• Martina 76

BVC tycker jag ska lära min son att göra huvudfotingar!

Var på 4-årskontroll på BVC idag och är irriterad... Min son fick göra div. moment bla att rita en gubbe. Gubben han gjorde var inte en huvudfoting, men han berättade när han ritade att han gjorde en näsa, mun, ögon osv. BVC var tydligen inte nöjda med detta utan nu ska jag lära min son att göra huvudfotingar och de vill följa upp detta i augusti. Skojar de eller?!?!?! Menar de på fullt allvar att alla barn MÅSTE kunna göra huvudfotingar när de är 4 år?! Och ska jag verkligen LÄRA honom det? Ska inte det komma naturligt från barnet själv? Blir så trött på ett BVC som lever efter en fyrkantig mall som alla barn ska passa in i. Nästan så att jag vill gömma kritorna tills i augusti och se hur de reagerar när han fortfarande inte kan göra en huvudfoting. Blir så makalöst irriterad!

• Svar på tråden BVC tycker jag ska lära min son att göra huvudfotingar!
  • Martina 76
    JAG är BÄST skrev 2010-06-28 12:39:55 följande:
    Vart är problemet?
    Det går väl snabbt från din sida att sitta med honom några få minuter per dag och visa honom hur man ritar sånna gubbar.

Fattar inte vad du är irriterad på på att du blev tillsagd av bvc? var det så att du kände att dom egentligen har rätt???

Vissa saker måste man sätta sig ner och lära barn,,ALLT kommer inte naturligt hos alla barn.
    Mitt troll var lite sen i utvecklingen i vissa saker,,men vi sitter med honom då å då.
    Han kan alla siffror,,han kan räkna till 10 utan problem själv,,,å med hjälp på traven upp till 20 + att han kan nästan hela alfabetet &  han lägger pussel från 3+ upp till 6åringar(med lite hjälp då dom är på 4-6år) fyller 3år nästa månad.

Så sånna saker är han lite före,,dock vägrar han släppa sin pipmugg och det fick vi påbackning hos tandläkaren,,men inte blev jag "smaklöst irriterad" för det,,,utan jag frågade om hon=tandläkaren hade något tips på hur jag kan få honom att sluta med pipmuggen.
    Hon sa bara ge han lite till tid pga att han är adopterad,,han har så mycket ändå han ska ta in,,,så pipmuggen är väl en sorts trygghet. Men jag ska ändå köra stenhårt här nästa månad med vanlig mugg då det blir lite varmare ute så han kan spilla ner sig hur mycket han vill.
    Visst kan jag lära honom att göra en huvudfoting, men VARFÖR ska jag ödsla tid på detta? Min son är inte speciellt förtjust i att rita utan göra hellre halsband och då får han göra det. Kan inte hitta en enda bra orsak till att jag ska lära honom detta! Han är en intelligent och pigg liten pojke som kan en massa andra saker! Jag är helt övertygad om att han lär sig rita gubbar när han känner för det utan att jag behöver tvinga det på honom.
  • Modgun

En sak jag inte förstår. Varför ska barn kunna måla dessa huvudfotingar?

• Martina 76
    Modgun skrev 2010-06-28 13:22:54 följande:
    Det är det ingen som vet...
  • S vali s

Vilket pucko till BVCsköterska

När vi var på 4årskontroll med dottern kunde hon inte rita ngn huvudfoting, BVCdonnan gjorde ingen större affär av det utan konstaterade att hon säkerligen hade helt andra intressen och att det inte var något att bry sig om.

Nu ett halvår senare ritar hon människor med kroppar, ben, armar, kläder, hår, ögon... ja alla detaljer och det utan att vi har "övat" det minsta lilla utan det kom av sig självt när hon ville rita

Den late får brått när det blir kväll
  • Siamüsen
    Modgun skrev 2010-06-28 13:22:54 följande:
    För kan man inte göra huvudfotingar kommer man aldrig kunna skriva. Kan man inte skriva får man inget jobb utan får leva på soc. Över 97 % av alla som går på soc. har aldrig kunnat göra huvudfotingar tex.

Skâmta bara. Ingen aning. Min snart 4-åring gör inte huvudfotingar heller men så bor jag inte heller i ett land dâr det krävs av dem.

Varfôr ska alla svenska barn kunna just "lampa" undrar jag. Här frågar de aldrig efter lampan.
  • Modgun
    Siamüsen skrev 2010-06-28 13:32:58 följande:
    För kan man inte göra huvudfotingar kommer man aldrig kunna skriva. Kan man inte skriva får man inget jobb utan får leva på soc. Över 97 % av alla som går på soc. har aldrig kunnat göra huvudfotingar tex.

