• Yosa

Kul för barnfamiljer i Norrköping, din erfarenhet

Vi har planerat besök till Norrköping i sommar. På programmet står självklart Kolmårdens djurpark (2 dagar). Vi har sedan tittat runt på stades hemsida och länkar däromkring och funnit Buslandet, diverse bad etc att besöka.

Men nu undrar jag vad DU tycker är servärt/roligt för en barnfamilj att se? Vad turistbyråns hemsida säger är ju en sak. Det vore roligt att läsa vad du tycker är värt att se.

Vad har du för tips?

Barnen är 5 och 2,5år.

• Svar på tråden Kul för barnfamiljer i Norrköping, din erfarenhet
  • lurv

Ett besök i Folkets park kanske? De har som en liten stad där, tyvärr utan fordon men efter vad jag har hört så har "staden" använts för att lära barn trafikvett. Sedan så finns ju också Folkparken med stora grönytor och bra lekmöjligheter för barn. 

• Yosa
    lurv skrev 2010-06-29 19:59:15 följande:
    Ett besök i Folkets park kanske? De har som en liten stad där, tyvärr utan fordon men efter vad jag har hört så har "staden" använts för att lära barn trafikvett. Sedan så finns ju också Folkparken med stora grönytor och bra lekmöjligheter för barn. 
    ok. Det kan ju vara värt ett besök. Får goooogla de :) Tack!
  • Lillismaj

Ja du, detta är en väldigt tråkig sommarstad. Förutom Kolmårdens djurpark så finns inget seciellt att göra. Finns en del sjöar, Sörsjön är ganska bra.
    Men jag tycker absolut att ni ska åka till smultronstället i Söderköping och äta glass. De har helt galna glassmenyer, kommer bli en succé för era barn (och kanske er med ). Det här stället ligger precis vid kanalen. Väldigt mysigt så missa inte det!
    Dåligt väder - busfabriken (jätteroligt).

• stolpen

Centralbadet kan jag varmt rekomendera! Flera bassänger  o bebispool utomhus, o jättefint inne oxå med litet änentyrsbad. Lagom stort för dina barns åldrar.
    Om ni gillar museum är "Arbetets museum" kanon . Jag skulle välja det framför busfabriken. Har varir där många gånger med min 5åring.

Smultronstället  i söderköping är jättefint men hiskeliga köer. Det räcker att vandra längs kanalen. Jättevackert!
    Vill ni hitta mysiga butiker o restauranger rekommenderar jag Knäppingsborg .

• Yosa

Oh tack för så mycket svar!

Söderköping hur långt från Norrköping ligger det?

Är Centralbadet bättre/roligare än Himmelstalundsbadet (som jag antecknat ska vara värt ett beök)? Vilket bad är bäst?

Har ni någon erfarenhet av Brandkårsmuseumet? är dte roligt för barnen? Deras pappa har jobbat på brandkåren och sonen (2,5år) är tokig i brandbilar så det kanske kan vara värt ett besök. Vad tror ni?

Vi har stugan hyrd i Kolmården. Hur stort är det samhället? Finns det etx pizzeria och affär där? Eller hur litet är det?

• Tiniwinisen

*puffar denna tråd lite*

• twinstar

Kolmårdens djurpark.
    Busfabriken.
    Centralbadet har väl bra med vattenrutchkana etc.
    Himmelstalundsbadet.

• twinstar
    Yosa skrev 2010-07-01 12:21:49 följande:
    Oh tack för så mycket svar!

Söderköping hur långt från Norrköping ligger det?

Är Centralbadet bättre/roligare än Himmelstalundsbadet (som jag antecknat ska vara värt ett beök)? Vilket bad är bäst?

Har ni någon erfarenhet av Brandkårsmuseumet? är dte roligt för barnen? Deras pappa har jobbat på brandkåren och sonen (2,5år) är tokig i brandbilar så det kanske kan vara värt ett besök. Vad tror ni?

Vi har stugan hyrd i Kolmården. Hur stort är det samhället? Finns det etx pizzeria och affär där? Eller hur litet är det?
    Söderköping ligger ungefär 1-2 mil från Norrköping. Du kör dit från Norrköping på en kvart.

Centralbadet är bättre än Himmelstalundsbadet.

I Kolmården finns både affär och pizzeria men typ inte så mycket mer. 
  • Ericha

Söderköping är trevligt att besöka. Mysig sommarstad med sluss och många små affärer. På smultronstället betalar man för en upplevelse (glass fr 85kr och uppåt), inte glassen. Vill man ha god hemgjord glass går man till rådhuskällaren i stället.

Det finns ett brandkårsmuséum i Åby http://www.upplev.norrkoping.se/attgora.asp/id/6075/lid/69073 som jag själv funderar på att åka till.

Busfabriken brukar vi åka till.

Himmelstalund är ju budgetvarianten då det är gratis inträde. Centralbadet är finare men kostar.

Vasaparken och Folkparken är bra och barnvänliga parker med kiosk, toalett och många aktiviteter (bad i damm, gungor, klätterställningar, stora grönytor).

Annars finns det en del bad att välja på. Vi brukar åka till Bönerbadet (sjön Bönern), Bönergården (väg 51 mot Örebro cirka 2 km från Finspång, sjön Bönern) ca 2,5 mil från Norrköping. Sörsjön är också fin.

Här är lite tips om vad ni kan göra i Kolmården: http://www.ninasikolmarden.se/text1_17.html

• lurv

Himmelstalundsbadet är tydligen ingen höjdare för barnfamiljer, mycket bråk och stök med ungdommar. Testa och googla på det så hittar du artiklar som är ganska aktuella från NT.

• Yosa

Tack snälla för alla tips och tankar. Antecknar dem och tar med mig på semestern. En fråga till: Vet någon här vad pizzerian heter i Kolmården? Skulle behöva ringa dit och fråga angående allergi. Ska testa att googla det.

• Yosa
    Delfinen Restaurang o pizzeria Brevid Q-star tele 011-397393
    Krokeks Restaurang o pizzeria Brevid Konsum tele 011-398040
Svar på tråden Kul för barnfamiljer i Norrköping, din erfarenhet