• Rakad Apa

Är det okej att säga "negerboll"?

När jag var liten så kallade man alltid chokladbollar/havrebollar för negerbollar, idag så verkar det vara olämpligt vilket jag kan förstå. Vad tycker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att säga "negerboll"?
  • Nice Girl Wrong Place
    Maorie skrev 2011-03-05 09:31:21 följande:
    Neger är ett låneord i all dess fulla flärd. Och jag tycker det är lite spännande att du faktiskt, överhuvudtaget, inte kan diskutera i själva diskussionen? Jag har gång på gång skrivit att jag inte använder ordet neger, men att jag ändå väljer att kunna se två sidor av saken. Men inte du inte. Nåväl, du tycker si, jag tycker så. Så var det med det.
    Jag ser ofta två sidor, i nästan alla saker. Men när det kommer till en sådan här diskussion, om något så självklart som att inte kalla människor ord som kränker, så har jag faktiskt ingen lust att se två sidor.
    Jag har säkert skrivit hundratals inlägg i "neger" och "negerbolls"-trådar. Dessa inlägg har du givetvis inte läst, men att säga att jag inte kan diskutera i själva diskussionen är fel. Väldigt fel.

Det jag reagerade på, i ditt första inlägg. Var att du skrev "neger är egentligen inget fult ord" och sedan jämförde du med ett namn på ett spanskt vin. Jag förstår mig inte på sådana jämförelser.
    Hade vinet varit svenskt hade det hetat "svarta katten" inte "neger katten".

Ja och så var det med det.
  • Nice Girl Wrong Place
    TheCoopers skrev 2011-03-05 10:03:19 följande:
    Jaha det finns historieböcker där det står om negrerna som glatt slavade på bomullsfälten också ... du ser ingen anledning till att uppdatera dig bara för att " du alltid sagt så " .

Jag sa CP-BARN när jag var liten .. men har ju förstått nu när jag blir äldre att det kanske inte passar sig att säga så . Tycker det borde vara en självklarhet .
    Ja detta är hur intressant som helst. Att det är så självklart när det kommer till ord som idiot, horunge, imbecill, CP-unge osv.
    Men när det kommer till ordet "neger" ja då är det en helt annan sak.

Jag skulle gissa att det beror på att det finns så förhållandevis få mörkhyade i Sverige.
    Befinner vi oss på en mindre ort händer det ofta, extremt ofta, att folk liksom vänder sig om efter, eller ställer sig och nästan gapar, när de ser min man. Speciellt äldre människor. I början brydde han sig inte men nu börjar han bli irriterad. Jag förstår honom, det är helt sjukt.
    Jag har försökt att säga att det är för att han är så lång, eller för att han har så långa dreadlocks, men min bror är lika lång och ingen stannar och glor på honom. Och sina dreads stoppar han ofta in under en mössa. Så givetvis beror det på att han är "rejält mörkhyad".

Oftast när han kallas "neger" är det av ett gäng snusande, volvo-snubbar som i full fart åker förbi, vevar ner rutan, skriker "NEEEEEGÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖR" och skrattar.

Sådant här hände liksom aldrig när vi bodde i England. Där är din tandläkare, din lärare eller kanske din hyresvärd svart. Ingen bryr sig nämnvärt. Speciellt inte i städer som London. Men här blir man någon slags attraktion när man inte ser ut som alla andra.
  • konkelbär

Förr hade jag röstat ja. Men jag har på senare tid fått en väldigt bra vän som är amerikan och svart. Skulle aldrig förmå mig att säga ordet neger numera. Aldrig. Inte så att jag var rasist innan, men... Jag vet inte. Känns fel.

• konkelbär

Nice girl wrong place: fyfan. Blir illamående när jag läser vad du skriver. Finns liksom inga ord. Herregud.

• Nice Girl Wrong Place
    konkelbär skrev 2011-03-05 10:17:06 följande:
    Förr hade jag röstat ja. Men jag har på senare tid fått en väldigt bra vän som är amerikan och svart. Skulle aldrig förmå mig att säga ordet neger numera. Aldrig. Inte så att jag var rasist innan, men... Jag vet inte. Känns fel.
    Nej, precis, detta illustrerar faktiskt vad jag ville ha sagt.
    Står man i nära relation med någon som ordet "neger" berör, så förstår man och man blir upprörd.
    Jag vet att jag inte debatterar speciellt bra i trådar som handlar om just ordet "neger". Men det är för att det blir alldeles för personligt och känsloargumenten dominerar.
    Jag har levt med människor som berörs av ordet i nästan 11 år. Min dotter är mörk och är snart 9 år. Och jag är fruktansvärt trött på att man det fortfarande är en diskussion här, varesig man ska kalla en person "neger" eller inte.
  • Rakad Apa

Att de inte gör ordet "neger" olagligt, borde ju vara hets mot folkgrupp.

