Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym

Narkos?

Jag har en fråga ang narkos..
    Dels undrar jag om ni eller någon frisk person ni känner/har kännt har haft problem under narkos o tom avlidit?

Jag ska geomgå en operation av personliga skäl men är så orolig för narkosen o vill inte dö..Hur vanligt är de att allt går bra??Har fyra små barn som jag vil vakna till..Hur ska jag komma över min rädsla?Har iof pratat löst om att få lokalbedövning men känns lika skrämmande med tankte på vad som ska göras,..Snälla kom med era erfareheter o er hjälp:TACK

• Svar på tråden Narkos?
  • Zygo

Jag är anestesisjuksköterska och har aldrig hört/varit med om någon patient som dött under något ingrepp under vanliga former. Och då jobbar jag på ett stort Universitetssjukhus med många svårt sjuka.
    Har hört om en kvinna som var med om en trafikolycka och hela hon var krossad, hon dog strax efter operationen, men det var hennes tillstånd som gjorde det, att inte ens iva-vård kunde rädda henne.
    Oroa dig inte.

• Amazina

Hej!
    Vad är det för ingrepp du ska göra?
    Jag är IVAsjuksköterska och min erfarenhet är att riskerna för unga, friska patienter som genomgår planerade (alltså inte urakuta operationer då patienten inte hinner fasta och personalen måste skynda sig) operationer är mycket mycket mycket små! Du behöver inte vara rädd!!

• Anonym

Men jösses vad glad jag blir nu..Är så orolig att jag har hjärtklappning o yrsel tom..Jag ska göra ett bröstlyft bla..Något jag velat göra i tio år men inte vägat..Har varit glad o lycklig från o till sen jag bestämde mig(dock riktigt nervös emellanåt)Känns så oerhört skönt o höra positiva saker..Stort tack o jag mottar gärna fler erfarenheter...

• Anonym (vb)

Hej!

Jag fick narkos i samband med en skrapning för drygt en månad sedan och det gick bra. Kännde mig redo att gå hem när jag hade kvicknat till, men det får man ju inte. Glad

Jag förstår din oro! Var själv så orolig innan, så jag lipade. Men, de ställer en massa frågor om ens hälsa och man får också tillfälle till att prata med narkosläkaren.

Lycka till!

• Anonym

Tillägger att jag har astma men inte räknas de till min nackdel väl?

• Anonym
    Anonym (vb) skrev 2010-06-24 20:49:41 följande:
    Hej!

Jag fick narkos i samband med en skrapning för drygt en månad sedan och det gick bra. Kännde mig redo att gå hem när jag hade kvicknat till, men det får man ju inte. Glad

Jag förstår din oro! Var själv så orolig innan, så jag lipade. Men, de ställer en massa frågor om ens hälsa och man får också tillfälle till att prata med narkosläkaren.

Lycka till!
    Um förstår precis vad du menar:känns som jag kommer böla massa o va hysterisk(vilket jag aldrig är annars o gråta offentligt är inget jag gör nånsinn)skönt att de gick bra för dig..Gott o höra att de faktiskt går bra
  • enlitenbitkaka

Jag sövdes vid en skrapning i höstas och jag sitter här idag Var rädd innan och grät som bara den...stod en sköterska vid mig hela tiden som pratade med mig och lugnade, höll mig i handen och vips så sov jag. Vaknade upp och var lite snurrig i 15min sen var jag som vanligt igen :) är nog enormt ovanligt att dö under narkos...

Jag har blivit sövd totalt sju gånger på 26år och inget har någonsin gått snett :)

• Anonym (vb)
    Anonym skrev 2010-06-24 20:52:07 följande:
    Um förstår precis vad du menar:känns som jag kommer böla massa o va hysterisk(vilket jag aldrig är annars o gråta offentligt är inget jag gör nånsinn)skönt att de gick bra för dig..Gott o höra att de faktiskt går bra
    Jag avskyr att gråta offentligt, men jag var så upprörd så det kunde inte hjälpas. Tur i oturen blev min operation försenad, så jag hade hunnit lugna ner mig när det väl var dags. Fick dock hjärtklappning när jag såg att det började närma sig (läkaren var i operationsrummet) och var nära lipen igen. Men, jag bad om att få gå på toa och tog några djupa andetag där och tänkte lugnande tankar.

Det går säkert jättebra för dig! Tror inte att det är så vanligt att friska personer kolar vippen under narkos.
  • Anonym
    Anonym (vb) skrev 2010-06-24 21:02:37 följande:
    Jag avskyr att gråta offentligt, men jag var så upprörd så det kunde inte hjälpas. Tur i oturen blev min operation försenad, så jag hade hunnit lugna ner mig när det väl var dags. Fick dock hjärtklappning när jag såg att det började närma sig (läkaren var i operationsrummet) och var nära lipen igen. Men, jag bad om att få gå på toa och tog några djupa andetag där och tänkte lugnande tankar.

Det går säkert jättebra för dig! Tror inte att det är så vanligt att friska personer kolar vippen under narkos.
    Ok  då känner vi lika..Vissa ggr går de inte hålla emot....tack för dina o era andras tröstande ord
  • Hanna36

Jag jobbar på narkosen sen några år tillbaka, innan dess har jag jobbat på IVA i många år. Är man fullt frisk sen innan så är risken minimal att man inte överlever narkos. Man är däremot i fara om man är mycket sjuk, tex hjärt-kärl sjukdomar eller har varit med i en allvarlig olycka där livet är i fara.
    Tror du kan känna dig väldigt lugn inför ingreppet! =)

~ Mamma till 3 goingar ~
Svar på tråden Narkos?