• Anonym (orolig)

Knöl på testikeln

Hej!

Upptäckte en knöl på ena testikeln för ett tag sen och gick till läkaren som sa att det såg bra ut fast för säkerhets skull ville hon att jag skulle undersöka den med ultraljud så jag fick en remiss. Har fått en tid för ultraljud men det är först om ett par veckor så det blir en hel del funderingar nu.

Jag har läst på en del och känner mig egentligen inte särskilt orolig, utan det är mer ovetskapen om vad det är, vad man gör åt det, hur det kommer påverka mig och min sambo (barn) osv.

Knölen är ca: 1 cm i diameter, sitter precis ovanför testikeln och tar man på den gör det ont som f-n upp i magen. Dessutom har jag en konstant obehagskänsla i magen nu, vilken jag gissar kan vara ganska psykologiskt efter att jag upptäckt knölen. 

När jag läser på FASS hittar jag t.ex. följande:
    "En viktig regel är att: En knöl i pungen som känns åtskild från testikeln är nästan alltid godartad medan en process inuti testikeln nästan alltid är elakartad."

...vilket är positivt.

Finns det andra med liknande erfarenheter? Kanske någon med råd hur ni hanterade väntan osv.?

• Svar på tråden Knöl på testikeln
  • Anonym (Lugn)

Jag tror att du hade fått en akutremiss om läkaren misstänkt testikelcancer. Jag har en kompis som "lyckligtvis" fick ont i pungen och sökte akut, för det visade sig att han hade testikelcancer och där gick allt med expressfart! Det är troligen ett gott tecken att du får vänta

• Taurus

Hade dem trott det var akut så hade du som sagt fått komma tidigare.
    Var lugn, även omd etk anske inte är så lätt. Kanske bara nån cysta eller nån muskel som låst sig

• Anonym (orolig)

Tack för svaren!
    När man läser om symptom så låter det troligast att det skulle vara en cysta då cancer oftast inte sätter sig på utsidan av testikeln, fast det är ändå ovetskapen som gör det jobbigt. Svårt att somna på kvällarna osv. 

• Taurus
    Anonym (orolig) skrev 2010-06-24 10:58:17 följande:
    Tack för svaren!
    När man läser om symptom så låter det troligast att det skulle vara en cysta då cancer oftast inte sätter sig på utsidan av testikeln, fast det är ändå ovetskapen som gör det jobbigt. Svårt att somna på kvällarna osv. 
    Ja oron är värre än att veta. Men testikelcancer är allvarligt och du hade garanterat fått komma akut inom en vecka om dem trodde det var det.
  • Anonym (orolig)
    Taurus skrev 2010-06-24 11:00:28 följande:
    Ja oron är värre än att veta. Men testikelcancer är allvarligt och du hade garanterat fått komma akut inom en vecka om dem trodde det var det.
    Även om det såklart inte går att utesluta testikelcancer helt så tror inte jag heller att det är det. Men det kan ju ändå uppstå komplikationer vid ett ev. ingrepp osv. Så länge man har något att göra så är det inte så svårt att koppla bort tankarna men annars snurrar det en del.

Tack igen! 
  • Taurus
    Anonym (orolig) skrev 2010-06-24 11:17:12 följande:
    Även om det såklart inte går att utesluta testikelcancer helt så tror inte jag heller att det är det. Men det kan ju ändå uppstå komplikationer vid ett ev. ingrepp osv. Så länge man har något att göra så är det inte så svårt att koppla bort tankarna men annars snurrar det en del.

Tack igen! 
    Du kan ringa läkaren du fick komma till sist och fråga vad han tror det är..
  • Sofia L

Korrekt undersökning på en VC går till så att två läkare palperar - känner efter utanpå testikeln om det är något. Eftersom det finns två testiklar kan man se om det finns någon skillnad. Misstänker de något så får du en akutremiss. Det troligaste är att du har en cysta vilket är relativt vanligt. Alltså inget att oroa sig för. Kram!

• Anonym

Tumörer brukar väl inte göra ont när man tar vid dem heller. Så sa iallafall min läkare till mig i våras när hon undersökte en knöl jag hade.
    Men det är ändå bra att de kolla upp det ordentligt!

• Goomba

Hej,

Jag hade samma symptom som dig för ca: 6 månader sedan, fast cystan sitter på testikeln. Det visade sig vara en godartad cysta. Det var riktigt skönt att veta att det inte var något värre. Problemet är att man tydligen i vanliga fall inte gör något åt cystan. Dessvärre så kvarstår smärtan upp i magen om jag känner på knölen eller något kommer i kontakt med den. Ibland får jag ont om jag har lite för tighta kallingar. Är det någon som vet om det är komplicerat att ta bort en cysta och hur går det till? 

