• Anonym

Narkos?

Jag har en fråga ang narkos..
    Dels undrar jag om ni eller någon frisk person ni känner/har kännt har haft problem under narkos o tom avlidit?

Jag ska geomgå en operation av personliga skäl men är så orolig för narkosen o vill inte dö..Hur vanligt är de att allt går bra??Har fyra små barn som jag vil vakna till..Hur ska jag komma över min rädsla?Har iof pratat löst om att få lokalbedövning men känns lika skrämmande med tankte på vad som ska göras,..Snälla kom med era erfareheter o er hjälp:TACK

• Svar på tråden Narkos?
  • Anonym

Men jösses vad glad jag blir nu..Är så orolig att jag har hjärtklappning o yrsel tom..Jag ska göra ett bröstlyft bla..Något jag velat göra i tio år men inte vägat..Har varit glad o lycklig från o till sen jag bestämde mig(dock riktigt nervös emellanåt)Känns så oerhört skönt o höra positiva saker..Stort tack o jag mottar gärna fler erfarenheter...

• Anonym

Tillägger att jag har astma men inte räknas de till min nackdel väl?

• Anonym
    Anonym (vb) skrev 2010-06-24 20:49:41 följande:
    Hej!

Jag fick narkos i samband med en skrapning för drygt en månad sedan och det gick bra. Kännde mig redo att gå hem när jag hade kvicknat till, men det får man ju inte. Glad

Jag förstår din oro! Var själv så orolig innan, så jag lipade. Men, de ställer en massa frågor om ens hälsa och man får också tillfälle till att prata med narkosläkaren.

Lycka till!
    Um förstår precis vad du menar:känns som jag kommer böla massa o va hysterisk(vilket jag aldrig är annars o gråta offentligt är inget jag gör nånsinn)skönt att de gick bra för dig..Gott o höra att de faktiskt går bra
  • Anonym
    Anonym (vb) skrev 2010-06-24 21:02:37 följande:
    Jag avskyr att gråta offentligt, men jag var så upprörd så det kunde inte hjälpas. Tur i oturen blev min operation försenad, så jag hade hunnit lugna ner mig när det väl var dags. Fick dock hjärtklappning när jag såg att det började närma sig (läkaren var i operationsrummet) och var nära lipen igen. Men, jag bad om att få gå på toa och tog några djupa andetag där och tänkte lugnande tankar.

Det går säkert jättebra för dig! Tror inte att det är så vanligt att friska personer kolar vippen under narkos.
    Ok  då känner vi lika..Vissa ggr går de inte hålla emot....tack för dina o era andras tröstande ord
  • Anonym
    Zygo skrev 2010-06-24 21:37:48 följande:
    Nejdå, ingen fara. Narkosläkaren kommer fråga dig om din hälsa och när du nämner din astma så kommer han ordinera exakt de läkemedel och ev. gas som du behöver. Är så otroligt vanligt med astma idag så det är ingen risk på något vis.
    Jag har själv blivit sövd och var inte speciellt nervös innan, minns att jag var lugn och glad efter jag hade fått lite smärtstillande i förberedelserummet. Men klart man är nervös eftersom man lämnar över kontrollen till någon annan. Sen minns jag att de sövde mig och sen vaknade jag upp och mådde som en prinsessa. Och så har man lite ont i halsen men så får man te och macka som är så underbart gott där och då!

Det sitter hela tiden en sköterska hos dig som noga övervakar dina värden och åtgärdar minsta grej när du sover. En sådan operation du ska göra är en "enkel", dvs inga stora blodförluster eller liknande.

