• Åttiosjua

Mini dator köp..

Jag har kommit in på en utbildning jag ska läsa med start till hösten och är nu på jakt efter en mini pc som jag kan ha med mig i väskan på tåget.

Hade tänkt mig den billigast tänkbara runt 3000 kr. Finns det några bra och seriösa sidor på internet där man kan beställa en mini pc? 10 tum hade jag tänkt och det räcker

• Svar på tråden Mini dator köp..
  • Åttiosjua
    inze skrev 2010-06-27 10:36:42 följande:
    De 4 som recenserat den på Prisjakt verkar rätt nöjda i alla fall:
    www.prisjakt.nu/produkt.php?o=505548
    Där kan du också se att Expert har den för 1999:--
    Den jag hittat först för 2290 kr någonting hade bara en batteritid på 4 timmar. Lite lite men nu när jag tittade igen så hittade jag samma dator men några hundralappar mer och en större batteritid på 11 timmar. :)
  • Åttiosjua

Läste lite recentioner på datorn jag tittat på. Dom säger att batteritiden är 11 timmar och det är bra men sen håller bara batteritiden 5-6 timmar?!
    Vet inte vad jag ska tro snart, visst folk säger olika negativa saker om datorer men vill inte köpa en dator som sen inte lever upp till det den säger.

• inze
    Åttiosjua skrev 2010-06-27 10:55:04 följande:
    Läste lite recentioner på datorn jag tittat på. Dom säger att batteritiden är 11 timmar och det är bra men sen håller bara batteritiden 5-6 timmar?!
    Vet inte vad jag ska tro snart, visst folk säger olika negativa saker om datorer men vill inte köpa en dator som sen inte lever upp till det den säger.
    Vilken är det du tittat på som har 11 timmar enl specen?
  • Momalicious

Kan väl säga att det är värt att bära den extra vikten om du faktiskt vill ha en bra dator. Dom är skitkassa enligt mig. Sega, FÖR små, plastiga.. Blä.

• Åttiosjua
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=537373

Denna står det har 11 timmar batteritid men någon recention tror jag sa det var 5-6 timmar som den faktiskt höll.

Momalicious: Vad menar du? Är inte dom flesta datorer lite plastiga? Jag kommer köpa en mini pc enbart för att kunna lätt bära den med mig när jag pendlar på tåget till och från skolan i höst. Har en annan laptop och en stationär hemma så det kommer nog funka fint.
  • inze
    Åttiosjua skrev 2010-06-27 12:10:54 följande:
    www.prisjakt.nu/produkt.php?e=537373

Denna står det har 11 timmar batteritid men någon recention tror jag sa det var 5-6 timmar som den faktiskt höll.

Momalicious: Vad menar du? Är inte dom flesta datorer lite plastiga? Jag kommer köpa en mini pc enbart för att kunna lätt bära den med mig när jag pendlar på tåget till och från skolan i höst. Har en annan laptop och en stationär hemma så det kommer nog funka fint.
    Den du länkar till har ett 6-cellsbatteri och den jag länkade till bara ett 3-cellsbatteri så det är möjligt att "din" om man ställer in den så strömsnålt man kan lyckas komma i närheten av 11 timmar. Min som också har ett 6-cellsbatteri står att det ska räcka 5-8 timmar och ca 6 klarar min trots att jag ökat på ljusstyrkan på skärmen vid batteridrift.

Som komplement till en större laptop och en stationär är en netbook jättebra tycker jag. Jag har så och även om min andra bärbara är tämligen liten (12,1 " skärm) så är den större och tyngre än netbooken som med lätthet går ner i handväskan och som fungerar bra på resande fot.
  • Åttiosjua
    inze skrev 2010-06-27 13:42:27 följande:
    Den du länkar till har ett 6-cellsbatteri och den jag länkade till bara ett 3-cellsbatteri så det är möjligt att "din" om man ställer in den så strömsnålt man kan lyckas komma i närheten av 11 timmar. Min som också har ett 6-cellsbatteri står att det ska räcka 5-8 timmar och ca 6 klarar min trots att jag ökat på ljusstyrkan på skärmen vid batteridrift.

Som komplement till en större laptop och en stationär är en netbook jättebra tycker jag. Jag har så och även om min andra bärbara är tämligen liten (12,1 " skärm) så är den större och tyngre än netbooken som med lätthet går ner i handväskan och som fungerar bra på resande fot.
    Ja det har den. Ingen laptop håller väl den exakta batteritid som det står den ska klara. Jag är nöjd om den håller 6 timmar. Sen kan man ju ladda den.
    Mm håller med dig. En netbook kan man ha med sig i handväskan i princip. Att det ska vara så svårt att välja rätt bara. Tveksam till Asus först för jag har för mig att dom inte är ett bra märke men den duger säkert till det jag ska ha den och dessutom hyffsat billig.
  • Rakad Apa
    Åttiosjua skrev 2010-06-27 08:41:06 följande:

Jag ska kolla in webhallen. Är Asus Eee en bra mini dator? Hittade en vit för 2290 kr. Och den var snygg också. Men har för mig det inte är ett så känt märke.
    Har som sagt hört att Acer inte är bra och att det lätt går sönder och inte finns delar till just dom så undrar om det är samma sak med Asus Eee?

Jag läste lite tekniska specifikationer om Asus Eee, och den verkar faktiskt vara ett riktigt bra köp. Jag jämförde med andra mini-laptops i samma prisklass och den verkar vara bland det bättre. Blev sugen på att köpa en sån själv!! Cool
  • Lussekatten87

Hej igen!

Han hälsar att den kostade strax under 3000 kr på elgiganten,utöver det fick han lägga till pengar för att utöka minnet, och en extern cd-rom läsare.
    Batteritiden är mycket bra,han har själv med den till sitt jobb då och då och surfar(på batteri).

• Åttiosjua
    Lussekatten87 skrev 2010-06-28 08:56:15 följande:

Hej igen!

Han hälsar att den kostade strax under 3000 kr på elgiganten,utöver det fick han lägga till pengar för att utöka minnet, och en extern cd-rom läsare.
    Batteritiden är mycket bra,han har själv med den till sitt jobb då och då och surfar(på batteri).

Tack för att du frågade honom. Jag spanar lite till efter en mini pc som jag är nöjd med.
  • inze

I El-Gigantens blad som kom idag finns en Acer för 1990 .-. Dock med 3-cellsbatteri.

Svar på tråden Mini dator köp..