Är det okej att säga "negerboll"?
När jag var liten så kallade man alltid chokladbollar/havrebollar för negerbollar, idag så verkar det vara olämpligt vilket jag kan förstå. Vad tycker du?
När jag var liten så kallade man alltid chokladbollar/havrebollar för negerbollar, idag så verkar det vara olämpligt vilket jag kan förstå. Vad tycker du?
Förr hade jag röstat ja. Men jag har på senare tid fått en väldigt bra vän som är amerikan och svart. Skulle aldrig förmå mig att säga ordet neger numera. Aldrig. Inte så att jag var rasist innan, men... Jag vet inte. Känns fel.
Nice girl wrong place: fyfan. Blir illamående när jag läser vad du skriver. Finns liksom inga ord. Herregud.
Att de inte gör ordet "neger" olagligt, borde ju vara hets mot folkgrupp.
Det verkar vara svårt att förstå att det inte är det lilla jäkla bakverket som är grejen.
"Vi har alltid sagt så", ja det är jag väl medveten om.
Men det är inte roligt att höra ordet neger dagligen när ens mamma blev kallad det hela sin uppväxt, i förnedringssyfte. Och hur väl ni än menar så blir jag ledsen, för det påminner om jobbiga saker som jag och min mamma och hundratusentals andra varit med om.
Varför är det så viktigt för er att klamra sig fast vid ett ord som sårar andra?
Egentligen är just negerboll bara lite piss i havet, men användandet av ordet gör det "tillåtet" att säga neger också.
Fånig att det här är något som vi ens diskuterar , tycker jag. Att aldrig använda ett ord som jag visste sårade andra männsikor tycker jag är rätt självklart.
Förr sa man neger, imbecill, idiot, krympling, horunge, halt, lytt,.
Nu säger vi svart, utvecklingstörd, funktionshindrad eller rörelsehindrad, och barn till ensamma mammor.
Förr var det accepterad att använda de första benämningar. Nu blir folk kränkta om man använder de som förr var allmänna benämningar. Det hänger till viss del ihop med att fler människor än förr omfattas av mänskliga rättigheter.