Du kommer vara stolt över dig själv efteråt, att du vågat gå igenom det här och tänk på att du vaknar upp med snygga bröst
    Hhehe tack för dina fina ord! Känner att jag vill göra detta för mig..Har fött fyra barn o känner liksom nu är de jag o de jag har velat så länge..
    Du menar att man inte förlorar så mycket blod under en sådan här operation altså?Tack för all hjälp till alal snälla människor här!KRAM
  • Anonym
    Zygo skrev 2010-06-24 22:43:35 följande:
    Nej, det är knappt någon blödning vid sådana ingrepp. Kommer gå jättefint. Lycka till nu!
    Tack
  • Anonym
    Anonym (tina) skrev 2010-06-24 22:48:50 följande:
    1 på 100 000 narkoser (fö friska individer)  dör av orsaker relaterade till själva narkosen, alltså inte till själva operationen - m a o mycket låg risk för frisk person som genomgår en planerad sövning.

Återigen - relaterat till narkosen. Själva kirurgin har andra siffror.
    Ok så du menar att de finns siffror på folk som dör av själva ingreppet?
  • Anonym

Själva ingreppet är väl inte de mysigast med tanke på att dom öppnar via vårtgården o drar in inläggen därigenom o så bakom musklen..Men någon risk ska de inte vara.Dom bytar ju tom organ på folk o håller hjärtat utanför kroppen medans dom kopplar ett tillfälligt så detta känns som en baggis gemfört.eller vad säger ni som jobbar med detta o ni som har erfarenhet..Jag har aldrig hört några dödsfall in plastikkirurgi pga av själva ingreppet...

• Anonym
    saltabanditen skrev 2010-06-25 12:48:05 följande:
    Jag mår inte bra av narkos utan har mått riktigt, riktigt dåligt. Om det har varit tillståndet eller om det är narkosen i sig ska jag låta vara osagt.

Efter sista open tjatade jag mig till lokalbedövning, läkaren gick med på det efter mycket om och men, och det har varit rätt behagligt faktiskt.

Man får massor av må-bra medicin, jag upplevde det faktiskt som att sitta bland rosa små moln, att läkaren jobbade och slet spelade absolut ingen roll.
    Så bra har jag faktiskt aldrig mått någon gång. :)

Sen är man övervakad som en hög, de är skickliga på att tyda kroppssignaler, en liten rynka i pannan och du får mer må-bra-medicin.
    Tangentbordet har för många tangenter och fingrarna är för breda. En torkad ostsmula brfinner sig just nu under E
    Ok låter ju toppen!Vad gjorde du för operation?Vi har diskuterat lokalbedövning men jag undrar hur de ska gå till då dom dak öppna upp i vårtgården o dra igenom silikoninlägget o sen bak bröstmusklen..De kan väl inte gå o få bort all smärta med lokalbedövning?

Jag funderar på vad lätt narkos är o om man inte kan kombinera massa lokalbedövning med isf lätt narkos???
  • Anonym

Tack för era  erfarenheter!J ättegulligt att ni delar med er!!
    Fortsätt gärna fyll på..

• Anonym
    dessan59 skrev 2010-06-26 19:45:56 följande:
    TS
    jag tror inte att det är någon fara. själv har jag en skräckupplevelse efter min senaste op. gjorde en urininkontinensop, lyfte upp blåsan, hade lägage efter några graviditeter. men jag vaknade upp under op, och fick snabbt sövas. det var ingen höjdare, men det händer inte så ofta. i mitt fall låg ett trauma sen barndomen bakom.

lycka till!

Usch vad hemskt,hade du ont då el "bara" panik över att vakna mitt i?

Jag ahr ännu inte bestämt mig om de blir narkos el lokalt?Känns läskigt oavsett av olika anledningar

• Anonym
    Verkligen skrev 2010-06-27 11:11:04 följande:
    Oroa dig inte för narkosen.. Alla jag känner och jag själv har det bara gått bra för med narkos. Jag har blivit sövd 8 ggr och det är underbart. Bästa känslan som finns enligt mig själv.
    En del kan må lite illa efteråt men dom jag pratat med har känt sig bra, lite trötta bara.
    Lycka till!
    ♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmor.wordpress.com
    Tack snälla du<3
Svar på tråden Narkos?