• Von Ellsen

Det verkar vara svårt att förstå att det inte är det lilla jäkla bakverket som är grejen.
    "Vi har alltid sagt så", ja det är jag väl medveten om.

Men det är inte roligt att höra ordet neger dagligen när ens mamma blev kallad det hela sin uppväxt, i förnedringssyfte. Och hur väl ni än menar så blir jag ledsen, för det påminner om jobbiga saker som jag och min mamma och hundratusentals andra varit med om.

Varför är det så viktigt för er att klamra sig fast vid ett ord som sårar andra?
    Egentligen är just negerboll bara lite piss i havet, men användandet av ordet gör det "tillåtet" att säga neger också.
    Fånig att det här är något som vi ens diskuterar , tycker jag. Att aldrig använda ett ord som jag visste sårade andra männsikor tycker jag är rätt självklart.

• hedersknyffel
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-03-05 10:14:41 följande:
    Ja detta är hur intressant som helst. Att det är så självklart när det kommer till ord som idiot, horunge, imbecill, CP-unge osv.
    Men när det kommer till ordet "neger" ja då är det en helt annan sak.

Oftast när han kallas "neger" är det av ett gäng snusande, volvo-snubbar som i full fart åker förbi, vevar ner rutan, skriker "NEEEEEGÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖR" och skrattar.

Sådant här hände liksom aldrig när vi bodde i England. Där är din tandläkare, din lärare eller kanske din hyresvärd svart. Ingen bryr sig nämnvärt. Speciellt inte i städer som London. Men här blir man någon slags attraktion när man inte ser ut som alla andra.
    Det är en viss skillnad mellan "ord som idiot, horunge, imbecill, CP-unge osv." och neger. Oftast blir inte folk kallade "idiot" för att de är dumma, "horunge" för att de har en ogift mamma eller "CP-unge" för att de har celbral pares. Dessa uttryck änvänds  i allmänhet som skällsord.
    Nu är ju "neger" också ett skällsord men det finns en "naturligare" förklaring till att folk skriker det åt din pojkvän: Ni bor på en liten ort och där är man fortfarande rädda för det okända (t ex mörkhyade), det som inte stämmer in i gängse normen.
    Mitt råd är att flytta till närmsta av föäljande städer: Malmö, Göteborg, eller Stockholm och ni kommer inte ha det problemet längre. Om ca 20-30 år kan ni flytta tillbaka till din håla så ska du se att det har skett något (förhoppningsvis).
  • stresss

Förr sa man neger, imbecill, idiot, krympling, horunge, halt, lytt,.
    Nu säger vi svart, utvecklingstörd, funktionshindrad eller rörelsehindrad, och barn till ensamma mammor.

Förr var det accepterad att använda de första benämningar. Nu blir folk kränkta om man använder de som förr var allmänna benämningar. Det hänger till viss del ihop med att fler människor än förr omfattas av mänskliga rättigheter.

• Nice Girl Wrong Place
    hedersknyffel skrev 2011-03-15 22:51:34 följande:
    Det är en viss skillnad mellan "ord som idiot, horunge, imbecill, CP-unge osv." och neger. Oftast blir inte folk kallade "idiot" för att de är dumma, "horunge" för att de har en ogift mamma eller "CP-unge" för att de har celbral pares. Dessa uttryck änvänds  i allmänhet som skällsord.
    Nu är ju "neger" också ett skällsord men det finns en "naturligare" förklaring till att folk skriker det åt din pojkvän: Ni bor på en liten ort och där är man fortfarande rädda för det okända (t ex mörkhyade), det som inte stämmer in i gängse normen.
    Mitt råd är att flytta till närmsta av föäljande städer: Malmö, Göteborg, eller Stockholm och ni kommer inte ha det problemet längre. Om ca 20-30 år kan ni flytta tillbaka till din håla så ska du se att det har skett något (förhoppningsvis).
    Vi bor i en av Sverige större städer.

Exemplet var tagit från en mindre stad vi bodde i när vi flyttade till Sverige.
    Jämförelsen handlade om att inga strider för att bevara dessa ord, på samma sätt som man gör med ordet "neger".
Svar på tråden Är det okej att säga "negerboll"?