• Strumpläst83

Någon som gjort två vändningsförsök (vid olika graviditeter)?

Hej

2008 väntade jag mitt första barn, hon låg i säte och jag gjorde ett vändningsförsök i v36 ungefär. Det misslyckades och var rejält obehagligt! Hon hade redan fixerat sig med rumpan nedåt och satt stenhårt fast.

Nu väntar jag barn nr två, jag är i v32 och även denna gång ligger bebisen i säte. Jag VILL inte vara med om vändningsförsök igen, men jag vill heller inte snittas igen Och jag VÄGRAR föda i säte, det är inte ett alternativ kanske jag ska tillägga, så kommentarer om att "det är inte så obehagligt undanbedes".

Jag undrar därför om det finns någon som varit med om två vändningsförsök och kan säga om det var likadant eller ej? I och med att mitt första vändningsförsök misslyckades så kändes det lite som att jag gjort det "i onödan" och jag vill jättegärna inte göra om det OM det inte finns garantier för att det lyckas.
    En gyllene medelväg, känner jag, är att jag hade fått beviljad igångsättning direkt efter så att jag inte behöver gå efteråt och oroa mig för att bebis skulle vända sig tillbaka om det nu skulle lyckas. Men de sätter ju inte igång så tidigt som v36.

Kan ju tillägga att jag inte får en tid fosterlägeskontroll pga av semestertider. När min BM pratade med dom så sa de bara att man får boka tid för vändning direkt för annars så "tar jag upp TVÅ tider". Men vadå, är det inte bättre att jag "bara" bokar upp en barnmorska för fosterlägeskontroll istället för en BM OCH en läkare för vändning, när jag egentligen bara vill ha fosterlägeskontroll och kommer hoppa ner från britsen direkt efter ultraljudet som de ändå gör innan vändning?

Nu blev det ju lite mycket "blaj" för en enkel fråga, men vad jag vill veta är egentligen om det finns någon här inne som gjort två vändningsförsök och kan säga om det var likadant eller ej?

Inled mig icke i frestelse, jag hittar själv
  • Svar på tråden Någon som gjort två vändningsförsök (vid olika graviditeter)?
  • yodi

jag har gjort två vändningsförsök

första graviditeten så rubbade sig inte bebisen en millimeter ( vändningsförsöket misslykades)

andra graviditeten så kunde dom flytta bebisen lite, men även det försöket misslyckades

så båda har visserligen misslyckats men det var betydligt närmre att lyckas andra gången.

• Strumpläst83

Åh vad kul att någon svarade, upplevde du vändningsförsöken som obehagliga eller tyckte du att det var "okej"? Fick du någon statistik eller information angående upprepade sätesbjudningar och vändningsförsök? Jag tänkte lite som du att det kanske går lättare andra gången och då kan det ju faktiskt vara värt ett försök..... Blev du snittar till slut eller födde du i säte?

• paloma84

Nu har min mamma inte gjort vändningsförsök under olika graviditeter, men hon gjorde flera stycken under en graviditet just pga av att han hela tiden vände sig tillbaka.
    Efter ett flertal försök så vågade de inte chansa, utan hon fick en tid för vändningsförsök och igångsättning på en gång... Vilket, om jag förstår rätt, att du skulle önska?

Det vändningsförsöket gick bra, de höll fast honom medan de tog håll på hinnorna för att han skulle "åka ner" rätt...

Det hela slutade dock ganska dramatiskt, hjärtljuden gick ner sedan väldigt hastigt och de var tvugna att få ut honom fort.
    Det visade sig att hans navelsträng var virad flera varv runt halsen.

Hon kände sig jätte arg och besviken att varken hon eller någon annan för den delen hade tänkt på att det säkert var därför han hela tiden vände sig tillbaka, just för att navelsträngen drogs åt som en snara...

Nu vill jag ju inte skrämma upp dig, tror dock att de flesta vändningsförsök slutar gott!
    Tänkte att det kanske är bättre att få så mycket olika information som möjligt, för att själv kunna skapa sig en bild och kanske veta vad som eventuellt kan hända.

• Strumpläst83

paloma: absolut! Jag vill ha så mycket information som möjligt, jag söker och söker på internet men jag kan inte hitta så mycket information om sätesbjudning (speciellt upprepade) men så är det ju bara 3-4% av alla graviditeter som slutar så....
    Det där med navelsträngen är ju lite det jag är orolig för också.... tänk om de trasslar in henne i den och så slutar det med att allt får åt pipsvängen?
    I vilken vecka fick hon beviljad igångsättning? Det hade jag kunnat tänka mig men de vill vända i v36 och sätter igång tidigast i v38...... Och så vill de gärna tro att de ska få bestämma ÅT mig. Suck!