Skâmta bara. Ingen aning. Min snart 4-åring gör inte huvudfotingar heller men så bor jag inte heller i ett land dâr det krävs av dem.

Varfôr ska alla svenska barn kunna just "lampa" undrar jag. Här frågar de aldrig efter lampan.
    Tyckte bara det var skumt. Kan i ärlighetens namn inte förstå varför man ska kunna rita huvudfotingar.
    När jag var liten så ville jag inte gärna rita utan ville jag ha en dörr på en teckning så klippte och klistrade jag istället, vilket jag var ensam om att göra. Gick på ett montesori inspererat dagis när jag var liten, och personalen uppmuntrade detta och bvc sa ingenting om det heller.
  • Siamüsen
    Modgun skrev 2010-06-28 13:36:02 följande:
    Tyckte bara det var skumt. Kan i ärlighetens namn inte förstå varför man ska kunna rita huvudfotingar.
    När jag var liten så ville jag inte gärna rita utan ville jag ha en dörr på en teckning så klippte och klistrade jag istället, vilket jag var ensam om att göra. Gick på ett montesori inspererat dagis när jag var liten, och personalen uppmuntrade detta och bvc sa ingenting om det heller.
    Ja, det är lite skumt. Min son ritar huvud, kropp (oftast en stor trekant), lite ben och armar och ögon, nâsa, mun som inte alltid sitter där de ska iofs och en massa hår över hela pappret.

Han har aldrig gjort en huvudfoting.

Ok att man kollar barns generella utveckling, det är ju bra, men att såga dem på så små saker är ju befângt.
  • Tamlin
    JAG är BÄST skrev 2010-06-28 12:39:55 följande:
    Vart är problemet?
    Det går väl snabbt från din sida att sitta med honom några få minuter per dag och visa honom hur man ritar sånna gubbar.

Fattar inte vad du är irriterad på på att du blev tillsagd av bvc? var det så att du kände att dom egentligen har rätt???

Vissa saker måste man sätta sig ner och lära barn,,ALLT kommer inte naturligt hos alla barn.
    Mitt troll var lite sen i utvecklingen i vissa saker,,men vi sitter med honom då å då.
    Han kan alla siffror,,han kan räkna till 10 utan problem själv,,,å med hjälp på traven upp till 20 + att han kan nästan hela alfabetet &  han lägger pussel från 3+ upp till 6åringar(med lite hjälp då dom är på 4-6år) fyller 3år nästa månad.

Så sånna saker är han lite före,,dock vägrar han släppa sin pipmugg och det fick vi påbackning hos tandläkaren,,men inte blev jag "smaklöst irriterad" för det,,,utan jag frågade om hon=tandläkaren hade något tips på hur jag kan få honom att sluta med pipmuggen.
    Hon sa bara ge han lite till tid pga att han är adopterad,,han har så mycket ändå han ska ta in,,,så pipmuggen är väl en sorts trygghet. Men jag ska ändå köra stenhårt här nästa månad med vanlig mugg då det blir lite varmare ute så han kan spilla ner sig hur mycket han vill.
    Nej men det  klart grabben måste kunna rita huvudfotingar, hur ska han annars klara sig i livet. Det är sånt man har oerhörd nytta av när man blir vuxen sen... eller?
    Nä det va det mest utomordentligt löjligaste jag har hört!!
  • Martina 76
    Siamüsen skrev 2010-06-28 13:32:58 följande:

Haha! Det roliga är att min son redan skriver trots att han inte kan rita huvudfotingar!

Sen skulle de kolla synen genom att han tittade på bokstäver på en tavla och sedan skulle peka på samma bokstav på en skylt framför sig. Min son undrade varför han var tvungen att peka, kunde han inte bara säga vilken bokstav det var istället?
  • Siamüsen
    Martina 76 skrev 2010-06-28 13:43:01 följande:
    Haha! Det roliga är att min son redan skriver trots att han inte kan rita huvudfotingar!

Sen skulle de kolla synen genom att han tittade på bokstäver på en tavla och sedan skulle peka på samma bokstav på en skylt framför sig. Min son undrade varför han var tvungen att peka, kunde han inte bara säga vilken bokstav det var istället?

Ditt BVC verkar lite roliga i sin egna utveckling tycker jag!
Svar på tråden BVC tycker jag ska lära min son att göra huvudfotingar!