i sig.

Till frukost äter jag qinuoagröt med tranbär/blåbär och aprikoser o havremjölk. Magen accpeterar bären!
    Sen till lunch blir det typ majspasta, majs, tonfisk... spenat... o sen till middag typ omelett. Eller kanske svart ris o lax...
    Men det kan jag ju inte äta hela tiden.

Men guuud vad jag mår bättre i magen redan! Jag äter probiotika också.

Vad äter ni? Mer tips på mat tack =)
    Till frukost brukar jag äta havrevälling med linfrön och psylliumfrön.

Jag har som tur var en pappa som jagar så jag har en hel del älgkött i frysen så det blir ofta det och grönsaker. Från början åt jag mycke fisk och kyckling men blev leds på det.

Jag dricker mitt svampdödande te samt  Tetonic2 (för att bygga upp cellerna igen).
  • Anonym (Svamp)
    Anonym (candida - yey) skrev 2010-08-18 20:30:26 följande:
    Hej - kul med en till!

Känner väl igen det där med penicillin och salvor! Nej, vanliga sjukvården har verklingen inte hängt med i utvecklingen vad gäller candida. De har faktiskt jättedålig koll.

Vad gäller kosten är väl det främsta att tänka på att utesluta snabba kolhydrater (vitt mjöl, vit pasta, vitt ris etc), allt socker, mjölkprodukter utom smör, svamp, jäst, mögel samt torkade frukter. Prova gärna alternativa gryner som dinkel, quinoa, hirs men också råris går bra. Bönor och kött samt ägg (men se till att de är ekologiska annars kan de innehålla antibiotika). Grönsaker är bra förstås.

Ska rota lite i receptlådan och återkomma:)
    Du får äta hälsaofil som innehåller probiotiska bakterier. Sen så ska det tydligen vara bra att äta surkål och surströmming eftersom det innehåller probiotiska bakterier. Ett tips kan vara att köpa D pau te som är svampdödande.
  • Anonym (Svamp)
    Anonym (svampen) skrev 2010-08-17 20:01:34 följande:
    kolhydrater finns ju i rotfrukter tex... o de får man väl äta?
    FÅr o får.. ja känner mest att ja måste prova mig fram... så jag har candida diet som riktmärke och sen exprimenterar jag lite. Jag känner mig lite yr o svag dock... svårt o få i sig tillräckligt kanske. Och det är knepigt i och med att jag ammar, så då knns de så viktigt att få bra mat i sig.

Till frukost äter jag qinuoagröt med tranbär/blåbär och aprikoser o havremjölk. Magen accpeterar bären!
    Sen till lunch blir det typ majspasta, majs, tonfisk... spenat... o sen till middag typ omelett. Eller kanske svart ris o lax...
    Men det kan jag ju inte äta hela tiden.

Men guuud vad jag mår bättre i magen redan! Jag äter probiotika också.

Vad äter ni? Mer tips på mat tack =)
    Glömde att skriva att jag bakar ett danskt surdegsbröd som inte innehåller mjöl, jäst, socker eller malt. Detta bröd är bra att ha till frukost eller mellanmål.
  • Anonym (Svamp)
    Anonym skrev 2010-08-27 10:52:46 följande:
    men surdeg innehåller ju jäst:

SURDEG: 5 gr. jäst (skall ligge 1-2 dygn i rumstemperatur innan den används)
    Om du kollar receptet som jag bifogat så har jag ett recept på surdeg utan jäst.
  • Anonym (Svamp)

På torsdag ska jag börja med mina probiotikatabletter samt fortsätta med D pau teet i 2 veckor till, därefter ska jag övergå till att ta Aloe vera juice. Ska bli intressant att se hur min kropp kommer att reagera på detta. Hoppas bara jag inte får biverkningarna som man kan få av tabletterna. Har någon av er somäter probiotikatabletterna fått någon biverkan?

Har insett att candidadieten är bra när man ska ner i vikt, har gått ner 13,5 kg sen mitten av juni.

• Anonym (Svamp)

Min kiropraktor kollar mig mellan varven och sätter in mig på den "medeciner" som jag behöver. När det gäller dieten ska jag gå på den 6 månader till att börja med så jag bör förhoppningsvis kunna äta julbord.  Det känns tryggt att ha henne med mig hela vägen.

Hoppas jag slipper biverkningar av probiotikan, blir dock orolig när jag läser att man kan få ganska rejäla biverkningar av den.

• Anonym (Svamp)
    Anonym (svampen) skrev 2010-09-06 20:04:18 följande:
    jag har inte märkt av några biverkningar.
    Idag är första dagen igen på min diet. Den är dock inte så stenhård då jag äter en del frukt (fungerar okej) och dricker juice.

Ja jag äter bär. Fungerar.

Mina värsta fienden är socker, vetemjöl, och fett.

Jag vill inte gå ner i vikt, o de e lite svårt att äta ordentligt så man slipper viktnedgången.

Hur tänker ni om det?
    Om du kan äta mat med fett i kanske du kan undvika att gå ner i vikt. Kan det kanske fungera om du äter kokosfett?
  • Anonym (Svamp)

Jag har ett kokosfett som heter Extra virgin coconut oil ekologisk cocosa. Denna kan du ha vid tex. matlagning, bakning, i gröt/välling och smoothie. http://www.mamut.net/somanordic/subdet40.htm   Finns att köpa på hälsokostaffärer.

• Anonym (Svamp)

Opps ser att Cocosa bidrar till viktminskning.

Svar på tråden Candida