Inlägg från: Anonym (orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (orolig)

Knöl på testikeln

Hej!

Upptäckte en knöl på ena testikeln för ett tag sen och gick till läkaren som sa att det såg bra ut fast för säkerhets skull ville hon att jag skulle undersöka den med ultraljud så jag fick en remiss. Har fått en tid för ultraljud men det är först om ett par veckor så det blir en hel del funderingar nu.

Jag har läst på en del och känner mig egentligen inte särskilt orolig, utan det är mer ovetskapen om vad det är, vad man gör åt det, hur det kommer påverka mig och min sambo (barn) osv.

Knölen är ca: 1 cm i diameter, sitter precis ovanför testikeln och tar man på den gör det ont som f-n upp i magen. Dessutom har jag en konstant obehagskänsla i magen nu, vilken jag gissar kan vara ganska psykologiskt efter att jag upptäckt knölen. 

När jag läser på FASS hittar jag t.ex. följande:
    "En viktig regel är att: En knöl i pungen som känns åtskild från testikeln är nästan alltid godartad medan en process inuti testikeln nästan alltid är elakartad."

...vilket är positivt.

Finns det andra med liknande erfarenheter? Kanske någon med råd hur ni hanterade väntan osv.?

• Svar på tråden Knöl på testikeln
  • Anonym (orolig)

Tack för svaren!
    När man läser om symptom så låter det troligast att det skulle vara en cysta då cancer oftast inte sätter sig på utsidan av testikeln, fast det är ändå ovetskapen som gör det jobbigt. Svårt att somna på kvällarna osv. 

• Anonym (orolig)
    Taurus skrev 2010-06-24 11:00:28 följande:
    Ja oron är värre än att veta. Men testikelcancer är allvarligt och du hade garanterat fått komma akut inom en vecka om dem trodde det var det.
    Även om det såklart inte går att utesluta testikelcancer helt så tror inte jag heller att det är det. Men det kan ju ändå uppstå komplikationer vid ett ev. ingrepp osv. Så länge man har något att göra så är det inte så svårt att koppla bort tankarna men annars snurrar det en del.

Tack igen! 
Svar på tråden Knöl på testikeln