Inlägg från: Anonym (candida - yey) |Visa alla inlägg
  • Anonym (candida - yey)

Candida

Anonym (entill) skrev 2010-08-18 07:04:50 följande:
    Är så glad att jag hittat denna tråd! Har sprungit hos läkare minst 5 ggr bara i år pga kraftig klåda/sveda i underliv samt urinvägsinfektioner. (Har även de flesta andra symptom på candida).

Har bara fått massa penicillin o salvor utskrivet =(
    Är verkligen läkare så inkompetenta (bekväma)?, att de inte kan upptäcka en så simpel sak som detta? Har inte ens fått lämna blodprov nån utav alla ggr jag vart där!

Nog gnällt nu!

Behöver verkligen få komma igång med en kur nu!

Kan ni inte hjälpa mig lite med o skriva utförligt vad man får äta?
    Tips på frukost, lunch o mellanmål gärna.

Ska få tag i boken men hinner inte idag

Tacksam för hjälp! 
    Hej - kul med en till!

Känner väl igen det där med penicillin och salvor! Nej, vanliga sjukvården har verklingen inte hängt med i utvecklingen vad gäller candida. De har faktiskt jättedålig koll.

Vad gäller kosten är väl det främsta att tänka på att utesluta snabba kolhydrater (vitt mjöl, vit pasta, vitt ris etc), allt socker, mjölkprodukter utom smör, svamp, jäst, mögel samt torkade frukter. Prova gärna alternativa gryner som dinkel, quinoa, hirs men också råris går bra. Bönor och kött samt ägg (men se till att de är ekologiska annars kan de innehålla antibiotika). Grönsaker är bra förstås.

Ska rota lite i receptlådan och återkomma:)
  • Anonym (candida - yey)
    Anonym (svampen) skrev 2010-08-19 22:52:36 följande:
    hörrni, idag var jag på stan, hade glömt lunchlådan... går o köper wok me grönsaker o vitt ris och låter hungern styra o ja äter allt. fick lite ont i magen men det gick okej. ibland har nöden ingen lag.
    Men ja kör på dieten o mår såååå mycket bättre i magen.

köpte tartex idag o ska prova (det är jäst i den dock...) men ja har ju inget pålägg alls ja kan ha i och med att ja inte äter kött.

Magen verkar okej än så länge =)

Man behöver kanske inte följa regelboken till punkt o pricka, ja exprimenterar lite. Men socker o vitt vetemjöl är helt utelsutet.

Ha det gott alla svampar =)
    Tror inte heller att man måste följa regelboken till extremiteter. Det är nog bra att prova någon gång då och då hur kroppen reagerar på "otillåten" mat. När svampen minskar tål man ju oftast mer mat än man tidigare gjort.
  • Anonym (candida - yey)
    Anonym (svampen) skrev 2010-08-20 23:43:59 följande:
    hallo =) Idag var jag på stan ( i min lilla by) och blev där längre än beräknat. Ingen mat med mig o vråååålhungrig. Gick på en restaurang och köpte fiskgryta o tog några smörgåsar till. Tänkte det är bättre att ja blir dålig i magen än att jag tuppar av av hunger. O vet ni, min mage sa knappt ifrån.

=)
    Vad skönt!

Min mage däremot blev inte alls glad över en näve blåbär som jag testade idag. Det är tråkigt att inte kunna äta alla goda frukter och bär som finns nuRynkar på näsan
  • Anonym (candida - yey)

Har någon testat Kollodialt silver mot Candida?

• Anonym (candida - yey)

Provade för ett par dagar sedan lite yoghurt, eftersom det har funkar bra för mig med getost. Men nähä, det gick inte. Två dagar dock det och så var svampen i underlivet tillbaka. Bara att återgå till helt mjölkfri kost. Svampen verkar ÄLSKA komjölk!

Blev faktiskt likadant med min 9-månaders pojke - har har ätit mjölkfritt sedan han var en månad gammal. I veckan skulle vi på läkares inrådan "provocera" med komjölksersättning. Jag undrade om det inte var dumt eftersom han hade haft torsk som nyfödd. Nä, sa läkaren, mjölk är inget som kan provocera torskt. Dum som jag var, provade jag med vanlig ersättning (jag vet ju att det visst kan ge svamp, det blir ju så på mig). Och poff sa det så hade han torsk i hela munnenSkrikandes.