• paloma84
    Strumpläst83 skrev 2010-06-28 20:31:17 följande:
    paloma: absolut! Jag vill ha så mycket information som möjligt, jag söker och söker på internet men jag kan inte hitta så mycket information om sätesbjudning (speciellt upprepade) men så är det ju bara 3-4% av alla graviditeter som slutar så....
    Det där med navelsträngen är ju lite det jag är orolig för också.... tänk om de trasslar in henne i den och så slutar det med att allt får åt pipsvängen?
    I vilken vecka fick hon beviljad igångsättning? Det hade jag kunnat tänka mig men de vill vända i v36 och sätter igång tidigast i v38...... Och så vill de gärna tro att de ska få bestämma ÅT mig. Suck!
    Hm.. undra om de inte satte igång henne i v.38...
    För då hade de redan gjort 3-4 vändningsförsök, men alla misslyckats och då vågade de inte chansa länge.. Kanske speciellt för att det var hennes fjärde barn och att de var rädda för att det skulle gå fort om det väl skulle sätta igång.

www.lio.se/Verksamheter/Barn-och-kvinnocentrum/Kvinnoklinikerna-i-Ostergotland-/Kvinnokliniken-i-Linkoping/Valkommen-till-Forlossningen/Satesandlage/
    Här står det att 60% av deras försök lyckas...

Vissa säger att 7 av 10 försök lyckas...
  • yodi
    Strumpläst83 skrev 2010-06-28 19:24:12 följande:
    Åh vad kul att någon svarade, upplevde du vändningsförsöken som obehagliga eller tyckte du att det var "okej"? Fick du någon statistik eller information angående upprepade sätesbjudningar och vändningsförsök? Jag tänkte lite som du att det kanske går lättare andra gången och då kan det ju faktiskt vara värt ett försök..... Blev du snittar till slut eller födde du i säte?
    dom var inte smärtsamma men obehagliga, någon statistik fick jag inte direkt mer än att jag fick höra att det är tämligen ovanligt att man får två sätes barn i rad så vida det inte finns en medicinsk orsak till det.

för min del så blev det planerade snitt.
  • Blomsterblad

jag har gjort två vändningsförsök som misslyckats, tyckte det gjorde ont och var obehaligt. Vid vändningsförsök nr 2 (bebis nr 2) tyckte man det var konstigt att det inte gick ovända, så då skulle man kolla om livmodern var missbildad eller något såndat och det gjordes, visades att jag har hjärtformad livmoder, en skiljevägg i livmodern som gör att det är för trångt för bebisen att vända sig. Är gravid nu med nr 3, den här gången blir det ju snitt igen utan vändningsförsök tack o lov!

• Strumpläst83

yodi: ok, tack!

Blomsterblad: Ok, men de kollade med ultraljud att livmodern var hjärtformad eller konstaterade dom det först vid snittet? Annars kan man ju tycka att de borde göra det vid varje vändningsförsök....

• Blomsterblad
    Strumpläst83 skrev 2010-06-29 20:47:17 följande:
    yodi: ok, tack!

Blomsterblad: Ok, men de kollade med ultraljud att livmodern var hjärtformad eller konstaterade dom det först vid snittet? Annars kan man ju tycka att de borde göra det vid varje vändningsförsök....
    Dom kollade det efter sonen barn nr 2 var född. Man kan bara se det när det inte finns något barn i livmodern, vad min bm sagt till mig iaf. Kanske att man kan kolla det med bebis i magen...
  • Konvaljen

MIn bebis ligger i tvärläge, det är andra barnet. Min första låg med huvudet nedåt.
    Men, här sätter man igång så tidigt som i vecka 36+0, jag kommer själv förmodligen bli igångsatt/snittad då på grund av andra komplikationer. Med första barnet blev jag igångsatt i vecka 37+0.

Är tveksam till om jag vill göra vändningsförsök, bebisen har legat på tvären i flera veckor (är i vecka 34 nu) och visar inga tendenser på att flytta sig.

• Strumpläst83

Xyra: men då sätter de igång pga andra komplikationer? Eller? Jag har enbart den "komplikationen" att hon ligger fel.... Var bor du? Jag bor i sthlms län... 

• Konvaljen
    Strumpläst83 skrev 2010-07-01 16:30:38 följande:
    Xyra: men då sätter de igång pga andra komplikationer? Eller? Jag har enbart den "komplikationen" att hon ligger fel.... Var bor du? Jag bor i sthlms län... 
    Absolut, det beror på min astma. Jag bor i Södermanland, bodde i Uppsala förra gången.
  • Memmal

Hej!
    Min dotter låg i säte och vändningsförsöket misslyckades och var fruktanvärt. Den här bebisen har legat rätt och jag har varit så glad över det men igår upptäcktes det att den vänt sig, i vecka 38! Så igår gjorde jag ett vändningsförsök igen och det lyckades. Den här gången var allt annorlunda och det var inte det minsta obehagligt. Jag grät innan och var livrädd för jag visste hur hemskt jag upplevde det första gången men jag kände ändå att det fanns risk att jag skulle ångra mig om jag inte försökte, jag vill gärna föda vaginalt om det går. Nu hoppas jag att den stannar kvar så här, vänder den sig igen så är det så och då blir det ett snitt. Jag fick dock även alternativet att OM den vänder sig igen, göra ett nytt vändningsförsök när jag är fullgången och sedan direkt bli igångsatt men det vill jag inte. Ett vändningsförök per graviditet räcker gott och väl för roligt är det inte. Är dock väldigt glad att upplevelsen igår inte var skrämmande alls.

Lycka till!

hemmahosmammaemma.blogspot.com/

Svar på tråden Någon som gjort två vändningsförsök (vid olika graviditeter)?