• Taurus
    Goomba skrev 2010-06-27 12:24:30 följande:
    Hej,

Jag hade samma symptom som dig för ca: 6 månader sedan, fast cystan sitter på testikeln. Det visade sig vara en godartad cysta. Det var riktigt skönt att veta att det inte var något värre. Problemet är att man tydligen i vanliga fall inte gör något åt cystan. Dessvärre så kvarstår smärtan upp i magen om jag känner på knölen eller något kommer i kontakt med den. Ibland får jag ont om jag har lite för tighta kallingar. Är det någon som vet om det är komplicerat att ta bort en cysta och hur går det till? 
    om det är en godartad cysta så opereras den bara bort, ett enkelt ingrepp.
  • Anonym (brorsan)

min brorsa har plötsligt fått ont i de nedre regionerna..han gick till VC 3 gånger och den sista gången kände dom på honom och konstaterade en knöl i pungen..fan att man inte kan lita på sjukvården. nu ska han få komma på UL förhoppningsvis snart men man vet ju aldrig.
    de 2 akutläkarna sa bara att dom inte hittade några bakterier och att det förmodligen var ett virus. okej, ett virus som  inte verkar försvinna för det är 2 veckor sen och han har fortfarande ont..
    jag e skitorolig, speciellt som cancer dödade båda våra föräldrar.
    fy fan!

• Anonym

Sambon har råkat ut för detta och legat inne för detta.. mest för smärtproblematiken. Smärtorna går i perioder och han har haft flertalet undersökningar...

Verkar vara inflammation i bitestikeln/prostatan.

• Likasinnad

Jag har nästan exakt samma problem. Knöl på bitestikeln (tror jag), ömhet i testiklarna, och en diffus obehagskänsla upp i magen. Har varit på VC, och har fått en remiss till ultraljud och är fruktansvärt jävla orolig. Får dock lite lugn av att läsa kommentarerna, och även av att ventilera genom att skriva här. Har nästan varit inställd på cancerhelvetet, men inser att symptomen stämmer rätt bra in på en cysta när jag läser detta. Har fått tips om att en cysta släpper igenom ljus om man, i ett mörkt rum, lyser med en ficklampa genom pungen. Dock är dyra svårt att avgöra på egen hand.

Hoppas på det bästa för oss båda, eller snarare för oss alla. Verkar inte som att du och jag är ensamma om detta problem.

Kärlek från en likasinnad, från en båt till en likadan. 

• Anonym (a)
    Likasinnad skrev 2013-07-31 02:03:32 följande:
    Jag har nästan exakt samma problem. Knöl på bitestikeln (tror jag), ömhet i testiklarna, och en diffus obehagskänsla upp i magen. Har varit på VC, och har fått en remiss till ultraljud och är fruktansvärt jävla orolig. Får dock lite lugn av att läsa kommentarerna, och även av att ventilera genom att skriva här. Har nästan varit inställd på cancerhelvetet, men inser att symptomen stämmer rätt bra in på en cysta när jag läser detta. Har fått tips om att en cysta släpper igenom ljus om man, i ett mörkt rum, lyser med en ficklampa genom pungen. Dock är dyra svårt att avgöra på egen hand.

Hoppas på det bästa för oss båda, eller snarare för oss alla. Verkar inte som att du och jag är ensamma om detta problem.

Kärlek från en likasinnad, från en båt till en likadan. 
    Är det testikelcancer så växer den oftast i en rasande fart.
  • Likasinnad
    Menar du själva knölen? Har haft knölen länge; det är nog ett år sedan jag upptäckte den, men den har börjat ömma i loppet av några månader. Knölen har alltså inte ändrat storlek på ett år. 

• Anonym (a)
    Likasinnad skrev 2013-07-31 02:36:26 följande:
    Menar du själva knölen? Har haft knölen länge; det är nog ett år sedan jag upptäckte den, men den har börjat ömma i loppet av några månader. Knölen har alltså inte ändrat storlek på ett år. 

Då är det nog inte cancer, jag vet flera med testikelcancer och deras knölar 10dubblades på en vecka. Testikelcancer är känt för att växa och sprida sig snabbt. Fast det är en ganska snäll cancer ändå.
    Så nej du har inte gått med testikelcancer i ett  år.
Svar på tråden Knöl på testikeln