Har provat kolldialt siver på en ytlig svampinfektion i huden på mig och det har faktiskt gett resultat.

Hur går det med allas svamp?

• Anonym (candida - yey)
    Anonym (Svamp) skrev 2010-08-22 20:30:09 följande:
    Glömde att skriva att jag bakar ett danskt surdegsbröd som inte innehåller mjöl, jäst, socker eller malt. Detta bröd är bra att ha till frukost eller mellanmål.
    Å det låter jättegott! Har du ngt recept?:)
  • Anonym (candida - yey)
    Anonym skrev 2010-08-27 10:52:46 följande:
    men surdeg innehåller ju jäst:

SURDEG: 5 gr. jäst (skall ligge 1-2 dygn i rumstemperatur innan den används)
    Man kan göra surdegsstart utan jäst och använda. Det är nog att föredra, tror jag.
  • Anonym (candida - yey)
    Petrah skrev 2010-08-27 11:38:04 följande:
    hej hej tråden
    har läst lite i tråden här, om man sammansätter allt vad är dt då för symtom på candida?? hur vet man alltså att man har det?
    Problem med magen - matsmältningsbesvär, uppblåst mage etc, ytliga svampinfektioner och/eller klåda och svamp i underlivet, urinvägsinfektioner, psykiska besvär (ex ångest och depression), "dimmig" i huvudet som kan bli sämre fuktiga dagar, allergier (främst mot födoämnen men även annat). Besvären blir värre av socker och dålig mat.

Tror att dessa symptom är de vanligaste, men det kan variera från person till person. Jag har mest magproblem, underlivskåda och psykiska besvär.
  • Anonym (candida - yey)
    Anonym (svampen) skrev 2010-08-29 20:47:08 följande:
    hörrni... sen jag började äta probiotika ( probi mage ) så har min mage blivit SÅÅÅ mycket bättre. Så det i en kombination med en någerlunda candidadiet så blir de fantastiska resultat.
    Vilken probiotika tar du?
  • Anonym (candida - yey)
    Anonym (svampen) skrev 2010-09-05 22:58:06 följande:
    tror den heter Prob I mage... det är en grön burk från hälsokosten kostar ca 179 kr. De garanterar resultat, man får pengarna tillbaka om man inte är nöjd.

I helgen var jag bortrest utan ordentlig mat och utan probiotikan, och gissa vad... magen är totalt katastrof. Imorgon kör jag med candidadieten stenhårt igen.

Mmmmm majsbröd, mums.
    Ja, det är verkligen förrädiskt när man inte har tillgång till sin specialmat! Min mage blir också skit direkt om jag glömmer mina matsmältningsenzymer och probiotikan. Det märks ju att de hjälper i allafall.

Har inte testat den probiotikan. Började med Pribiomax (som inte var ngt vidare för mig), fortsatte med Priobioplex till jag upptänkte att den innehåller ngt sorts snabb kolhydrat och bytte då till Lactiplus, vilken är den som funkat bäst på mig. DYR men det är det värt.

Kanske har frågat detta innan, men kan du äta frukt/bär? Jag testade en näve blåbär och dagen efter hade jag en underlivsklåda värre än...Det är skit att inte kunna äta bär, särkilt nu tycker jag!
  • Anonym (candida - yey)
    Anonym (Svamp) skrev 2010-09-06 18:41:17 följande:

På torsdag ska jag börja med mina probiotikatabletter samt fortsätta med D pau teet i 2 veckor till, därefter ska jag övergå till att ta Aloe vera juice. Ska bli intressant att se hur min kropp kommer att reagera på detta. Hoppas bara jag inte får biverkningarna som man kan få av tabletterna. Har någon av er somäter probiotikatabletterna fått någon biverkan?

Har insett att candidadieten är bra när man ska ner i vikt, har gått ner 13,5 kg sen mitten av juni.

Jag har inte fått någon påverkan av probiotikan vad jag känt.

Följer du något speciellt tidsschema för dieten?
  • Anonym (candida - yey)
    Anonym (svampen) skrev 2010-09-06 20:04:18 följande:
    jag har inte märkt av några biverkningar.
    Idag är första dagen igen på min diet. Den är dock inte så stenhård då jag äter en del frukt (fungerar okej) och dricker juice.

Ja jag äter bär. Fungerar.

