• scrapparlotta

grilla fläsk?

En på jobbet pratar ofta om hur gott det är att grilla fläsk......hittade en fläskbit i fryset idag och tänkte nu testa detta......Nån som har grillat fläsk innan här....Är det bara att grilla dom eller ska man krydda/marinera med nåt? Vad är gott att äta till?

• Svar på tråden grilla fläsk?
  • MysTic PrincesS

Du kan marinera dom om du vill eller använda enbart salt och peppar. Potatissallad, rödbetssallad eller sallad och bröd går att ha till. Egentligen är det bara att ta det man gillar till det

Himlen vill inte ha mig och Helvetet är rädd att jag ska ta över
  • Spiro

Fläsk är ju att föredra när man grillar eftersom det innehåller mer fett= mindre risk att köttet blir torrt.
    Vad är det för fläskbit du har då? Fläskkotlett eller?
    Jag tycker det blir godast att marinera. Klyftpotatis eller potatissallad är gott till. Barbequesås eller tsatsiki. Gör en tomatsallad till det.

Slurp, nu blir jag sugen!

• scrapparlotta
    Spiro skrev 2010-06-26 17:46:17 följande:

Fläsk är ju att föredra när man grillar eftersom det innehåller mer fett= mindre risk att köttet blir torrt.
    Vad är det för fläskbit du har då? Fläskkotlett eller?
    Jag tycker det blir godast att marinera. Klyftpotatis eller potatissallad är gott till. Barbequesås eller tsatsiki. Gör en tomatsallad till det.

Slurp, nu blir jag sugen!

Aha, med fläsk menar jag sånt stekfläsk....som man har till typ bruna bönor. Hänger du med?? Det är sånt fläsk min jobbarkompis säger ska vara så gott att grilla....och jag hittade skivat stekfläsk i fryset, så jag tänkte det kunde vara kul att testa....
  • Spiro

Ah, då förstår jag! Tyckte väl jag också att det var en mysko fråga.. %-)
    Har aldrig grillat stekfläsk, får känslan av att det borde bli segt..
    Du får gärna berätta hur det gick!

scrapparlotta skrev 2010-06-26 18:00:15 följande:
    Aha, med fläsk menar jag sånt stekfläsk....som man har till typ bruna bönor. Hänger du med?? Det är sånt fläsk min jobbarkompis säger ska vara så gott att grilla....och jag hittade skivat stekfläsk i fryset, så jag tänkte det kunde vara kul att testa....

• MysTic PrincesS
    scrapparlotta skrev 2010-06-26 18:00:15 följande:
    Tänk på att grillen är varm så låt inte fläsket ligga för länge... blir som att tugga skosula i värsta fall Obestämd
    Himlen vill inte ha mig och Helvetet är rädd att jag ska ta över
  • Firefairy

pappa grillar ofta "stek-fläsk" både vanligt och det rökta - blir supergott
    han kryddar inte eller marinerar utan låter köttet vara naturellt
    brukar har f'rskpotatis till eller bara en somrigsallad gärna med melon i så kompenserar set sältan från fläsket

• Bedan

Jag brukar grilla fläskfilé skuren i skivor. Nu till midsommar (höll på att skriva nyår) marinerade jag skivorna i vitlöksmariad från Caj P, mmmmmmm. Mycket uppskattat!

• scrapparlotta

vi grillade stekfläsket igår, vi kryddade bara lite med grillkrydda. Blev ganska gott, men shit vad svårt att steka....dom brann ju nästan upp. Eftersom fläsk är just lite fett så droppade ju det rakt ner i glöden.....och det brann för full. Ni som brukar grilla detta.....hur gör ni för att dom just inte ska brinna upp?? Men som sagt, gott var det.

• Spiro

Ha en blomspruta med vatten i till hands så kan ni släcka flammorna.
    Då kanske man ska testa det någon gång då!

scrapparlotta skrev 2010-06-27 19:57:52 följande:
    vi grillade stekfläsket igår, vi kryddade bara lite med grillkrydda. Blev ganska gott, men shit vad svårt att steka....dom brann ju nästan upp. Eftersom fläsk är just lite fett så droppade ju det rakt ner i glöden.....och det brann för full. Ni som brukar grilla detta.....hur gör ni för att dom just inte ska brinna upp?? Men som sagt, gott var det.
  • Gul13

Då har du för varm grill. Men det ska förståss vara knaprigt. Det går bra att grilla färskt, rökt eller rimmat.

• skorpionen80
    scrapparlotta skrev 2010-06-27 19:57:52 följande:
    Det är en fördel om man har grill med avtagbart galler =)  Man får passa hela tiden och lyfta så fort det brinner. Elden släcks ju snabbt när det inte droppar mer.
Svar på tråden grilla fläsk?