• Alexi

Hur gör ni för att få barnen att somna om det är tokvarmt inomhus?

Vi bor i tvåvånings trähus som är tokvarmt inomhus, hjälper inte hur mycket vi vädrar och håller på. Sista veckan har vi haft väldigt stökiga och långdragna läggningar och vi tror att det bland annat beror på att det är varmt. Dottern (1,5 år) försöker sova men kan inte, typ.
    Hur hanterar ni värmen så här års vid läggningarna?

• Svar på tråden Hur gör ni för att få barnen att somna om det är tokvarmt inomhus?
  • SmBacke

kan du inte ställa in en fläkt i rummet?
    gjorde vi hos våran två åring som oxå led av värmen, blev mkt bättre.

• Lena

Ett tips är att tilläggsisolera när ni har möjlighet för att får det svalare inne på sommaren och varmare på vintern

• sweran

vi kör med öppet fönster o myggnät....
    är galet glad att dottern kan sova trots allt oljud ute...

• lövet2

Då får de duscha innan de lägger sig. En snabb sval dusch så de fryser lite lagom och njuter av att kura i hop sig i sängen ...

• Sarah84

Kan ni inte öppna korsdrag? VI har också tokvarmt inne, speciellt i barnens rum, men har man öppet fönstren hela natten, brukar de vädra & fläkta rätt så bra. Ibland har vi fått lägga barnen i vår säng, då vårt rum inte blir lika varmt..

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • SunnyBunny
    Air Conditioner eller fläkt
  • Alexi

vi har korsdrag men det blåser ju inte ute så det hjälper inte. Fläkt provade vi ikväll, vi har en några år gammal bordsfläkt, men tyckte inte det gjorde särskilt stor skillnad. Är det skillnad på fläkt och fläkt?

AC har vi inbyggd i vår luftvärmepump men den sitter på nedervåningen och att använda den leder bara till iskallt nere och tokvarmt uppe (varmt luft stiger).

Jag tycker inte ens det där med att duscha innan hjälper för mig själv, är det varmt i hela huset är jag varm igen innan jag ens hunnit i säng. Men dottern var i bara blöjan ute på altanen precis innan läggdags och kändes sval då.

Jag uppskattar alla svar men tar gärna emot fler!

• Ankeninni

Vi har också samma problem, och för oss har det funkat att ha persienn och rullgardin nere under hela dagen för att stänga ute solljuset (ja, det ser väldigt väldigt tråkigt ut, men vad gör man?), och sedan framåt kvällen öppna på hela övervåningen för att få korsdrag. Fönstren får vara öppna under natten, vi har inte så mycket mygg här i Skåne. Fläkt har vi också, och visst den blåser ju mest runt den varma luften. Fast jag tycker det kan vara skönt ändå.
    Hon sover i bara pyamas och struntar såklart i täcke eller filt.

• Shea 1

Vi har också rullgardinerna nere hela dagen. På kvällen öppnar vi fönstren som är i skugga, på morgonen vädrar vi korsdrag innan vi drar för.
    På kvällen kan man ställa en fläkt i det öppna fönstret så kommer den svala luften in snabbare.

• Alexi

Nu måste jag puffa upp tråden igen för fler tips. Vad är det för fläktar ni har som ni tycker gör skillnad? Vi har haft alla gardiner nere på övervåningen hela dage, runt halv sju öppnade vi i dotterns rum och satte på en bordsfläkt där, två timmar senare är det fortfarande lika varmt. Det kommer ju liksom inte in någon sval luft eftersom det är 25 grader ute och fläkten kyler ju inte ner luften utan kör bara runt den. Extremlång läggning av dottern pågår, antagligen helt pga värmen...

• Shea 1

Nej, så länge som det är varmare ute eller lika varmt blir det ju inte svalare av att öppna fönstret.
    Man kan ju skaffa en ac också, de drar väl lite ström men det kanske det kan vara värt. När jag letade efter portabla acanläggningar för något år sedan så kostade de runt 3000 tror jag.

• Alexi
    Shea 1 skrev 2010-06-29 21:44:38 följande:
    Nej, så länge som det är varmare ute eller lika varmt blir det ju inte svalare av att öppna fönstret.
    Man kan ju skaffa en ac också, de drar väl lite ström men det kanske det kan vara värt. När jag letade efter portabla acanläggningar för något år sedan så kostade de runt 3000 tror jag.
    Det känns lite väl mycket pengar känner jag, för de få dagar per år det är fråga om.
  • Shea 1

Jo, vi brukar ju inte direkt ha värmebölja månad ut och månad in...

Jag minns när jag var liten, då la vi oss i källaren när det var värmebölja. Har ni något svalare rum?

• Momalicious

Vet inte om du vet om det redan TS, men tipsar ändå: om solen skiner vid fönstret gör det mer skada än nytta att ha fönstret öppet. Det kyler mer om man drar ner persienner eller täcker för. Öppna där det är skugga, och sedan under natten kan man ha korsdrag för att få lite svalka.

• Alexi

Vi har en ac faktiskt i vår luftvärmepump men eftersom den sitter på nedervåningen (vi har två våningar) så kyler den ner rejält där nere och sen stiger all värme till övervåningen där vi har sovrummen.. Så den har vi skippat. vi har ingen källare eller andra svala rum mer än garaget då, som nog pga fuktskador inte är något alternativ att sova i.

Vi har inte fönstret i dotterns rum öppet förrän på kvällen när det blivit svalare och vi har persienner och gardiner för samtliga rum där uppe.

Ikväll slutade det med dottern i barnvagn och lång promenad kl 22 för att alls få henne att somna...

• ELLEoClara

Vi kör med kvälls bad och sen sover hon med öppet fönster ( 14 mån)

Min tjej blir oftast varmare om hon är naken ( hud mot hud ), blir svalast om hon iallafall har en liten t-shirt på sig. 

Svar på tråden Hur gör ni för att få barnen att somna om det är tokvarmt inomhus?