Mina värsta fienden är socker, vetemjöl, och fett.

Jag vill inte gå ner i vikt, o de e lite svårt att äta ordentligt så man slipper viktnedgången.

Hur tänker ni om det?
    Varför är fett en fiende? Alltså bra fett, menar jag.
  • Anonym (candida - yey)
    Anonym (svampen) skrev 2010-09-07 13:01:31 följande:
    alltså jag kan ha rapsolja och olivolja i maten, men jag kan tex inte äta stekt mat
    så de va egentligen lite felformulerat av mig
    Ok. Jag borde inte äta stekt mat men kan inte låta bli ibland:)

Du ökar ju kaloriintaget rätt så rejält om du har på mer oliv- och rapsolja i maten. Jag går också ner en massa av dieten, men försöker tillsätta fett för att inte gå ner för mycket. Fast ibland, om jag haft på för mycket fett, så känns det som jag käkat en hink grädde.
  • Anonym (candida - yey)
    Anonym (svampen) skrev 2010-09-06 20:04:18 följande:
    jag har inte märkt av några biverkningar.
    Idag är första dagen igen på min diet. Den är dock inte så stenhård då jag äter en del frukt (fungerar okej) och dricker juice.

Ja jag äter bär. Fungerar.

Mina värsta fienden är socker, vetemjöl, och fett.

Jag vill inte gå ner i vikt, o de e lite svårt att äta ordentligt så man slipper viktnedgången.

Hur tänker ni om det?
    Skönt förresten att bär funkar för dig! Det gör det tyvärr inte än så länge för mig. Om jag äter typ en näve blåbär får jag en galen underlivsklåda och så tänker jag konstant på socker och mat i tre dagar....så jag är troligen en aning sockerkänslig.
  • Anonym (candida - yey)
    Anonym skrev 2012-01-17 10:40:35 följande:
    Har haft fruktansvärda svampinfektioner i underlivet sen mitt barn föddes sommaren 2008. Var nu äntligen hos gynekolog efter att ha provat svampsalvor och slidpiller utan resultat. Fick brevsvar att jag har svamp och att jag ska ta den där fluoxonal (fast rätt stavat men vågar inte för biverkningarna är tex yrsel. Vet inte vilken typ av svamp det är eller om den kan ha något med mina andra problem att göra???

Det jag har är krokiga fingrar, kraftig yrsel, svaghet, extrem trötthet, magen kass (tål inte socker, mjölk, mjöl och massa annat) rysningar/domningar i ena halvan av kroppen, svullen i hela kroppen, kraftig övervikt, värk i händer och fötter, hörselpåverkan i ett öra osv osv...

Har varit på undersökningar hos läkare men inte fått några riktiga diagnoser under de här åren och kontakten med läkaren och gynekologen består ju av några minuter på telefon. Senast när jag fick kraftig yrsel fick jag ett telefonsamtal med läkaren efter två månader som varade mindre än 2minuter och som lämnade mig mer frågvis än innan...

Har aldrig gått till läkare tidigare i mitt liv (nån enstaka gång då jag haft bihåleinflammation etc) och visste inte att vården var så totalt KASS!!! Vad gör man - hur vet jag hur mycket svampinfektionen har att göra med mina besvär?? Någon som känner igen sig något?? 
    Jag hade också svamp efter att mitt barn föddes 2009, i underlivet och på bröstvårtorna. Hade dock inte så kraftiga symptom som du. Svampbesvären kan förvärras av kosten om man äter mycket socker/mjölprodukter samt mjölkprodukter. Om du vill kan du ju testa att äta en candidadiet ett tag för att se om det blir någon förbättring - minska på snabba kolhydrater och uteslut mjölkprodukter en tid. Googla på "candidadiet" så ser du vad du ska äta och inte.
  • Anonym (candida - yey)
    Anonym skrev 2012-01-17 19:18:25 följande:
    HJälper annars de tabletter jag fick av gyn??
    Jag har aldrig provat den medicinen så jag vet inte.
  • Anonym (candida - yey)
    Anonym (frågvis) skrev 2012-01-24 10:15:35 följande:
    Hej!Har lite frågor, misstänker nu efter mkt googlande att jag lider av candida, har som fått (haft i flera år) vita fläckar på huden som blir fler,kliar ibland, har fått svampmedel i form av kräm av doktorn men det har inte hjälpt! Har också till och från ont i magen under högra revbensbågen, trott länge att det är urinsten för det kommer och går i perioder, nu helt plötsligt så har jag fått sån ångest, riktig ångest, tror på fullaste allvar att jag är döende av cancer mm kan man få ångest av candida verkligen?? Kliar i underliv gör det oxå till och från så nån form av svamp har jag säkerligen! hur gör jag bäst för att få läkaren att ta prover på candida? Måste också fråga om det finns nån doet som amn INTE går ner i vikt av för jag är redan pinnsmal och skulle snarae behöva gå upp 8 kg och inte ner! Sockergris in to the bones är jag oxå så det känns som at mkt pekar på candida va? ska nog uppsöka läkare! Är det läkare eller gyn man kontaktar?
    Det råder delade meningar och vilka symptom candida verkligen orsakar. Frågar man vården är det väl mest att svampen orsakar obehag medan ex Peter Wilhelmsson som skrivit böcker i ämnet menar att det kan orsaka ex ångest. Vem som har rätt är svårt att säga men det är i allafall minst sagt obehagligt att ha svamp! Ring vårdcentralen och stå på dig om svampprov om du vill ha ett sådant.

Du behöver inte alls gå ner i vikt av en candidadiet om du bara ser till att få i dig tillräckligt med kalorier. Jag kör en kontinuerlig candidadiet (eftersom symptom och sötsug kommer tillbaka direkt) men jag utesluter inte kolhydrater helt utan drar ner lite grann, ex istället för två mackor tar jag en macka med mer smör och ost. Fett ger mycket energi. Sedan utesluter jag allt socker, vitt mjöl och frukt. Det håller svampen borta på mig.
  • Anonym (candida - yey)
    Hanna 684 skrev 2012-01-23 20:57:43 följande:
    Hej!
    Hittade hit jag med! Bättre sent än aldrig;)

För mig började det med extremt kli i underlivet. Detta kom efter ett antal antibiotikakurer pga av urinvägsinfektioner och och en infektion i munnen som jag fick efter att jag dragit ut två tänder. Jag var då 17 gissar jag på och gick till ungdomsmottagningen. Där fick jag rådet att använda canesten vagitorier och salva. STORT misstag. Detta gjorde att jag fick enormt sköra slemhinnor och förvärrade bara svampen ännu mer när den kom tillbaka efter en vecka. Tillslut orkade jag inte mer och slutade med mina p piller, svampen försvann men kom tillbaka igen efter en menstruation. Jag gick då till läkaren som gav mig nån receptbelagd medicin, den hjälpte två veckor sen var det tillbaka igen.

Desperat som jag var satte jag mig och letade på nätet efter andra lösningar än medicin. Och hittade en som rekommenderade Grapefrukts kärnextrakt. Detta skulle tas tre gånger om dagen och svampen (symptomen kliande underliv) försvann efter två dagar. Men pga att detta extrakt smakade illa slutade jag och svampen kom igen efter två tre veckor. Då började även mina ögon att klia (vilket de även gjort förut med, men då kopplade jag inte inte ihop det med svampen). Så nu satte jag mig vi datorn igen och surfade runt. Det slutade med att jag nu äter kaprylsyra, Tranbärs tabletter och Grapefrukt extrakten i tablettform och svampen är borta igen (symptomen kliande i underlivet) och inget kli i ögonen. Nu hoppas jag på att det försvinner och att jag kan trappa ner på tabletterna om något halvår eller så!

Min fundering är nu, kan man ha candida med bara underlivs kli och kli i ögonen som symptom, och skall man testa att köra dieten tillsammans med tabletterna som jag tar eller skall jag se om tabletterna hjälper och om så inte är fallet gå över till dieten då?

Lycka till till alla där ute!

Du kan ju prova med dina tillskott först och sedan gå över till dieten, som du är inne på. Jag hade ingen effekt av kosttillskott men det är nog olika. För mig är det bara dieten som funkat och på köpet har jag blivit av med mina magproblem som vården sa var IBS och inget att göra åt. Jag har också provat vissa mediciner, ex vagitorier och det inte bra alls, fick också mycket sköra slemhinnor och diverse andra underlivsproblem. Fördelen med att använda kosten som medicin är ju att det inte blir sådana biverkningar.
Svar på tråden Candida